۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۳۰

گزارش مهر /

موسیقی نقالی در ایران بررسی شد

موسیقی نقالی در ایران بررسی شد

"موسیقی نقالی در ایران" در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی با عنوان "بازخوانی داستان فرود بر پایه نگاه به دیگری" بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم که عصر روز گذشته در سالن خانه موسیقی برگزار شد سید محمد جمال طاهری پژوهشگر داستان های شاهنامه به روی صحنه آمد و برداشت های مختلفی را که نسبت به داستان فرود وجود دارد همراه با خواندن این بخش داستان شاهنامه بیان کرد .

پس از صحبت های طاهری بخش هایی از فیلم مستند استاد آبچوری نوازنده قمشه به کارگردانی حمید اردلان برای حاضرین در سالن پخش شد، پس از آن استاد بخشی حسین ولی نژاد نوازنده دوتار ترکی شمال خراسان به روی صحنه آمد و درباره هنر بخشی گری در خراسان گفت : بخشی و هنر بخشی گری در خراسان از جمله هنرهایی است که به هر نوازنده ای که صرفا ساز دوتار را خوب اجرا کند اطلاق نمی شود بلکه بخشی به کسی اطلاق می شود به سه زبان ترکی ، فارسی و کردی تسلط داشته باشد و منقبت خوانی و داستان سرایی را به درستی بداند .

وی در ادامه منظومه فرزندان "احمد و حاتم سلطان" را به زبان ترکی شمال خراسان با شور و هیجان بسیار برای حاضرین اجرا کرد که مورد استقبال علاقمندان به موسیقی شمال خراسان قرار گرفت.   

پس از پایان صحبتهای حسین ولی نژاد سجاد آیدنلو به روی صحنه آمد و در خصوص فن نقالی در ایران چنین گفت : نقالی در تاریخ فرهنگی ، اجتماعی ایران ریشه دارد و معمولا به معنای عام و خاص به کار می رود که از منظر نگاه عام نقالی به معنای نقل داستان به صورت شفاهی به صورت نثر بیان می شود اماه به شکل خاص بیان منثور داستان های ملی و پهلوانی با محوریت داستان شاهنامه در میان جمع است که از پیشینه گسترده ای در ایران برخوردار است .

وی در ادامه با اشاره به گوسان ها گفت : گوسان ها نام طبقه ای از داستان ها بودند که به نقل از روایت های مختلف مطرح می شده است ؛ اما در دوره اسلام از زمان صفویه به بعد نقالی در میان عوام هم نفوذ بیشتری پیدا کرد و همانطور که در مقدمه شاهنامه هم به روایت خود فردوسی آمده به نقل شاهنامه برای مردم اشاره می کند و باز هم به استناد فردوسی متن نثر با آداب و اصول خاص و با حرکات سر و دست اجرا می شود .

آیدنلو در ادامه به چگونگی نفوذ فن نقالی در میان مردم اشاره کرد و گفت : نقالی به دلیل مردمی بودن و همچنین رابطه آن با موضوعات ملی و پهلوانی درمیان عامه هم نفوذ بسیاری کرد و این نفوذ به اندازه ای بود که مردم پیوند عاطفی با داستان های شاهنامه به خصوص داستان رستم و سهراب برقرار می کردند .

وی درپایان به آداب خاص برای اجرای شاهنامه به شکل نقالی اشاره کرد و گفت : هنر نقالی با آداب و رسوم خاصی همراه است و کسی که می خواهد تعلیم نقالی ببیند در درجه اول باید حافظه خوبی داشته باشد و در مراحل بعدی خوش صدا باشد و حداقل شاهنامه را چندین بارمرور کرده باشد .

این مراسم با اجرای شاهنامه خوانی کوروش اسدپور هنرمند بختیاری و کهکیلویه و بویر احمدی به پایان رسید.

کد خبر 1313690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha