۱۴ دی ۱۳۸۹، ۹:۱۷

لس آنجلس تایمز بررسی کرد:

فروش ناو جنگی فرانسه به روس ها، زنگ خطری برای ناتو

فروش ناو جنگی فرانسه به روس ها، زنگ خطری برای ناتو

یک روزنامه غربی در مطلبی نوشت: کشورهای اروپای شرقی نگران فروش دو فروند ناو جنگی فرانسه به روسیه هستند و معتقدند مسکو بدین ترتیب کنترل بیشنری بر مناطق ساحلی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، "کیم ویلشر" گزارشگر روزنامه لس آنجلس تایمز در پاریس می نویسد : خرید این کشتی های جنگی به ارزش 1/3 میلیارد دلار بزرگترین خرید نظامی روسیه از زمان پایان یافتن جنگ سرد محسوب شده و این مسئله خشم آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو را به همراه داشته است.

واکنش فرانسه به این معامله چیزی جز شادمانی از موفقیت در عقد این قرارداد نبوده است. ناوهای دوزیست مزبور که احتمالا" چهار فروند خواهند بود هر یک می تواند 16 هلیکوپتر، دهها تانک و 70 زرهی علاوه بر 450 سرباز را به مدت شش ماه در خود جای دهد. برای گسیل کوتاه مدت، 700 سرباز می توانند درهر یک از این ناوها مستقر شوند.

این ناوها همچنین قادر به انتقال قایقها و هاورکرافت هایی هستند که انتقال نیرو از دریا به ساحل را تسریع می کنند . بدین ترتیب کنترل روسیه بر مناطق ساحلی افزایش یافته و قدرت رزم آن در مناطقی مانند گرجستان بیشتر می شود. 

ناوهای مزبورهریک 69 تختخواب بیمارستانی و کابینهای مجهز به دو تختخواب برای هر یک از سربازان دارند. میدان ورزشی نیز مجهز به کلیه تجهیزات ورزشی در یکایک این ناوها جاسازی شده است. به گفته یک سرباز فرانسوی این ناوها "رولز رویس کشتی های جنگی"  هستند. 

ساخت ناوهای فوق الذکر را کنسرسیومی فرانسوی با همکاری شرکت دولتی روسیه به نام "کشتی سازی یونایتد" عهده دار خواهند بود و تاریخ تحویل نخستین واحد آنها به مسکو سال 2013 و دومین ناو یک سال بعد از آن تاریخ است. قیمت هر کشتی 655 میلیون دلار برآورد شده است.

مذاکرات جهت خرید این ناوها 18 ماه به طول  انجامید و گفتگوها در سال 2009 درست پس از پیوستن فرانسه به شبکه نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)جدی تر شد. نیروهای فرانسوی در سال 1966 به دستور دوگل رئیس جمهور وقت فرانسه از ناتو کناره گیری کرده بودند. 

علت اصلی طولانی شدن مذاکرات فرانسه و روسیه در این رابطه ، تمایل نداشتن فرانسویها به الصاق فناوری فرماندهی و کنترل آخرین مدل بر روی این کشتی ها بود. ولی در نهایت روسها موفق شدند فرانسه را متقاعد به ارائه این فناوری کنند. 

کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در کنار دریای بالتیک به ویژه لهستان و کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی شدیدا" نگران فروش این ناوها به روسیه بوده و "نیکلای ماکارف" رئیس ستاد ارتش روسیه جهت فروکش کردن این نگرانی ها خاطر نشان کرده است که این ناوها صرفا" برای دفاع از جزایر کوریل که دعوی تملک آنها سبب تنش بین روسیه و ژاپن بوده به کار گرفته خواهد شد. دولت اوباما فروش این ناوها را علامتی بد به روسیه می پندارد و مخالف آن است. 

کد خبر 1224282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha