۲۰ بهمن ۱۳۸۹، ۸:۱۸

کریم در گفتگو با مهر:

چالشهای فرهنگی ایرانیها در هند/ 90درصددانشجویان ایران در هندخانه دارند

چالشهای فرهنگی ایرانیها در هند/ 90درصددانشجویان ایران در هندخانه دارند

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در هند در واکنش به اظهارات جعفر توفیقی که گفته بود در سالهای 83 و 84 وضعیت فرهنگی دانشجویان ایرانی در هند اسف بارتر از اسکان دانشجویان دختر ایرانی در اوکراین بوده است گفت: "هیچ گونه خوابگاه مختلط دختر و پسر در هند نداریم."

محمد حسین کریم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: شرایط فرهنگی هند با اوکراین و کشورهای شوروی سابق کاملا متفاوت است. همچنین بیش از 90 درصد دانشجویان ایرانی در هند در خانه‌های اجاره‌ای و شخصی زندگی می‌کنند و تنها 10 تا 20 درصد دانشجویان ایرانی در هند در خوابگاه‌های متأهلی یا مجردی ساکن هستند.

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در هند و کشورهای شبه قاره اضافه کرد: هیچ گونه خوابگاه مختلط دختر و پسر در هند نداریم. نه تنها برای دانشجویان ایرانی بلکه برای خود هندی‌ها هم خوابگاه مختلط وجود ندارد و این به دلیل اشتراکات فرهنگی خانواده‌های هندی با خانواده‌های ایرانی است.

دکتر کریم خاطرنشان کرد: اینکه وضعیت فرهنگی دانشجویان در هند بدتر از اسکان دانشجویان ایرانی در خوابگاه‌های مختلط در اوکراین جلوه داده شود، یک ادعای غیر کارشناسی است.

وی افزود: شرایط فرهنگی هند بیشتر شبیه شرایط فرهنگی خانواده‌های ایرانی است و با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشورهای اروپای شرقی و غربی کاملا متفاوت است.

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در هند و کشورهای شبه قاره ادامه داد: به برکت نظام جمهوری اسلامی و تلاش‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری نهادهای جمهوری اسلامی ایران در هندوستان، شرایط فرهنگی دانشجویان ایرانی روز به روز رو به بهبود است و برگزاری سمینارها و جشنواره‌های دانشجویی متعدد برای دانشجویان ایرانی در هند از نشانه‌های این قضیه است.

محمد حسین کریم در پاسخ به اینکه مهم‌ترین چالش‌های فرهنگی دانشجویان ایرانی در هند و کشورهای شبه قاره چیست به مهر گفت: عمده چالش‌های فرهنگی دانشجویان ایرانی در هند به بحث حضور بعضی از دانشجویان خارجی کشورهای دیگر و استفاده نامناسب از پیشرفت تکنولوژی به ویژه فضاهای مجازی و اینترنتی برمی‌گردد.

وی افزود: همچنین حضور بخش کوچک و اندکی از برخی جریان‌های سیاسی مخالف در بین دانشجویان ایرانی در خارج کشور از دیگر چالش‌هایی است که می‌توان مورد اشاره قرار داد.

به گزارش مهر، جعفر توفیقی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با مهر در پاسخ به اینکه مشکلات فرهنگی دانشجویان ایرانی در مقطع سالهای 83 و 84 که وی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بوده است در کدام کشورها شدیدتر بود به مهر گفت: مشکلات دانشجویان ایرانی در هند در مقیاسی خیلی وسیع‌تر از اوکراین تکرار می‌شد. در هند بعضی مشکلات فرهنگی دانشجویان ایرانی را تهدید می‌کرد که حتی از موضوع اسکان دانشجویان دختر ایرانی در خوابگاه‌های مختلط اوکراین نیز پیچیده‌تر بود. در این کشورها هیچ ضابطه خاص فرهنگی وجود نداشت و واقعا نمی‌شد چارچوب و مقرراتی را پیدا کرد.

کد خبر 1249095

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha