۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۱:۳۷

معجونی:

فستیوال "مونو - لیو" اولین جشنواره خصوصی بدون حمایت دولت است

فستیوال "مونو - لیو" اولین جشنواره خصوصی بدون حمایت دولت است

سرپرست گروه تئاتر "لیو" در نشست رسانه‌ای دومین فستیوال مونولوگ تئاتر لیو با اشاره به اینکه این فستیوال اولین جشنواره خصوصی است که بدون حمایت دولت برگزار می‌شود بر لزوم حمایت نهادها از این نوع برنامه‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای دومین فستیوال مونولوگ گروه تئاتر "لیو" عصر دیروز یکشنبه 18 اردیبهشت در سالن کنفرانس خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست محمدحسن معجونی دبیر این فستیوال، مریم سپهری مدیر داخلی و روابط عمومی گروه تئاتر لیو و ساسان پیروز عضو گروه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست معجونی گفت: سری جدید دومین فستیوال مونولوگ گروه تئاتر لیو این بار با عنوان "مونو- لیو" برگزار می‌شود. همچنین به زودی سایتی با همین نام و با شروع جشنواره آغاز به کار می‌کند. این سایت تخصصی ویژه مونولوگ و مونودرام است. قرار است در این سایت همه اطلاعاتی که درباره مونولوگ و مونودرام موجود است و مقالاتی که در این زمینه منتشر شده در معرض دید عموم قرار گیرد.

وی افزود: در این دوره از فستیوال بر روی کیفیت آثار تاکید بسیاری شده است و افرادی مانند رضا بهبودی، مهدی کوشکی و ساسن پیروز متونی را که به جشنواره فرستاده شده‌اند مورد بازخوانی قرار دادند. در این دوره با برخی از هنرمندان نیز هماهنگی‌هایی صورت گفته تا متن‌هایی برای این جشنواره ارسال کنند. از بین آثار فرستاده شده نمایشنامه‌های محمد چرمشیر، ایثار ابومحبوب، محمد عاقبتی، حسن ذوقی، اکبر علیزاد، نیما دهقانی، فرهاد مهندس‌پور، پیام فروتن، آروند دشت‌آرای، طلا معتضدی، علی قلی‌پور،‌آزاده شاه‌میری، محمد رضایی‌راد، مهدی کوشکی، نسیم احمدپور و نغمه ثمینی به چشم می‌خورد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: از بین 50 اثری که فرستاده شده برخی از آثار به عنوان اولین ها معرفی می‌شوند. در این میان هیئت خوانش متون تشخیص دادند که بعضی از این افراد استعدادهای بسیار خوبی دارند به همین دلیل قرار شد دو کارگاه آموزشی درباره مونولوگ در طول جشنواره برگزار شود. این کارگاه‌ها توسط محمد چرمشیر و محمد رضایی راد با عنوان مونولوگ و مونودرام برپا می‌شوند.

معجونی خاطرنشان کرد: از این پس برنامه‌های فستیوال به صورت فصلی اعلام می‌شود. اولین نمایشی که اجرا می‌شود نوشته محمد چرمشیر و به کارگردانی سینا پاکدل است که 23 اردیبهشت در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود. نمایش‌های بعدی نیز نوشته محمد چرمشیر است که ایثار ابومحبوب، محمد عاقبتی و حسن ذوقی آنها را کارگردانی می‌کنند. کارگاه آموزشی محمد چرمشیر نیز اواخر خرداد برگزار می‌شود. این برنامه‌های فصل بهار است.

وی ادامه داد: داوران این دوره از فستیوال مریم مجد مدرس تئاتر، ندا رضوی پور تحصیل کرده تئاتر در فرانسه و امیررضا کوهستانی نویسنده و کارگردان تئاتر هستند. اجرای نمایش‌های این فستیوال در هر ماه دو اجرا و جمعه‌ها برگزار می‌شود. احتمالاً نشست‌هایی بعد از اجرا خواهیم داشت اما هنوز قطعی نشده است که این نشست‌ها تخصصی باشد یا به صورت نقد و بررسی برگزار شود.

معجونی ادامه داد: از کارهای گذشته جشنواره سه کار از دل نمایش‌های قبلی انتخاب کرده‌ایم که قرار است در فرهنگسرای ارسباران اجرا شوند. در این دوره نشست تخصصی درباره رومئو کاستولوچی برگزار می‌شود. حدود 5 ماه است که فیلم‌های برای معرفی این هنرمند در حال بررسی و ترجمه هستند. دوستان گروه تئاتر لیو به صورت فشرده در حال کار هستند و احتمالاً این نشست تخصصی در تابستان برگزار می‌شود. در این دوره قرار است به صورت جدی برای چاپ متون ارایه شده اقدام شود.همچنین تصمیم داریم برای سال آینده جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم. راه‌اندازی سایت هم به همین دلیل بوده است.

در ادامه این نشست ساسان پیروز عضو هیئت بازخوان نمایشنامه‌ها گفت: متن‌هایی که برای گروه تئاتر لیو فرستاده شده بود بیشتر به داستان‌هایی شباهت داشت که به صورت اول شخص نوشته شده بودند از آنجایی که این داستان ها قابلیت تبدیل به نمایش‌نامه هم داشتند تصمیم گرفتیم کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم تا فرصتی فراهم شود برای کسانی که مستعد هستند برای نوشتن نمایشنامه تا فضایی برای پیشرفتشان فراهم شود. متاسفانه بیشتر نویسندگان ما داستان می نویسند تا تئاتر و نمایشنامه.

وی ادامه داد: این متن‌ها با حضور افرادی که آثارشان را ارایه دادند برگزار می‌شود. چون قرار است در این کارگاه‌ها اتفاقات مثبتی بیافتد بنابراین شرکت کنندگان دیگری نمی‌تواند حضور داشته باشند. اما شاید افرادی به عنوان تماشاگر بتوانند در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

معجونی در ادامه صحبت‌های پیروز گفت: در طول برگزاری این فستیوال ویژه نامه و ماهنامه‌های داخلی که مختص مونولوگ است در اختیار تماشاگران قرار می گیرد. این جشنواره اولین جشنواره خصوصی است که بدون حمایت از نهاد دولتی بر روی پای خود ایستاده. ما خوشحال می‌شویم که فرد خیری از این فستیوال حمایت کند و از لحاظ مالی و یا معنوی این جشنواره را مورد لطف قرار دهد. اما ترجیح می‌دهیم تا یک فرد از ما حمایت کند تا یک نهاد دولتی.

وی افزود: با وجود اینکه مرکز هنرهای نمایشی از ما حمایتی نمی‌کند اما رابطه ما به صورت رابطه کارفرما- کارگر است و همه متن‌های ما باید ابتدا از طرف مرکز مورد بازبینی و تایید قرار گیرد. چون همه سیستم تئاتر کشور چه خصوصی و چه دولتی باید زیر نظر مرکز قرار گیرند.

ساسان پیروز در ادامه گفت: نهادهای مستقل از مرکز هنرهای نمایشی باید مورد حمایت قرار گیرند اما متاسفانه در حال حاضر تنها آثاری مورد حمایت قرار دارند که بنا به خواست مدیران روی صحنه برود اما متاسفانه این ایده اشتباه است چون مدیران عوض می‌شوند و مدیر دیگری که خواستش با مدیر قبلی متفاوت است بر سر کار می‌آید. بنابراین باید سیستم تخفیف منابع مالی عوض شود.

کد خبر 1307602

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha