به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام سید جعفر کشفی زمان، شامگاه پنجشنبه در سلسله نشستهای تخصصی کمیته هنرهای تجسمی سومین جشنواره هنر آسمانی با موضوع نقش خوش نویسی در آثار و ابنیه اسلامی که در سالن جلسات دبیرخانه دائمی جشنواره هنر آسمانی در قم برگزار شد، بیان داشت: گاهی فردی در کشور به کارهای فرهنگی گماشته میشود که آن فرد اصلاً از کار فرهنگی سر در نمیآورد و سر رشتهای در فرهنگ ندارد که صدمههای بسیاری در این زمینه به فرهنگ وارد شده است.
مسئول کارگاه هنری آستانه مقدس حضرت معصومه(س) اضافه کرد: متأسفانه خیلی از ثروتهای کشور ما در امور هنری بدست افرادی که اهلیت این کار را نداشتهاند صرف شده است و همچنین خیلی از امکانات را ایران بوجود آورده ولی از آن استفادهای نکرده است.
کاشی کاری سردر شبستان حرم غیرسنتی و بیدوام است
کشفی به بناهای تازه تأسیس در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه حجم پولی بسیاری در شبستان امام خمینی(ره) هزینه شده است، با این مقدار هزینه میشد کار خیلی بهتر و نقشهای دقیق تری را انجام داد و این کاشی کاری سردر شبستان غیرسنتی و بیدوام است و خوشنویسی مناسبی بکار نرفته است و کار بصورت سنتی نیست بلکه بازاری است.
وی اظهار داشت: متأسفانه مدیرای در کشور پول زیادی صرف کارهای هنری میکنند ولی در کارشان مدیریت به خرج نمیدهند و کارهای هنری را بازاری و غیرسنتی بدست میآورند.
گنبد فلزی جمکران با فسفله آن نمیگنجد
مسئول کارگاه هنری آستانه مقدس حضرت معصومه (س) بیان داشت: گنبد مسجد مقدس جمکران همچون مصلی فلزی است و استفاده از گنبدهای کاشی کاری شده در این اماکن با ارزش و تاریخی دارای یک نشانه و فلسفهای هستند که فلز در این مقوله نمیگنجد.
علما به آیات و نوشتههای در و دیوارها توجه کنند
کشفی با بیان اینکه علما و بزرگان دین توجهی به نقشها و آیات نوشته شده بر در و دیوارهای مکانهایی همچون حرم مطهر ندارند بیان داشت: شاید آیه و نوشتهای غلطی بر روی دیوار وجود داشته باشد ولی متأسفانه علما و بزرگان توجهی به این امر نمیکنند.
تعیین شاخصهای هنر و ادب از اختیار حوزههای علمیه خارج شده است
مسئول کارگاه هنری آستانه مقدس حضرت معصومه(س) اظهار داشت: در گذشته حوزههای علمیه تعیین کننده شاخصهای هنر و ادب، بوده است ولی متأسفانه هم اکنون این امر از اختیار حوزهها خارج و این چهره ضعیف شده است.
وی اضافه کرد: در گذشته عموم بزرگان حوزه اگر خطاط نبودند ولی خطشناس خوبی بودهاند و این امر در شئون عموم بزرگان آن زمان وجود داشت و در آن زمان حوزه و افراد حوزوی اگر مستقیم فعالیت هنری انجام نمیداد ولی هنرشناسان خوبی بودهاند.
وی ادامه داد: روحانیون چه بخواهند و چه نخواهند در رأس امور فرهنگی همچون مساجد و امامزادهها قرار خواهند گرفت اگر این افراد با هنر آشنایی داشته باشند در کار خود موفقتر خواهند بود.
شناخت پایههای فرهنگ اسلامی لازمه یک حوزه بزرگ است
مسئول کارگاه هنری آستانه مقدس حضرت معصومه(س) بیان داشت: لازمه یک حوزه بزرگ و عالم گیر اینست که پایههای فرهنگ اسلامی را دانسته و تعالیم آنها بصورت مدون وجود داشته باشد و این امر هم باید بصورت تخصصی و هم بصورت عمومی احیا شود و فقط به صورت تجملی و نمایشی کافی نیست.
آثار با ارزش شیراز در حال نابودی است
وی اظهار داشت: باید تجربیات و اطلاعات آدمهایی که در هنر و خوشنویسی استخوان خرد کردهاند جمع آوری و ثبت شود، با این وجود این هنر دیگر از بین نخواهد رفت ولی متأسفانه علم و تجربه بزرگان بویژه بزرگان شیراز در حال نابودی و انقراض است و در این شهر چیزهای با ارزشی در حال از بین رفتن است ولی کسی به آن توجهی نمیکند.
مسئول کارگاه هنری آستانه مقدس حضرت معصومه(س) بیان داشت: در کشورهای خارجی زمانی که حتی یک رفتگر بازنشسته میشود دو متخصص از وی در خصوص تجربیات وی در طول ۵۰ سال کار کردن سئوال میکنند و از تجارب آن استفاده میکنند.
وی گفت: شبکههای تلویزیونی ایران که به صورت ۲۴ ساعته خوراک به مردم میدهد تمام آنها از هنر نشأت گرفته است، باید به هنر و هنرمند بیشتر توجه کند زیرا استعدادهای بسیار عالی در کشور وجود دارد.
کشفی اظهار داشت: در حال حاضر در خط ثلث و فراهم آوردن کتب و آثار اسلامی در کشور استوانه محکم و پایگاه والایی دارد و اگر به این امر اهتمام جدی صورت گیرد جنبههای دینی قوی تری را در بر خواهد داشت و این کار آگاهی مردم را میتواند گسترش دهد.
مسئول کارگاه هنری آستانه مقدس حضرت معصومه(س) اضافه کرد: اصل خط، انتخاب موضوع، نوع خط و ارتباط آن کتب با تاریخ از جمله مجموعهای که یک کتب عالی را بوجود میآورد.
وی در خصوص فرهنگ اسلامی بیان داشت: فرهنگ اسلامی یک فرهنگ دائمی است و کتبها نقش مهم و دائمی در حفظ و نگهداری این فرهنگها ایفا میکنند.
هنر در جهان اسلام از قرآن آغاز شده است
مسئول کارگاه هنری آستانه مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه آغاز هنر در عرصه خوشنویسی در جهان اسلام از قرآن کریم شروع شده است، بیان داشت: قرآن به صورت وحی از زبان پیامبر جاری شد و به دستور پیامبر نیز این آیات ثبت شدهاند بدلیل اینکه قرآن کتاب هدایت است و مسلمانان نیز با آن باید آشنایی داشته باشند بنابراین لازم بوده که وحی منزل شده ثبت و تکثیر شود.
کشفی اظهار داشت: خط در قرآن کریم جنبه هنری نداشته است و فقط وسیله ثبت و انتقال به اقشار مختلف مسلمانان بوده است و خط قرآن نیز بصورت کوفی ثبت میشده است و این خط کوفی بتدریج صورت هنری و کمال را پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: این فرهنگ یعنی آیات و روایات قرآن در زینت بنا و ساختمانهای اسلامی همچون مساجد، حسینیهها و حوزه علمیه از شمال آفریقا تا مرز چین و همچنین در آسیای میانه بناهایی این چنینی از مسلمانان باقی مانده است و خطوط قرآن به عنوان یکی از تزئینات مهم در بناها وجود دارد و هم اکنون نیز وجود دارد.
وی بیان داشت: یکی از شاخصهای مشترک در بین مللهای اسلامی جنبه هنری و خوشنویسی است و مهمترین آن کتابت کتب اسلامی و قرآن است که گاهی به صورت ثلث، نسخ، گچ بری، حجاری و کاشی مشاهده میشود.
قم - خبرگزاری مهر: مسئول کارگاه هنری آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه بسیاری از ثروتهای کشور توسط افرادی که در امور هنری تخصصی نداشتهاند از بین رفته است، گفت: در این خصوص برخی مدیران نا آشنا و بیگانه با هنر صدمات بسیاری به فرهنگ زدهاند.
کد خبر 1240877
نظر شما