۷ خرداد ۱۳۹۰، ۱۹:۳۱

برای نخستین بار/

پرورش زالو با کاربرد پزشکی در مازندران آغاز شد

ساری - خبرگزاری مهر: پرورش زالو با کاربرد پزشکی برای نخستین بار در کشور در مازندران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، زالو از نرم تنان آبزی است که دو زیست بوده و در درمان بیماریهایی همچون سردردهای میگرنی، سینوس های چرکی، بهبود پیوند اعضاء، رفع انسداد عروق قلبی و در تهیه مواد آرایشی مورد استفاده قرارمی گیرد.

در گذشته زالو در طبیعت صید و در پزشکی استفاده می شد ولی در سالهای اخیر به دلیل کاهش تعداد زالو از یکسو و آلودگی آن به مواد شیمایی به علت مصارف سموم از سوی دیگر، ضرورت پرورش این نرمتن دو چندان شده و پرورش آن در کشور های آسیایی جنوب شرقی از رشد چشگیری برخوردار بوده است.

پرورش زالو درایران برای اولین بار در شهرستان جویبار توسط دکتر کرد افشاری متخصص طب سنتی در فضای سر پوشیده به مساحت 500 مترمربع در داخل استخر های فایبر گلاس انجام گرفت و تکثیر و پرورش آن با موفقیت انجام پذیرفته است.

هم اکنون بیش از 200 هزار قطعه زالو پرورشی در مزرعه موجود که به تدریج به بازار مصرف عرضه می شود.

کردافشاری در گفتگو با مهر، گونه پرورشی زالو را از گونه های بومی دانست و تصریح کرد: پرورش زالو از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار و در حال حاضر هر قطعه زالو در کشور از سه هزار تا سه هزار و 500 ریال به فروش می رسد و این رقم در اروپا به به چهار تا شش دلار می رسد.

کردافشاری افزود: با عنایت به گرایش مردم به طب سنتی و استفاده از هورمون هیرودین زالو برای تهیه مواد آرایشی و شرایط اقلیمی مناسب مازندران برای پرورش این گونه، امید می رود با توسعه پرورش زالو در مازندران شاهد ایجاد فرصت های شغلی جدید برای جوانان بیکار و افزایش در آمد اقتصادی روستاییان باشیم.

کد خبر 1322814

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha