۷ خرداد ۱۳۹۰، ۱۴:۱۶

ماکت بالگرد ساقط شده آمریکایی در طبس رونمایی شد

ماکت بالگرد ساقط شده آمریکایی در طبس رونمایی شد

یزد - خبرگزاری مهر: به دنبال احداث موزه بین ‌المللی استکبارستیزی در طبس از ماکت بالگرد ساقط شده آمریکایی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد صبح شنبه در مراسم رونمایی از بالگرد ساقط شده آمریکایی در صحرای طبس اظهار داشت: در راستای طرح احیا و گویاسازی مناطق عملیاتی دفاع مقدس، طرح ویژه ‌ای در سال 1388 به تصویب مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت موزه استکبارستیزی در صحرای طبس رسید.

سیدهدایت بنی ‌فاطمه افزود: طرح ساخت موزه استکبارستیزی در سال 1389 مورد تصویب دولت برای تأمین اعتبار قرار گرفت و قرار شد که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، بخشی از حادثه صحرای طبس و تجاوز نیروهای نظامی دلتا را احیا و گویا کند که در این زمینه نخستین نمونه شبیه ‌سازی شده بالگرد RH53D که در ارتش آمریکا به عنوان اسب دریا معروف است، بازسازی شد.

بنی ‌فاطمه بیان داشت: در این راستا، درصدد هستیم ادوات نظامی را به همان شکل گذشته در صحرای طبس به نمایش بگذاریم بنابراین پنج تا شش فروند بالگرد نمونه‌ سازی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین اتوبوسی که در شب حادثه، 45 نفر از هموطنان را به مشهد مقدس منتقل می‌کرد و در مسیر به عنوان گروگان توسط آمریکایی‌ها گرفته شد، خریداری و در همان محل جانمایی شده است.

بنی ‌فاطمه بیان داشت: همچنین هواپیمای c130 نیز در آینده شبیه‌سازی و رونمایی خواهد شد.

نیروهای نظامی آمریکا در اردیبهشت سال 1359 طی عملیاتی با عنوان «پنجه عقاب» با هشت فروند هلی‌کوپتر و دو هواپیمای c130 به سرزمین ایران تجاوز کردند و در صحرای طبس گرفتار قهر الهی شده و با به جا گذاشتن بخشی از امکانات نظامی و هلاکت هشت نفر از سربازان خود مجبور به فرار شدند و ننگ ابدی را برای سردمداران آمریکا به ارمغان بردند.

کد خبر 1322404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha