۲ بهمن ۱۳۸۹، ۱۱:۲۸

غربت کودکانه ای که دستهای قریب التیامش داد

غربت کودکانه ای که دستهای قریب التیامش داد

اراک - خبرگزاری مهر: پس از بلندای نام ابوعلی سینا پزشک حاذق ایرانی، در میان اطباء به نامی می رسیم که روزگار خویش را صرف خدمت به طب کودکان کرد،" دکتر محمد قریب " مردی بلند مرتبه که امروز اول بهمن سالروز وفاتش است.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، به گفته دکتر حداد عادل پژوهشگر فرهنگی، طی 200 سال اخیر بیشترین تعداد و موثرترین شخصیتهای علمی، دینی، انقلابی و سیاسی از خطه استان مرکزی بلند برخاستند.

یکی از این بزرگان دکتر محمد قریب از خاندان با اصالت قریب است که عمری را به خدمت به مردم گذارد و مردی دیندار بود.

دکتر قریب از اولین پزشکان متخصص پزشکی اطفال" طب کودکان" بیماریهای کودکان ایران و بنیانگذار طب نوین اطفال در ایران و از بنیانگذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان بود.

اقدام این پزشک در بنیان طب کودکان در ایران خدمات درمانی و پزشکی شایانی را متوجه این قشر آسیب پذیر کرد.

اهمیت طب کودکان

کودک از اولین جیغی که می کشد تا زمانی که کودک نامیده می شود نیازمند توجه است و البته بیماری های خاص دوران کودکی را نیز دارد.

اهمیت سلامت در دوران کودکی درمان در این دوران را با اهمیت می کند هر چه کودک در سلامت جسمی و روحی به سر ببرد سلامت دوران بزرگسالی و پیری تضمین می شود و دکتر قریب با شناخت این اهمیت، طب اطفال را بنیان نهاد. 

فرزند دکتر قریب در حال سخنرانی در مورد پدر

از ویژگی های رشته تخصصی طب کودکان مواجهه با دورانی از حیات انسان است که تحولات و تغییرات مهم و سرنوشت ساز و تعیین کننده ای در تکمیل فرآیند ساخته شدن ارگانیسم انسانی در زندگی درون رحمی رخ می دهد.

محمد مردی وفادار به موطن پدری

 مرحوم دکتر محمد قریب در سال 1288 در یک خانواده مذهبی و پدر و مادری گرکانی در تهران متولد شد، وی جزو اولین گروه دانشجویان ایرانی بود که برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه رفت.
 
وی در پایان سال اول در شهر رن فرانسه موفق به دریافت جایزه لابراتور تشریح دانشکده پزشکی شد.
 
با وجود سفرهای خارجی و شهرت دکتر، وی در ادامه عمر به روستای گرکان بازگشت، وی خود را فرزندی از این روستا می دانست و کمر به خدمت به مردم کرد.
 
نخستین ایرانی موفق کنکور انترنی بیمارستان پاریس
 
دکتر محمد قریب در سال 1314 نخستین ایرانی بود که توانست در کنکور انترنی بیمارستان پاریس موفق شود.
 
دکتر قریب، به پاس خدمات چشمگیر علمی، به دریافت نشان دانش از دانشگاه تهران و نشان درجه  اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش و نشان عالی لژون دونور از دولت فراسه نائل شد.
 
محمد در سال 1315 با دوشیزه زهرا قریب دختر مرحوم استاد عبدالعظیم قریب از اقوام پدری خویش ازدواج کرد و پس از طی نمودن دوره سربازی به عنوان دانشیار طب اطفال در دانشگاه به فعالیت علمی مشغول کار شد.
 
چاپ کتاب بیماری های کودکان
 
دکتر قریب در ابتدا در بیمارستان رازی به اداره بخش اطفال مشغول شد و بعد از آن به بیمارستان هزار تختخوابی رفت و در آنجا بخش اطفال را دایر کرد.
 
او در سال 1319 کتاب بیماریهای کودکان را به چاپ رساند و در سال 1335 با همکاری دکتر حسن اهری آن را با اصلاحات جدید تجدید چاپ کرد.
 
 
 
نمایی از فیلم روزگار غریب پیرامون زندگی دکتر قریب 
 
 
دکتر قریب در سال 1321موفق به دریافت نشان عالی دولت فرانسه شد و در سال 1350 به عضویت هیئت مدیره انجمن بین‌المللی بیماریهای کودکان در آمد. همچنین در آخرین سالهای عمر وی موفق به دریافت نشان درجه اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش شد.
 
دکتر قریب بنیانگذار انتقال خون ایران
 
وی در طول سالهای فعالیت علمی خود در کنگره‌های مختلف بین‌المللی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه، آمریکا، کانادا، ژاپن، ترکیه و اتریش شد و عضویت چندین مجمع علمی بین‌المللی را برعهده داشت.
 
او اولین تعویض خون را در ایران انجام داد و از بنیانگذاران انتقال خون در ایران بود.
 
قریب استاد محبوب دانشجویان
 
مرحوم دکتر قریب در حین فعالیت علمی فعالیت سیاسی و اجتماعی نیز داشت به گونه‌ای که بارها در کلاس درس به اقدامات رژیم پهلوی انتقاد کرد.
 
این موضوع باعث افزایش محبوبیت ایشان در بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی شد.
 
 وی در روز سه شنبه اول بهمن ماه 1353 به علت مبتلا شدن به بیماری دفع خون از دستگاه ادراری در بیمارستان مرکز طبی کودکان محل خدمت خود دار فانی را وداع گفت و طبق وصیت خودش در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.
 
روستای گرکان مهد سه پدر علم ایران

ایران مهد تمدن و خاستگاه اندیشمندان و شخصیتهای ممتاز ملی و بین المللی است و درهر گوشه آن مردان و زنان نام آوری در دامان خود پرورش داده که امروز نام هر یک از آنها آفتاب و ستاره ای درخشان بر پیشانی بلند ایران است.

در میان سرزمینهای خدا جاهایی وجود دارند که به واسطه تولد و پرورش این انسانهای بزرگ به شهرت جهانی می رسند و در این میان نام روستای گرکان نامی درخشان به اندازه فرزندانش است.

روستای گرکان یکی ازروستاهای شهرستان کهن آشتیان در شمال اراک است که سه پدر علم ایران متعلق به این روستاست و بزرگان متعددی را تقدیم جهان علم و دین کرده است.
 
عبدالعظیم پدر ادبیات نوین فارسی ایران، عبدالکریم  پدر جغرافیا و محمد قریب پدر طب اطفال سه تن از خاندان "قریب " هستند که در علوم به اوج رسیدند و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
 
بر اساس اسناد تاریخی قدمت گرکان به دوره ساسانیان بازمی گردد و دارای آثار فرهنگی مختلفی است که تاکنون از گزند حوادث گوناگون مصون مانده و شامل برج منزل استاد عبدالعظیم قریب، مسجد جامع گرکان، آب انبار مستشارالملک، تکیه قدیمی  که محل تعزیه و شبیه خوانی بوده است.
 
ستارگان ومشاهیر گرکان

دکتر محمد قریب، پدر طب کودکان ایران.
 
دکتر عبدالکریم قریب، پدر علم زمین‌شناسی ایران.
 
استاد عبدالعظیم قریب گرکانی، بنیانگذار ادبیات نوین فارسی.

دکتر احمد قریب.

دکتر محمد حسن قرایی.

میرزا محمود مجتهد.
 
شمس العلمای قریب.

میرزا غلامرضا قریب گرکانی.

آخوند ملا محمد از خانواده عظیمائی.

آخوند ملا فتح الله (سر سلسله خانواده ماجدی).

میرزا محمد تقی مجتهد (برادر حاج شمس العلمای قریب).

شیخ عبدالحسین مجتهد عظیمائی که رساله‌ای به نام "نورالهدایه" از اوست.

آیت الله احمد محسنی گرکانی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک سابق اراک و رئیس کنونی دیوان عالی کشور.

میرزا ابوالحسن مجتهد معروف به شریعتمدار که در نجف میزیسته و در همانجا مدفون است.

استاد بدرالزمان قریب عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و متخصص فرهنگ و زبان هاى باستانى ایران.

حاج ملا محمد علی گرکانی (پدر استاد عبدالعظیم قریب) وی شرح زندگانی ائمه اطهار (ع) را به سبک فردوسی و در حدود 20 هزار بیت به نظم درآورده است.
کد خبر 1237197

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha