۲ بهمن ۱۳۸۹، ۱۲:۲۴

الوند در گفتگو با مهر:

درخشنده از پایه‌گذاران جریان فیلمسازی زنان بعد از انقلاب است

درخشنده از پایه‌گذاران جریان فیلمسازی زنان بعد از انقلاب است

سیروس الوند با اشاره به جایگاه زنان در سینمای پس از انقلاب پوران درخشنده را یکی از پایه‌گذاران جریان فیلمسازی زنان دانست.

سیروس الوند کارگردان فیلم سینمایی "پرتقال خونی" در ارتباط با جایگاه زنان فیلمساز در دوره‌های مختلف در سینمای ایران به خبرنگار مهر گفت: از دیرباز کارگردانی زنان در سینمای ایران چندان مرسوم نبوده است. در ابتدا به گونه‌ای تصور بود که فقط این کار برای آقایان است.

وی افزود: اگر به گذشته نگاه کنیم متوجه می‌شویم در دهه 30 شهلا ریاحی فیلمی را کارگردانی کرده است. در همان فیلم بیشتر وظایف کارگردان درباره بازیگران را ریاحی انجام داد اما بخش فنی را دیگران انجام داده‌اند، در آن دوره کارگردان با میزانسن و بازیگران سر و کار داشت و امور فنی برعهده فیلمبردار بود.

الوند در ادامه بیان کرد: حتی خانم ریاحی که خودشان از بازیگران مطرح سینما هستند در ساخت همان فیلم بیشتر با بازیگران همراهی کردند و دیگر بخش‌های کارگردانی را انجام نداد. در آن دوران به طور محدود زنان در این عرصه فعالیت می‌کردند و این موضوع باعث شد که آنها جریان فیلمسازی به وجود نیاورند تا مسائل مربوط به زنان را به تصویر بکشند.

وی با اشاره به جایگاه زنان فیلمساز در بعد از انقلاب اسلامی گفت: بعد از انقلاب اسلامی از پایه‌گذاران جریان فیلمسازی زنان می‌توان به پوران درخشنده اشاره کرد، چهره‌ای تاثیرگذار و کوشا که همراه با رخشان بنی‌اعتماد جایگاه زنان را ارتقا دادند. این موضوع باعث شد مقوله فیلمسازی زنان مانند مردان در یک جریان حرکت کند که البته باید از ابتدا هم باید همین شکل را دنبال می‌کردیم.

الوند با اشاره به فعالیت‌های پوران درخشنده عنوان کرد: وی پس از اتمام دوران تحصیلات خود در مدرسه عالی سینما و تلویزیون "رابطه" را به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی خود ساخت که در آن اثری از فمینیسم نیست. وی تلاش کرده در همین اولین اثر خود از منظر جنسیی به موضوع فیلم نگاه نکند و نگاه هنرمندی مستقل داشته باشد.

وی ادامه داد: در فیلم "رابطه" نشانه‌هایی دیده شد که بعدها تبدیل به تشخص فیلمسازی درخشنده شد. این همان توجه به مقوله کودکان و نوجوانان و عوارض شخصیتی بچه‌ها است که قهرمان داستان‌های فیلم‌های ما نمی‌شوند. کودکانی که مشکلات عقب‌ماندگی ذهنی و یا عوارض این‌چنین دارند. ما همیشه این افراد را در جامعه به عنوان شخص دوم می‌شناسیم.

کارگردان فیلم "مزاحم" افزود: درخشنده با فیلم "رابطه" زندگی این کودکان را به تصویر کشید. وی پایه‌گذار نوعی درام شد که در آثار دیگر خود آن را دنبال کرد. من معتقدم با ذهنیت و تفکری که وی در سینما دنبال می‌کند توانسته در آثارش موفق عمل کند.

وی با اشاره به فیلم "شمعی در باد" ساخته پوران درخشنده گفت: من این اثر را به عنوان یک فیلم اجتماعی و جامعه‌نگر بسیار دوست دارم. وی در این فیلم جسورانه فضایی را به تصویر می کشد که در زمان خود از معضلات جامعه محسوب می‌شد. او در این اثر شخصیت‌پردازی درستی از تمام کاراکترهای فیلم ارائه می‌کند. بازی درخشان شهاب حسینی و بهرام رادان یکی دیگر از ویژگی‌های "شمعی در باد" محسوب می‌شود.

الوند درباره مراسم بزرگداشت "درخشنده" در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: به عقیده من این قدرشناسی دیر برگزار می‌شود ما باید پیش از این برای این فیلمساز زن سینمای ایران چنین مراسمی را برگزار می‌کردیم. در هر حال خوشحالم که در این دوره جشنواره فیلم فجر این مراسم برپا می‌شود تا زحمات این فیلمساز دیده شود.

وی افزود: جریان فیلمسازی زنان در حال حاضر قابل تامل است. امیدوارم فیلمسازان زن بیشتر پا به عرصه بگذارند. من در کلاس‌های مختلف هیجان فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی در بیشتر آنها می‌بینم. در شرایطی که همه جوانان علاقه و عشق زیادی به بازیگری دارند باید قدر آن‌هایی را که به مقوله فیلمنامه‌نویسی و کارهای پشت دوربین علاقه دارند بدانیم و به آنها توجه کنیم.

کد خبر 1237168

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha