به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر دوشنبه در مراسم پرده برداری از این تندیس اظهار داشت: امیدواریم خدای سبحان این بنای باشکوه را جزء بناهایی قرار بدهد که «اسس علی تقوی» باشد و بزرگوارانی که در این بنا مشغول تحقیق و پژوهش و تألیف و تصنیف معارف قرآن و عترت هستند کارهایی انجام دهند که جزء «رجال یجبون ان یتطهروا والله یحب المطهرین» باشند و به برکت نظام اسلامی و خونهای پاک شهیدان و کوشش امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) و مسئولان گرانقدر نظام اسلامی برکات قرآن و عترت به شرق و غرب عالم منتشر شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس روایات وارد شده، قم حرم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و افزود: قم آشیانه خاندان عصمت و طهارت و آشیانه اراده خداست و دلهای ائمه (ع) آشیانه پرواز اراده خداست.
استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: دلهای ائمه(ع) متوجه قم است، زیرا قم حرم اهل بیت(ع) است و خود آن ذات قدسی فرمودند که از قم علوم خاندان عصمت و طهارت به شرق و غرب عالم منتشر میشود.
آیت الله جوادی آملی گفت: امیدواریم همه موسسات علمی و پژوهشکدهها و پژوهشگران موفق باشند که معارف قرآن و عترت را با اخلاص الهی به سرزمینهای تشنه منتقل کنند و بنیاد اسراء هم با کوشش بندگان صالح و صابر خدای سبحان از این توفیق و نعمت حداکثر بهره را ببرد.
این مرجع تقلید با تقدیر و تشکر از کسانی که این تندیس را طراحی و معماری و هنرنمایی کردند، افزود: امیدواریم خدای سبحان همه این کوششها را به احسن وجه بپذیرد و برکات دنیا و آخرت نصیب همه محققان و پژوهشگران از یک سو، معماران و مهندسان و کارگزاران و کارگران و کارمندان از سویی دیگر و بزرگواران هنرمندی که این نماد پربرکت را طراحی کردند از سویی دیگر کند و پاداش همه اینها را خودش به عهده بگیرد و حسنات دنیا و آخرت به همه علاقهمندان قرآن و عترت مرحمت کند.
وی ضمن سپاسگزاری از نیت پاک و هنر محققانه طراحان این تندیس اظهار داشت: آنچه که مهم است، این است که اخلاص هنرمند کمبود هنر را ترمیم میکند.
هنوز هنر و جامعه هنردوست به آنجا نرسید که حرف را از هنر بفهمد
آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: هنر مثل ادبیات کلامی و گفتاری نیست، ولی هنوز بشر به جایی نرسیده که با فعل، هدف را تشخیص بدهد، بنابراین معمولا با قول و لفظ به مطلب پی میبرد. اگر هنر پیشرفت کند و کار کلمات و قلم و گفتار را انجام بدهد، در حقیقت یک صفحه هنری مثل یک صفحه کتاب است، چون هنوز هنر و جامعه هنردوست به آنجا نرسید که حرف را از هنر بفهمد.
وی خاطرنشان کرد: این نکته وجود دارد که اخلاص هنرمند آن کمبود را ترمیم میکند و پیام هنر را به بیننده منتقل کند.
استاد برجسته حوزه با اشاره به طراحی این تندیس که تلفیقی از هنر و کتابت و کلام و نام است اظهار داشت: ممکن است تک واژههای آثار یک هنرمند زیبا باشد ولی ترکیبش زیبا نباشد.
وی با ذکر مثالی در این زمینه اظهار داشت: میبینید که همه ستارهها نور دارند ولی وقتی ترکیب برخی از ستارهها خرچنگ گونه است مجموعه آنها سرطان میگویند ولی اگر همین ستارهها زیباتر شوند، یکی به حوت، دیگری به جوزا و مانند آنها تبدیل میشوند.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: تک واژههای بکار رفته در این طراحی نور هستند ولی ترکیبش به این زیبایی همان حرف حافظ در میآید که فرمود: بنازم به دستی که انگور چید؛ بنازم به پایی که در هم فشرد // برو زاهدا خرده بر ما مگیر؛ که کار خدایی نه کاری ست خرد.
نظام اسلامی برکات زیادی دارد
وی با اشاره به قدم بلند امام خمینی (ره) و خونهای پاک شهیدان و تلاش ایثارگران را دارای برکات زیادی دانست و تأکید کرد: اگر قبل از انقلاب اسلامی آثاری از هنر اسلامی نبود چون نظام، نظام اسلامی نبود اما بعد از انقلاب اسلامی اگر آثار و برکاتی وجود دارد برای این است که این خونها هنرمندان ریخته شد و هنرمند پروراند.
این مرجع تقلید در پایان خطاب به طراح این تندیس اظهار داشت: امیدواریم شما و همه همکارانتان و همه هنرمندان آسمانی و الهی بیش از پیش بتوانید به این نظام اسلامی و مملکت خدمت کنید.
در حاشیه این مراسم مهندس رحمتی، طراح تندیس ضمن تقدیر و تشکر از نگاه مبتکرانه حجت الاسلام مرتضی جوادی در مورد ضرورتهای معماری در فضاهای خالی سالن بنیاد اسراء، گزارشی از روند طراحی و احداث این تندیس ارائه کرد.
طراحی زیبا و نقوش اسلامی این تندیس شریف که زیباییهای چشم نوازی دارد، با خلاقیت و ذوق ترکیب شده، و به طرح آن جلوه و زیبایی خاصی داده است.
استفاده از نام یگانه خالق هستی و آیه مبارکه «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ» به هویت معماری اسلامی این تندیس اعتبار بخشیده، به گونهای که عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره گیری از روح معنویت نشان میدهد.
معماری به کار رفته در این تندیس معماری برگرفته شده از زبان قرآن کریم است که در قالب طرحی زیبا جلوهگری میکند و تجلی «هوالجواد» که مظهر جود و کرم الهی است از نمونههای بارز این جلوهگری است.
قم - خبرگزاری مهر: تندیس ویژه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء توسط آیت الله جوادی آملی پرده برداری شد.
کد خبر 1239133
نظر شما