مجید انتظامی آهنگساز ضمن بیان این مطلب و با اعلام خبر پایان ساخت این سمفونی در خصوص کم و کیف آهنگسازی این اثر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت : نگارش سمفونی کارون که یک سال و نیم وقت صرف آن کردم به تازگی به پایان رسیده است این سمفونی در 4 قسمت طراحی شده است هریک از قسمت های این مجموعه از فرم های مختلف با وارسیون های متفاوت برای سازهای سنتی و برخی از سازهای کوبه ای بومی و با همراهی گروه کر نوشته شده است و هم اکنون آقای عبدالحسینی شاعراین مجموعه مشغول سرودن اشعار بر اساس ملودی اثر است.
وی در ادامه در خصوص فضای موسیقایی این اثر افزود : یک هنرمند در تمام حوزه های هنری امضای خاص خودش را پای اثر می گذارد و نباید منتظر یک اتفاق عجیب و غریب غیر از فرم فعالیت هنرمند بود به اعتقاد من یک هنرمند تا اندازه ای درونیات خویش را از طریق هنری که دارد ارائه می دهد و در همین راستا من هم درونیات خاص خودم را دارم و تبعا این اثر هم به نوعی برگرفته از درونیات من و دنباله آثاری است که مخاطب تا کنون از من شنیده است .
این آهنگساز در ادامه افزود : به اعتقاد من مخاطبان موسیقی در ایران عادت ندارند که یک اثر موسیقایی بلند و دنباله دار گوش دهند و معمولا سراغ ترانه های کوتاه با ملودی ساده تر می روند و تجربه نشان داده که هرگاه پای اثر بلند نشسته اند با بی حوصلگی و گاهی هم خستگی سالن را ترک کرده اند و من در اغلب آثارم سعی می کنم ضمن ارائه یک اثر موسیقایی بلند ، خستگی و بی حوصلگی را از مخاطب دور کنم به شکلی که حاضرین در سالن یک ساعت موسیقی بشنوند بدون اینکه خستگی و یا حتی خواب آلودگی سراغ آنها آید .
انتظامی در ادامه در خصوص چرایی علاقه مخاطب به شنیدن موسیقی کوتاه تر گفت : عدم ارزش گذاری بر فرهنگ موسیقایی مخاطب ایرانی و همچنین وجود ضعف در شیوه مدیریت در مسائل هنری به ویژه موسیقی باعث شده که مخاطب گوش شنیداری برای شنیدن موسیقی خوب طی سالیان متمادی را پیدا نکرده باشد این در حالی است که در کشورهای اروپایی قطعات بلند موسیقی ساخته می شود و مخاطب هم با لذت گوش می دهد.
وی در ادامه صحبت های خود به چگونگی ضبط این اثر اشاره کرد و گفت : هنوز به قطعیت برای چگونگی ضبط این اثر نرسیده ایم اما پیشنهاد شده که در اوکراین ضبط شود اما مسئله اینجا است که این اثر گروه کر هم دارد و برای ضبط این اثر در اوکراین باید گروه کر را همراه ارکستر برد که این اتفاق در عمل امکان پذیر نیست و از سوی دیگر فقط بخش ارکستر در اوکراین ضبط شود و بعد روی آواز گذاشته شود به نظرم خیلی مورد مطلوب نخواهد بود .
آهنگساز سمفونی کارون در پایان در پاسخ به این سئوال که چرا این اثر توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط نمی شود گفت : شرایط ضبط این اثر با ارکستر به طور جمعی وجود ندارد و برای این منظور باید اعضای گروهی از نوازنده ها را برای ضبط در نوبت های مختلف به استودیو برد و ضبط کرد که به نظرمن چنین شیوه ضبط اثر در دنیا منسوخ شده است و در نگاه کلی روح اثر را از بین می برد.
نظر شما