۲۵ دی ۱۳۸۹، ۱۲:۰۸

تمامی اراضی دیم پیرانشهر به آبی تبدیل می شود

تمامی اراضی دیم پیرانشهر به آبی تبدیل می شود

ارومیه - خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان پیرانشهر گفت: با بهره برداری از دو سد سیلوه و کانی سیو تمام اراضی دیم شهرستان پیرانشهر به اراضی آبی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر در پیرانشهر، اروج مجاهدی صبح شنبه در جلسه بررسی مشکلات روستاهای واقع در حوزه آبگیر این سدها اظهارداشت: سد سیلوه با 49 درصد پیشرفت فیزیکی و با اعتباری بالغ بر 400 میلیاردریال در دست اجرا است و پیش بینی می شود تا سال 92 به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: این سد 9 هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی پیرانشهر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مجاهدی در ادامه از پیشرفت 74 درصدی سیستم انحرافی سد کانی سیب خبر داد و گفت: این سد با اعتباری بیش از 58 میلیاردریال در دست اجراست و پس از اتمام سیستم انحرافی عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به زیرآب رفتن چهار روستای مناطق تحت پوشش حوزه آبگیر سد سیلوه افزود: با مطالعات انجام شده مشخص شده است که با احداث سد سیلوه 863 هکتار از مراتع روستاهای سیلوه و پیرکانی و 100 هکتار از مراتع روستاهای حمزه آباد علیا و سفلی زیر آب سد می رود که لازم است با اعتبار اختصاصی از سوی سازمان آب منطقه ای این روستا جابجا شود.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت : پس از بهره برداری از این سدها اولویت استفاده از آب با مردم بومی منطقه است و مازاد بر مصرف کشاورزان به حوزه دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

محمد علی پرتوی در پایان بر جابجایی روستای سیلوه تا سال 91 و برآورد خسارت های وارده به زمین های کشاورزان این منطقه تاکید کرد.

سد خاکی سیلوه بر روی رودخانه لاوین با هدف تامین آب کشاورزی اراضی دشت های پیرانشهر و جلدیان به میزان 17 هزار و 900 هکتار احداث می شود. 

کد خبر 1232188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha