به گزارش خبرگزاری مهر، حقایق و وقایع بیشماری که در ماوراء درک بشر قرار دارند، او را مجبور کردهاند تا برای ابراز اندیشهها و مفاهیمی که بیان، فهم و توصیف کلامی آنها مشکل است نظامهایی از علایم گوناگون و یا تصاویری انتزاعی ابداع کند که در هر دورهای این علایم و نشانهها بر مبنای افکار و آداب هر قوم متفاوتند.
با توجه به اینکه آثار مکتوب قابل اعتمادی از دوره باستان به جای نمانده است میتوان نمادها را به صورت آثار هنری بازمانده از دوره پیشین به عنوان پدیدهای گویا و واسطه انتقال مفاهیم و اطلاعات، مورد وثوق قرار داد. در کشور ایران نیز با توجه به فرهنگ کهن این سرزمین، از این دست آثار به وفور وجود دارد.
به ویژه به دلیل آزادی افکار و مذاهب در دوران پادشاهان هخامنشی، احترام به فرهنگ سرزمینهای تحت سلطه و به کارگیری نیروهای کارآزموده سایر ملل در خلق آثار ماندگار، میتوان شناخت هنر هخامنشی را امری ضروری تلقی کرد.
این چنین است که با بررسی نمادها و تصاویر اسطورهای در آثار هنری هخامنشی میتوان به تأثیر اندیشههای دینی در نگارههای این دوره پی برد. از آنجا که در زمان پادشاهان هخامنشی مردم سرزمینهایی چون عیلام، میانرودان و مصر که تحت سلطه این حکومت بودند در ابراز باورهای دینی و اجرای مراسم مذهبی خویش آزادی داشتند تأثیر اعتقادات مذهبی هنرمندان این سرزمینهای در آثار هنری این دوره به وضوح دیده میشود.
در این راستا مؤلف کتاب "بازتاب اندیشههای دینی در نگارههای هخامنشی" میکوشد به بحث درباره نمادهایی از تصاویر انسان، حیوان، گیاهان، دایره بالدار، ایزدمهر، ماه، آتش و... بپردازد و برای این کار در فصول سهگانه این کتاب به "جغرافیا و اوضاع اجتماعی - سیاسی ایران باستان"، "نگارههای هخامنشی" و نیز "نمادها، اسطورهها و اندیشههای دینی در نگارههای هخامنشی" مانند نمادها و اساطیر در نقش حیوانات، گیاهان در نگارههای هخامنشی، نماد فروهر در دوره هخامنشی و آیین مهر و نگارههای هخامنشی" میپردازد.
کتاب "بازتاب اندیشههای دینی در نگارههای هخامنشی" تألیف مهناز باقری با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 2200 تومان از سوی مؤسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.
نظر شما