۲۰ اسفند ۱۳۸۹، ۱۳:۱۱

توسعه حمل و نقل عمومی همزمان با هدفمندی ضروری است

توسعه حمل و نقل عمومی همزمان با هدفمندی ضروری است

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: در بحث مدیریت شهری و هدفمندسازی یارانه ها موضوع توسعه حمل و و نقل عمومی باید به طور جدی مورد توجه قرار گرفته تا با حمایت های لازم از سوی دولت بتوانیم نیازهای شهروندان را به نحو مناسب برطرف سازیم.

به گزارش خبرگزاری مهر،سید مناف هاشمی در نشست علمی - تخصصی "مدیریت شهری تهران و هدفمندی یارانه ها" که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، با ابراز تاسف از این که مباحث مرتبط با شهرداری ها در سیاستگذاری های کشور جایگاه مشخصی ندارد و در گذشته نیز شاهد بودیم نقش شهرداری ها به طور مشخص و دقیق در قانون مالیات بر ارزش افزوده، برنامه چهارم و پنجم توسعه لحاظ نشده بود، اظهار کرد: امروز نیز نقش شهرداری در طرح هدفمندی یارانه ها به طور دقیق مشخص نشده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ادامه داد : همواره برای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها در کشورهای مختلف از دو روش شوک قیمتی و یا اصلاح تدریجی قیمت ها به عنوان دو رویکرد کلی برای اصلاح قیمت حامل های انرژی استفاده می شود که در این رابطه دولت، رویکرد تدریجی را مورد تثبیت قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: مطلوب است دولت در بحث هدفمند سازی یارانه ها خدمات ریلی را توسعه دهد تا با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مشکل آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران نیز مرتفع شود.

مناف هاشمی با بیان اینکه متاسفانه در بحث حامل های انرژی قانون به نحو مناسب اجرا نشده در حالی که بین دولت و مجلس در این زمینه توافقات به انجام رسیده است، افزود: باید عوارض بر اساس قیمت های واقعی مشخص شود و افزایش هزینه ها در حامل های انرژی بحث هدفمند سازی یارانه ها را با مشکل مواجه می سازد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در ادامه با تاکید به اینکه شهرداری همواره دولت را در اجرای طرح ملی هدفمند سازی یارانه ها حمایت می کند، گفت: تدوین و عضویت لایحه منابع درآمدهای پایدار شهرداری و ارائه آن به مجلس، کمک به توسعه حمل و نقل عمومی، پرداخت تسهیلات بانکی به شهرداری ها، حدف عوارض و حقوق گمرکی از واردات ناوگان، ممنوعیت هر گونه بخشودگی و معافیت عوارض و درآمدها به غیر از مواردی که در بودجه سالانه کشور نحوه جبران آن مشخص شده، کمک به مکانیزه کردن خدمات شهری، ارائه امکانات زیر ساختی و منابع مالی برای ایجاد و گسترش دولت الکترونیک در شهرداری از مواردی است که دولت باید آنها را در طرح هدفمندسازی یارانه ها لحاظ کند تا به این وسیله نقش شهرداری ها و مدیریت شهری در این طرح ملی به طور دقیق مشخص شود.

در ادامه این نشست، دکتر سید موسی پورموسوی مشاور شهردار تهران اظهار کرد: مدیریت شهری در بحث هدفمندسازی یارانه ها اولین گام خود را به برطرف ساختن نیازهای شهروندان معطوف ساخته، همچنین به طور جد و همه جانبه از طرح هدفمند سازی یارانه ها حمایت می کند.

وی با اشاره به گفته رئیس جمهوری که "نمی توانیم به اجبار مردم را از سکونت در تهران باز داریم"، عنوان کرد: در راستای هدفمندسازی یارانه ها باید توجه مدیران و تصمیم گیران را به توسعه حمل و نقل ریلی سوق دهیم، چرا که با توجه به جمعیت پایتخت و موضوع آلودگی هوا توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین در ادامه نشست، مجابی معاون علمی و فن آوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نیز با خاطرنشان کردن اینکه بحث آلودگی هوا و ترافیک دو مشکل اساسی شهر تهران به شمار می رود، تاکید کرد: در قالب طرح هدفمندسازی یارانه ها و انجام برنامه ریزی های مناسب باید توسعه حمل و نقل عمومی شکل گرفته و این دو مشکل با روشی صحیح مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه روزانه در شهر تهران بیش از 15 میلیون سفر به انجام می رسد که متاسفانه کمتر از 30 درصد آن با وسایل حمل و نقل عمومی صورت می گیرد، افزود: با توجه به تعداد زیاد سفرهای درون شهری از طریق خودروهای شخصی و بحث آلودگی هوا ضرورت دارد موضوع توسعه حمل و نقل عمومی در طرح هدفمند سازی یارانه ها به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و دولت حمایت های لازم را از آن به عمل آورد، که امیدواریم این مهم به نحو مناسب اجرا شود.
 

کد خبر 1271884

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha