۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۹:۴۵

موسوی به مهر خبر داد:

63 درصد آب استحصالی در اختیار بخش کشاورزی استان تهران است

63 درصد آب استحصالی در اختیار بخش کشاورزی استان تهران است

تهران- خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: 63 درصد آب استحصالی در اختیار بخش کشاورزی استان تهران است.

سید محمد موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر در استان تهران افزود: حدود 93 درصد آب استحصالی کشور در اختیار بخش کشاورزی است و این رقم در استان تهران به علت رشد تصاعدی کانونهای جمعیتی به 63 درصد رسیده است.

وی آب را مهمترین و اثربخش ترین پایه تولید و موتور محرکه بخش کشاورزی دانست و گفت: چون کشور ایران بر روی کمربند خشک قرار دارد، متوسط بارندگی در حدود 250 میلی متر یعنی یک سوم بارندگی جهانی است.

این مسئول در خصوص توزیع مکانی و زمانی بارندگی و میزان تبخیر ادامه داد: تبخیر در ایران حدود سه برابر تبخیر جهانی است و 75 درصد نزولات در ایران زمانی است که گیاه نیاز به آبیاری ندارد و 75 درصد بارندگی ایران در 25 درصد مساحت کشور انجام می شود.

وی یکی از عوامل هدررفت آب در مزارع را استفاده از شیوه های غیر علمی دانست و عنوان کرد: در دنیا حدود یک و نیم میلیارد هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که بر اساس برآوردهای جهانی 209 میلیون هکتار آن قابلیت آبیاری تحت فشار را دارد و امروز حدود 45 میلیون هکتار آن به شیوه های مدرن آبیاری مجهز هستند.

موسوی افزود: این رقم در ایران حدود 14 میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که تا پایان سال 89 فقط حدود یک میلیون هکتار آن به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

10 درصد اراضی استان تهران به آبیاری تحت فشار مجهز هستند

وی یادآور شد: سطح نهایی آبیاری تحت فشار در استان تهران به جز استان البرز، حدود 19هزار و 500 هکتار یعنی 10 درصد اراضی استان تهران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اضافه کرد: مزایای آبیاری تحت فشار، افزایش حداقل 50 درصدی کارایی مصرف آب، جلوگیری از هدر رفت 50 درصدی آب کشاورزی، کاهش 20 درصدی هزینه استحصال آب و افزایش 30 درصدی تولید می باشد.

وی اقتصادی کردن تولید را از دیگر عوامل راهبردی دانست و گفت: تولیدی می تواند به بازارهای جهانی راه پیدا کند که دو ویژگی کیفیت حداکثری و حداقل قیمت را دارا باشد، بنابر این در مقوله تولید به صرفه جویی در حامل های انرژی باید توجه کرد تا هزینه واحد در تولید به حداقل برسد.

مدیر ارشد کشاورزی استان تهران افزود: با اجرای آبیاری تحت فشار 28 درصد صرفه جویی انرژی اتفاق خواهد افتاد که در هزینه آبیاری، منهای سال اول که سیستم اجرا می شود در مطالعات مختلف تا 80 درصد کاهش هزینه آبیاری برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: تحقق این امر نیازمند استفاده از تکنولوژیهای نوین در تولید و آبیاری مدرن است که مهمترین، اساسی ترین و اجتناب ناپذیرترین مسیر برای ساماندهی و تحول در بخش کشاورزی می باشد.

موسوی ادامه داد: به عنوان مثال در شهرستان دماوند حدود 18 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که امروز به دلیل محدودیت منابع آب، کمتر از 13 هزار هکتار آن زیر کشت است.

وی نجات کشاورزی استان و کشور را در ساماندهی و بهره وری بهینه از آب دانست.

کد خبر 1313298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha