۱۱ دی ۱۳۸۹، ۱۸:۳۶

رضایی:

توانمندی و مهارت پژوهش در جامعه باید ارتقا یابد

توانمندی و مهارت پژوهش در جامعه باید ارتقا یابد

قم - خبرگزاری مهر: مسئول مرکز رشد دانشگاه قم بر آموزش اصولی روش‌های تحقیق تاکید کرد و گفت: توانمندی و مهارت پژوهش در جامعه باید ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، دکتر سید محمد رضایی ظهر شنبه در همایش پژوهش و فناوری کلید توسعه پایدار و تجلیل از پژوهشگران، فن آوران و نوآوران بر‌تر استان قم که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه بحث توانمندی و مهارت پژوهش در سطح جامعه باید ارتقا یابد، اظهار داشت: باید مهارت و روش صحیح تحقیق در جامعه آموزش داده شود و این مهارت آموزی ممکن نیست مگر اینکه ما آن را از سال‌های اولیه تحصیل و زندگی شروع کنیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که ما آموزش‌ها و بستر‌های لازم را برای افراد جامعه از سال‌های اولیه زندگی فراهم کنیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا آنان در سال‌های آتی ایده‌های خود را به روز کنند و خلاقیتشان را بروز دهند.

فناوری باید با تولید کالا و یا ارائه خدمات همراه باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه هر زمان که صحبت از پیشرفت و عدالت می‌شود، پیشرفت اخلاقی، علمی، فناوری و سیاسی مطرح است و این نگاه نظام و رهبری به شرایط کشور برای داشتن رشد و فناوری است، بیان داشت: در تعریف فناوری نیز چند نکته قابل برداشت است، یکی اینکه در فناوری همیشه با تولید کالا و ارائه خدمات رو به ور هستیم و کدام علم است که در آن ارائه خدمت امکان پذیر نباشد، اما متاسفانه با تبلیغی که در مورد این موضوع شده است هر زمانی که سخن از ارائه خدمت به میان می‌آید ذهن ما به سمت چند رشته خاص متمرکز می‌شود در صورتی که علوم انسانی را هم می‌توان کاربردی کرد.

رضایی با اشاره به اینکه در فناوری باید نتیجه و تلاش بیشتری باشد، تصریح کرد: در فناوری ذهن انسان باید باعث به وجود آمدن تولید کالا، ارائه خدمات و یا هر دو آن‌ها شود.

فناوری باید در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و تولید ارزش افزوده باشد

مسئول مرکز رشد دانشگاه قم در ادامه اظهار داشت: فناوری باید بتواند نیازهایی که در سطح جامعه وجود دارد را پاسخ دهد و اگر این طور باشد به همراه آن ارزش افزوده و تولید ثروت نیز خواهد بود و تبدیل علم به ثروت به عنوان یکی از آرمان‌های اساسی نظام مطرح است که در این راستا هر ایده باید به پدیده‌ای تبدیل شود و ارزش آفرینی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین با تاکید بر توجه به پژوهش‌های کاربردی و فناوری بیان داشت: تحقیقات فراوانی صورت گرفته که در کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی است و هیچ نفعی برای بشریت ندارند، لذا باید به سمت کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش‌ها برویم و تولید ثروت و پدیده کنیم.
 

کد خبر 1222559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha