۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۱۷:۱۲

آب عمان به کرمان منتقل می شود

آب عمان به کرمان منتقل می شود

کرمان - خبرگزاری مهر: مدیر طرح آبرسانی از دریای عمان به کرمان گفت: طرح انتقال آب دریای عمان به کرمان با جدیت درحال پیگیری است.

حسین شریف زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: استان کرمان بدلیل خشکسالیهای پیاپی با مشکلات متعدد در زمینه تامین آب مورد نیاز مواجه است و به همین سبب اجرای طرح انتقال آب دریای عمان در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: تمامی مسئولان استان در جهت انتقال آب از دریای عمان به کرمان توافق نظر داشته و عملیات اجرایی این پروژه در دست اقدام است.

مجری این طرح افزود: هر طرح آبرسانی چند مرحله از جمله مراحل شناخت، اول، دوم و اجرا را شامل  می شود.

وی ادامه داد: طرح آبرسانی از دریای عمان به کرمان مرحله شناخت و مرحله اول خود را سپری کرده است.

شریف زاده افزود: گزارشهای کامل این دو مرحله به کمیته فنی آمده و درحال بررسی است همچنین بعد از تایید لازم در کرمان طرح به تهران رفته و در مرحله بعد، مطالعات مرحله دوم با انتخاب مشاور اجرا می شود.

وی از جمعیت شناسی منطقه و برآورد نیاز مردم در افق طرح به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در مرحله شناخت منطقه نام برد و گفت: به این وسیله توانستیم نیاز آبی و میزان دبی مورد نیاز هر منطقه را تعیین کنیم.

مدیر طرح آب رسانی از دریای عمان به کرمان در ادامه حجم گزارشات رسیده از این طرح را بسیار سنگین ارزیابی و ادامه داد: برآورد روشهای آبگیری از دریا، چگونگی انتقال آب تا شیرین کننده ها، انتقال آب به استان کرمان و سایر مراحل به شدت وقت گیر هستند و به همین علت طرح از پیچیدگی های خاصی برخوردار است.

شریف زاده یکی دیگر از مراحل سخت کار انتقال آب به کرمان را الزام به برگرداندن 70 درصد آب پس از تصفیه اولیه به دریا دانست و خاطر نشان ساخت: از 100 درصد آب وارد شده به آب شیرین کننده ها، 70 درصد آن بدون استفاده باقیمانده و به دریا بازگردانده می شود؛ که این پروسه طولانی، نیاز به سیستمهای پیشرفته دارد تا لطمه و خسارتی به محیط زیست در دریا زده نشود.

وی افزود: قسمتی از آبی که از شیرین کننده ها به مخازن آورده می شود، از طریق پمپاژ و خط انتقال به شهرهای جنوبی استان آمده و در انتهای خط اول به جیرفت می رسد همچنین تمام شهرستانهای جنوبی استان از جمله کهنوج، قلعه گنج، منوجان، فاریاب، عنبرآباد، اسلام آباد، جیرفت و تمامی روستاهای موجود در اطراف این مناطق نیز تحت پوشش خط اول انتقال قرار می گیرند.

مدیر طرح آب رسانی از دریای عمان به کرمان با اعلام خبری مبنی بر ختم شدن خط دوم انتقال در کرمان گفت: از مجموع 880 متر مکعب آبی که از دریا منتقل می شود، 440 مترمکعب سهم کرمان و 440 مترمکعب نیز سهم جنوب استان است.

وی با ارزیابی زمان 20 ماهه برای اجرای مرحله دوم طرح افزود: برای شروع مرحله دوم طرح اعتبار زیادی لازم است که در صورت عدم تخصیص بودجه مناسب این طرح با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: قبل از  اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه ها، برآورد هزار تا هزار و 100تومان برای انتقال هر متر مکعب آب می شد ولی درحال حاضر و با اجرایی شدن این طرح، تاثیرات زیادی برهزینه ها اعمال خواهد شد.

شریف زاده، ضمن تاکید بر تامین آب صنعت و شرب منطقه افزود: این طرح با توجه به اختلاف ارتفاع موجود و کوهستانی بودن بخشی از مسیر،  مجبور به احداث ایستگاه پمپاژ و حفر تونل داریم که این موارد به علت انرژی بر بودن، هزینه زیادی را به همراه دارد.

کد خبر 1275555

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha