به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل میهن دوست نویسنده و کارگردان فیلم "برخورد خیلی نزدیک" درباره اکران عمومی این فیلم در اسفندماه گفت: فیلم "بر خورد خیلی نزدیک " دو سال است ساخته شده و در صف اکران معطل باقی مانده است فقط و فقط به این خاطر که فیلمساز آن مستقل است. شورای صنفی نمایش، اداره نظارت و ارزشیابی و متولیان اکران فیلم ها با بی مهری نسبت به این فیلم ، آن را در این فصل روانه اکران کردند.
وی افزود: با وجود اینکه فیلم "برخورد خیلی نزدیک" امکان جذب مخاطب گسترده را دارد، با اینکه به تایید خود دوستان فیلمنامهای جذاب با فرم روایی بدیع دارد و اتفاقا قبل از ساخت در دومین جشنواره پلیس به عنوان "فیلمنامه برگزیده" انتخاب شده بود و خنده دار اینکه ترکیب هیئت داوران آن هم بسیار معنادار است.
وی ادامه داد: مسئولان شرایط اکران مناسب را برای این فیلم فراهم نکردند و ما را در تنگنا قرار دادند که اگر امسال این فیلم را اکران نکنید سال آینده هیچ تضمینی برای اکران این فیلم وجود نخواهد داشت. به همین دلیل ما اجبارا تن به این کار دادیم ولی اصلا فکر نمی کردیم که در این فصل مرده بالای 12 فیلم همزمان اکران شود.
میهندوست در ادامه عنوان کرد: به قول آقای سیاوش اسعدی که در این باره تعبیر جالبی کردهاند گویا تصمیمگیران اکران با این کار به زعم خود خانه تکانی عید برای سینمای ایران انجام دادند و این فیلمها را به عنوان آشغال و اثاث بیمصرف دور ریختند. اگر مقایسهای بین اکران این فصل در این زمان را با سال گذشته صورت دهید، درخواهید یافت که سال گذشته در این زمان تنها یک فیلم شاخص ( به رنگ ارغوان ) اکران شده بود.
میهن دوست تاکید کرد: این روزها بحث اغلب رسانهها، نشریات و سایتهای سینمایی هم اختصاص به اکران نوروزی دارد و به این موضوع و فیلمهای اکران اسفند توجه لازم ندارند تازه بحث متولیان اکران بر سر این است که آیا برای نوروز اکران چهار فیلم بهتر است یا پنج فیلم. چرا که به نظر آنها نوروز بهترین زمان اکران است.
وی افزود: من به هیچ عنوان نمیتوانم این مسئله را هضم کنم که چطور و چگونه وجدان و منطق آقایان قبول میکند فصل پربار نوروز را بین چهار یا پنج فیلم تقسیم کنند، آن وقت اکران این فصل مرده را به 12 تا 16 فیلم اختصاص بدهند؟! این بیعدالتی را با چه قاموسی میتوان تحلیل و بررسی کرد؟!!
این کارگردان ادامه داد: از سوی دیگر واقعا چه معیار و ضابطهای برای گروه بندی فیلمها به جز روابط شخصی و پشت پرده وجود دارد؟ در بین فیلمهایی که اخیرا اکران شده با چه معیاری گروه بندی فیلمها صورت گرفته است و به برخورد خیلی نزدیک اکران گروه تعلق نگرفته است؟ این که تعداد سانس های برخی فیلم ها نسبت به برخی دیگر در بعضی سالن های پرفروش، بیشتر است بر چه مبنایی است ؟! اختصاص 12 سینما به "برخورد خیلی نزدیک " تنها عدد دهان پر کن و گول زننده است.
وی افزود: وقتی در مجموعه سینما آزادی که از سه سینمای تعیین کننده فروش تهران است در کل پنج سالن شش سانس یعنی 30 سانس برای فیلم من فقط یک سانس در سالن 200 نفره اختصاص داده شد و در کنارش به فیلمی شش سانس در سالن 600 نفره، قطعا امکان دیده شدن فیلم من در آن سینما برای مخاطبان در حد صفر است.
میهن دوست در ادامه عنوان کرد: ما امروز معدود تماشاگرانی داریم که فیلمها را برای تماشا از اسم کارگردانان فیلم اولی انتخاب کنند، خیلی از تماشاگران به ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه فیلم مورد نظرشان را مقابل سینما، آن هم سینمای محبوبشان انتخاب میکنند (به جز فیلمهای کارگردانان شناخته شده) در این صورت طبیعی است فیلمی که تعداد سانسهای بیشتری داشته باشد امکان فروش بیشتری را پیدا می کند و فیلمهای دیگر کمتر.
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به این موضوع آشکار است که یک بیعدالتی مضاعف در حق "برخورد خیلی نزدیک" صورت گرفته است. من از مدیریت سینما آزادی گله دارم چرا که در مصاحبه اش با برنامه هفت در هفته گذشته به تنها فیلمی که اشاره نکرد در سینما آزادی در حال اکران است، فیلم "برخورد خیلی نزدیک" بود. شاید نام نبردن ایشان تعمدی نبوده باشد و ناخودآگاه صورت گرفته ولی همین تائیدی است بر اینکه برای مدیریت سینما آزادی هم این فیلم مهجور است چه برسد به مخاطب.
میهندوست در پایان گفت: حاضرم با مسئولان شورای صنفی نمایش یا هر مسئول دیگری که در مورد اکران فیلمها در این شرایط و به این وضعیت تصمیم گرفته اند مناظره کنم تا دلایلم را از این نارضایتیها و بی مهریها به بحث بگذارم. البته بعید است که این دوستان حاضر به مناظره شوند ولی اگر حسن نیتی هست و ادعای عدالت، حداقل میتوانند چند فیلمی که بعد از جشنواره فجر و دراسفندماه اکرانشان آغاز شده و اغلبشان هم فیلمهایی هستند جذاب، با رویکردی نو در ارتقای سلیقه مخاطب، تا دوهفته اول نوروز ادامه دهند و با اینکار اثبات کنند که مافیای اکران توهمی بیش نیست!
نظر شما