۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۳۵

70 سال مدیریت در موزه ملی/

کابوس آندره گدار؛ مدیران نابلد میراث‌دار موزه ملی ایران

کابوس آندره گدار؛ مدیران نابلد میراث‌دار موزه ملی ایران

شاید هیچگاه آندره گدار، موسس موزه ملی ایران و مدیرانی که عمرشان سالها صرف کاوش در محوطه های تاریخی شد فکرش را هم نمی کردند 70 سال بعد مدیریت این موزه را افرادی عهده‌دار شوند که تخصص آنها در زمینه ادبیات و میکروب شناسی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه ملی ایران به عنوان دومین مخزن مالی مهم کشور و بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران از زمانی که آندره گدار، باستان شناس فرانسوی، در سال 1316 شمسی بنیان آن را نهاد تا کنون 17 مدیر به خود دیده است. مدیرانی که بیشتر از چهره های شاخص علمی و آشنا به حوزه میراث فرهنگی و باستان شناسی بوده اند.

همچنین شاید فقط حجم، تنوع و کیفیت آثار موجود در گنجینه ملی کشور که جز یکی از چند موزه بزرگ جهان به شمار می آید، تنها دلیلی باشد بر اینکه طی سالهای اخیر موضوع اداره این موزه و تصمیم گیری درباره مدیریت و اتفاقات آن همیشه واکنشهای مختلفی را در بر داشته باشد.

این گزارش نگاهی دارد به سیر تحول مدیریت موزه ملی و اشاره به برخی از فعالیتها و سوابق کاری مدیران آن.

آندره گدار باستان‌شناس فرانسوی بود که در اوایل دوره پهلوی وارد ایران شد و به استخدام دولت ایران درآمد. مسئولیت‌های او نظیر مدیر اداره عتیقات (باستانشناسی و موزه)، فعالیتهای پژوهشی و شناسایی و ثبت آثار فرهنگی ایران، انتشار نشریه باستان‌شناسی، بنیان‌گذاری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ریاست و استادی همین دانشکده، وی را مهم‌ترین شخصیت خارجی معماری دوره پهلوی اول قرار داد که نزدیک به ربع قرن در ایران حضور داشت. بنابراین نخستین مدیر موزه ملی ایران را می توان بنیانگذار این موزه دانست.

اما نخستین ایرانی که به ریاست مدیریت کل اداره باستان شناسی ایران بعد از گدار رسید، سید محمد تقی مصطفوی بود. باستان شناس علم حقوق و متخصص باستان شناسی هخامنشی و عهد سلجوقی که تالیفات بسیاری در زمینه تاریخ فرهنگ باستان شناسی در ایران مانند اقلیم پارس، امانت داری خاک، هگمتانه و غیره داشته است.

اما سومین مدیر موزه ملی ایران بعد از مصطفوی، علی حاکمی بود که او نیز یکی از باستان شناسان خبره عصر خود به حساب می آمد که سابقه فعالیت در بخش تاریخی موزه ایران باستان و راه اندازی چندین موزه در شهرستانها و همکاری با هیاتهای کاوش تنها بخشی از اقدامات او بود. 

ردیف نام تحصیلات فعالیتها و سوابق کاری  دوره مدیریت بر موزه ملی
1

آندره گدار

معمار و باستان شناس، پژوهشگر فرانسوی

سرپرست اداره عتیقات و موزه ایران باستان، موسس موزه ملی، طراح ساختمان کتابخانه ملی، آرامگاه حافظ،فردوسی و سعدی،بنیانگذار دانشکده هنرهای زیبا

 1316
2

سلیمان سپهبدی

 

باستان شناسی

از دوره فعالیت وی اطلاع چندانی در دست نیست. عضو انجمن معارف و بازرسی اداره عتیقات بود.

                  ؟
3

مهدی بهرامی

دکترای باستان شناسی از دانشگاههای آمریکا

فعالیت در بخش اسلامی موزه دولتی برلین، تالیفاتی مانند صنایع ایران و ظروف سفالین، سفال گرگان و ...

 1329
4 محمد تقی مصطفوی باستان شناس علم حقوق، متخصص باستان شناسی هخامنشی و عهد سلجوقی

مدیر اداره کل باستان شناسی، مدیر موزه ایران باستان و انجمن آثار ملی، تالیفات در زمینه تاریخ فرهنگ باستان شناسی در ایران مانند اقلیم پارس، امانت داری خاک و ...

                   ؟
5

علی حاکمی

دکترای باستان شناسی

فعالیت در بخش تاریخی موزه ایران باستان، هیات های کاوش، انتشار کتاب کاوش های شهداد که در ایتالیا نیز انتشار یافت. راه اندازی چندین موزه مانند موزه پارس شیراز و چهلستون

1334

6

عزت الله نگهبان

دکترای باستان شناسی از دانشگاه پنسیلوانیا

کشف بیشترین میزان طلا و جواهر در حفاری های باستان شناسی، تربیت دانشجو، نجات بخشی محوطه های تاریخی،  تاسیس موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران، حضور در اداره کل باستان شناسی، پایه گذار نخستین کاوش های مستقل ایرانی در مارلیک و هفت تپه، متحول کردن ساختار آموزشی این رشته، انتشار کتابهایی در سطوح جهانی

1349_1345

7

عبدالحسین شهیدزاده

 تحصیل در رشته باستان شناسی و تاریخ هنر، دانش اموخته دانشگاه تهران کاوش در محوطه های ساسانی سندس، دوخالکوه و تلارک تالش، خرس چاک و سه پستانک، گورستان باستانی داماش عمارلو، محوطه اشکانی در شمام رستم آباد و ...

1354_1352

 8

 فیروز باقرزاده

 دکترای باستان شناسی و تاریخ هنر اسلامی در فرانسه  نخستین رئیس کمیته میراث جهانی در سال 1977، پیشنهاد ثبت جهانی تخت جمشید، زیگورات چغازنبیل و میدان نقش جهان 1357 
 9

محمد یوسف کیانی

دکترای باستان شناسی و تاریخ هنر دوره اسلامی از دانشگاه لندن

کاوش در جرجان، بررسی دشت های گرگان، رئیس موزه های ایران، تدریس در سمت دانشیاری گروه باستان شناسی دانشگاه تهران، انتشار بیش از 30 کتاب در زمینه باستان شناسی و هنر معماری ومقالات در مجامع داخلی و بین المللی

1355

 10

 سیف الله کامبخش فرد

باستان شناس، کاوشگر و پژوهشگر و مولف

ساماندهی و آزادسازی مجموعه باستانی کنگاور، عضو بخش پیش از تاریخ موزه ایران باستان و مسئول آرشیو این موزه، دستیار عزت‌الله نگهبان‌ را در اداره‌ موسسه‌ باستان‌شناسی‌ دانشگاه‌ تهران، کارشناس‌ مسؤ‌ول‌ باستان‌شناسی‌ در مرکز باستان‌شناسی‌ ایران‌، فعالیت در‌ کاوشهای‌ مارلیک، چراغعلی تپه در گیلان‌ و ...

1358

 11

نصرت الله معتمدی

باستان شناس

 امین اموال وقت الواح زرین و سیمین هخامنشی، مهمترین فعالیتش ذوب کردن لوح زرین یکی از چهار لوح هخامنشی! او در سال 1377 به جرم تخریب اموال ملی به پرداخت عین المال محکوم و راهی زندان شد.

1359

 12

 غلامرضا معصومی

 دکترای باستان شناسی

 رئیس مرکز باستان شناسی ایران، انتشار کتابهایی از جمله سیراف یا بندر طاهری، تاریخچه علم باستان شناسی، دفتر نخست از دایره المعارف اساطیر جهان و ...

1361_1359
 13

 جلیل گلشن بافقی

دانش آموخته کارشناسی ارشد باستان شناسی و تاریخ هنر از دانشگاه تهران

معاون پژوهشی سازمان میراث فرهنگی،ساماندهی و بازگشایی بخشهایی از موزه که تعطیل یا در حال مرمت بود. پیگیری پرونده ثبت آثار ایرانی در فهرست میراث جهان

1366_1361

 14

احمد تهرانی مقدم

 دانش آموخته باستان شناسی از دانشگاه تهران

مهیا شدن زمینه ساخت و راه اندازی موزه دوران اسلامی، فعالیت در مرکز باستان شناسی ایران، سرپرستی هیات های کاوش

1374_1366

 15

 محمدرضا کارگر

دانش آموخته باستان شناسی از دانشگاه تهران

 راه اندازی نمایشگاههای بین المللی در موزه های بزرگ جهان،عقد پیمان نامه با موزه های بزرگ جهان 1386_1374
 16

محمدرضا مهراندیش

فارغ التحصیل کارشناسی ادبیات از دانشگاه علامه

 تدوین پیش نویس طرح جامع موزه ملی ایران، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی

1386_1388

 17

آزاده اردکانی

لیسانس میکروب شناسی از دانشگاه آزاد  تلاشهای انجام شده توسط مدیران پیشین برای ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین و بازار تبریز در این دوره به سرانجام رسید، سابقه 20 روزه معاونت مدیر موزه ملی، دبیر بین الملل سایت میراث آریا،سردبیر نشریه پارسه

1388 تا کنون

مرحوم عزت الله نگهبان پدر باستان شناسی ایران، از جمله مدیران بعدی موزه ملی بود که همواره از او به عنوان یکی از سرسخت ترین مدافعان برنامه های منظم کردن فعالیت های مربوط به باستان شناسی و دشمن بزرگ قاچاقچیان و دلالان عتیقه در ایران یاد می شود.

پیرمردی که بیشترین میزان طلا را در حفاریهای باستان‌شناسی ایران به دست آورده بود در اواخر عمر خود با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کرد.

اما مدیران بعدی موزه ملی ایران نیز مانند عبدالحسین شهیدزاده، فیروز باقرزاده، محمد یوسف کیانی هر کدام با دکترای باستان شناسی یا تجربه کاوش در محوطه های باستان شناسی را داشتند و یا به انتشار کتاب و مقالاتی در این زمینه پرداخته اند از جمله سیف‌الله کامبخش‌فرد که دارای مدرک‌ کارشناسی‌ ارشد باستان‌شناسی‌ از دانشگاه‌ تهران‌ بود و عضویت در بخش‌ ماقبل‌ تاریخ‌ موزه‌ ایران‌ باستان، معاونت‌ و دستیاری‌ دکتر عزت‌الله نگهبان‌ در اداره‌ موسسه‌ باستان‌شناسی‌ دانشگاه‌ تهران، ریاست‌ اداره‌ آرشیو فنی‌ موزه‌ ایران‌ باستان‌ و کارشناس‌ مسؤ‌ول‌ باستان‌شناسی‌ در مرکز باستان‌شناسی‌ ایران‌ تنها گوشه ای از فعالیتهای او به شمار می آید.

همچنین از سوابق‌ پژوهشهای میدانی وی می توان به فعالیت در‌ کاوشهای‌ مارلیک، چراغعلی تپه در گیلان‌، بررسی باستان شناسی محوطه های پیلاقلعه‌، زینب‌ بیجار، دوره‌ بیجار، و ... اشاره کرد.

متاسفانه بعد از استاد کامبخش فرد، موزه ملی مدت کوتاهی مدیری به خود دید که اگر چه از او به عنوان امین اموال نیز یاد می شد اما در سال 1377 به جرم تخریب اموال ملی به پرداخت عین المال محکوم و راهی زندان شد.

بنابراین پس از نصرت الله معتمدی،  رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، غلامرضا معصومی  راعهده دار ریاست موزه ملی ایران کرد. او نیز مانند مدیران قبلی این موزه دارای تحصیلات باستان شناسی و انتشار کتابهایی از جمله سیراف یا بندر طاهری، تاریخچه علم باستان شناسی، دفتر نخست از دایره المعارف اساطیر جهان و ... بود.

اما جلیل گلشن نیز از جمله مدیرانی بود که برای ساماندهی و بازگشایی بخشهایی از موزه که تعطیل یا در حال مرمت بود تلاش کرد و پیگیری پرونده ثبت آثار ایرانی در فهرست میراث جهان را در دست گرفت.

احمد تهرانی مقدم نیز در دوره فعالیت خود زمینه ساخت و راه اندازی موزه دوران اسلامی را مهیا کرد و محمدرضا کارگر هم که دانش آموخته باستان شناسی بود، عقد پیمان نامه با موزه های بزرگ جهان را پیگیری کرد.

اما در این میان پس از چندین دوره مدیریت باستان شناسان در موزه ملی ایران، انتخاب مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی برای این سمت باعث شد تا فعالان میراث فرهنگی عملکرد سازمان میراث فرهنگی را در باب انتخاب مدیران غیر متخصص نقد کنند چرا که محمدرضا مهراندیش، فارغ التحصیل کارشناسی ادبیات از دانشگاه علامه بود و به گفته خودش پیش از این تنها سه بار به موزه ملی ایران آمده بود!

انتخاب آزاده اردکانی مدیر بعدی موزه ملی ایران هم با حاشیه های زیادی رو به رو شد. او مدرک لیسانس میکروب شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی دارد و در کارنامه کاری خود سابقه 20 روزه معاونت مهراندیش، دبیر بخش بین الملل سایت اطلاع رسانی میراث آریا و سردبیر نشریه پارسه را دارد به همین دلیل باستان شناسانی مانند مهدی رهبر در این باره به خبرنگار مهر گفت: کسی که مدیر موزه می شود باید عرق باستان شناسی هم داشته باشد اما زمانی که یک غیرمتخصص مدیر مهمترین موزه کشورمان می شود، دنیا به ما می خندند!

وی ادامه داد: اگر کسی تخصص لازم را در حوزه کاری خود نداشته باشد چطور می تواند بداند کمبودها چیست؟

اما در پی انتقادهایی که به انتخاب مدیر موزه ملی ایران گرفته شد، آزاده اردکانی واکنش نشان داد و با تاکید بر اینکه مدیریت موزه ملی تخصص نمی خواهد گفت: موزه ملی ایران یک پژوهشکده نیست که مدیریت آن نیاز به تخصص خاصی داشته باشد. در این خصوص حتی مدتی پیش با یکی از رؤسای موزه کشورهای خارجی نشستی داشتم، وی نیز به من گفت در این رشته تخصصی ندارم، ولی بحث‌های رسانه‌ای در خصوص مدرک شما را شنیده‌ام. خوب ببینید این حاشیه‌ها تا کجا بازتاب داشته است!

اردکانی در دفاع از انتصاب خود تا آنجا پیش رفت که مدعی شد، مدیریت‌های تخصصی آسیب‌هایی نیز به همراه دارد و موزه ملی را از اهداف خود دور می‌کند.

وی توضیح داد: اگر کسی در رشته خاصی مانند باستان شناسی تحصیلات داشته باشد، به هر صورت اهداف کلان موزه را به آن سمت جهت می‌دهد و بخشهای دیگر مورد غفلت واقع می‌شود و اعتبار علمی موزه از بین می‌رود.

کد خبر 1296911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha