۱۰ خرداد ۱۳۹۰، ۸:۵۲

فعالان اقتصادی همدان چشم انتظار حمایت

فعالان اقتصادی همدان چشم انتظار حمایت

همدان - خبرگزاری مهر: این روزها حال و روز سرمایه گذاران و تولیدکنندگان استان همدان تعریف چندانی ندارد و وجود مشکلات و کمبود نقدینگی آنها را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، همدان با هزار و400 واحد تولیدی و صنعتی و بهره مندی از صنایع سیمان، فولاد، چینی آلات بهداشتی و صنایع غذایی مختلف در سال گذشته با جذب 13 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش صنعت در رتبه بیستم کشور قرار گرفته و در حالی به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی کشور مطرح است که نبود صنایع تبدیلی کافی تولیدات آن را با سرنوشتی ناخوشایند همراه کرده است.

از سوی دیگر در حالیکه سالانه هیئت های اقتصادی و تجاری متعددی از کشورهای مختلف وارد استان همدان می شود اما حتی نیمی از آنها نیز منجر به سرمایه گذاری نمی شود که باید دلایل این امر را جستجو کرد.

95 درصد مشکلات فعالان اقتصادی استان همدان حل شد!

اوایل اردیبهشت ماه امسال و در حدود یکماه پیش جلسه ای با حضور مدیرعامل بانک ملی ایران و فعالان اقتصادی استان همدان در مرکز این استان برگزار شد که در پایان آن خبرهایی مبنی بر رفع 95 درصد مشکلات فعالان اقتصادی استان همدان منتشر شد.

این خبر را معاون برنامه ریزی استاندار همدان اعلام کرد و در آن به این نکته اشاره شد که 95 درصد مشکلات فعالان اقتصادی استان همدان با حضور مسئولان بانک‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان در این جلسه حل شده و پنج درصد باقیمانده نیازمند تدوین مقررات جدید است.

انتشار این خبر در آن روزها بارقه ای از امید را در دل تولیدکنندگان و سرمایه گذاران استان همدان ایجاد کرد اما دیری نپایید که نتایجی نه چندان مطلوب مشاهده شد.

در گفتگو با تعدادی از تولیدکنندگان استان همدان آنچه بیش از همه نظر هر شنونده ای را جلب می کند، حل نشدن مشکلات عنوان شده از سوی سرمایه گذاران در این استان است.

مدیر داخلی شرکت لبنیات نگاه الوند در این خصوص گفت: در آخرین نشست فعالان اقتصادی استان همدان با استاندار و مسئولان بانک ها مسئله این شرکت عنوان شد.

سرنوشت درخواستهای شرکت نگاه الوند نامعلوم است

رامین مینایی با بیان اینکه بانک ملی مقرر کرده بود تا 10 درصد از معوقه شرکت را دریافت کند و پرداخت مابقی مبلغ به زمان دیگری موکول شود، گفت: تاکنون این خواسته محقق نشده است.

مینایی پرداخت دیرهنگام اعتبارات خرید شیر از سوی بازرگانی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: این امر نیز مشکلاتی را به همراه دارد.

مدیر داخلی شرکت عطر سفید نیز در این خصوص با بیان اینکه طبق مذاکره انجام شده مقرر بود تا هزینه 60 درصد فروش سال 89 به شرکت پرداخت شود، گفت: علیرغم انجام مذاکره در این خصوص مشکل شرکت رفع نشده است.

علیرضا اسکندری نبود و کمبود نقدینگی را مهمترین مشکل تولیدکنندگان در استان همدان عنوان کرد و گفت: شرکت عطر سفید در استان همدان با 35 سال سابقه فعالیت تاکنون از دریافت کمترین مقدار وام نیز محروم بوده است.

کمبود نقدینگی تولیدات شرکت را 85 درصد کاهش داده است

وی با بیان اینکه این شرکت اولین شرکت تولیدکننده مواد شوینده و تامین کننده نیاز استان های همدان، کرمانشاه و لرستان است، گفت: متاسفانه به دلیل نبود نقدینگی کافی با کاهش 85 درصدی تولید روبرو شده ایم.

اسکندری با ابراز تاسف مبنی بر بی توجهی به تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در استان همدان افزود: مسئولان استان باید بیش از این به فکر حل مشکلات باشند.

مدیرعامل شرکت صنایع تبدیلی کارمایه نیز در این خصوص اظهار داشت: مراحل ساخت و راه اندازی این شرکت انجام شده و فعال شدن آن در گرو پرداخت وام به این شرکت است.

مهدی پورحسینی با بیان اینکه در پی جلساتی با استاندار همدان نامه ای برای دریافت مجوز الف به سازمان صنایع و معاون ارسال کردم، گفت: هنوز جوابی در خصوص نتیجه این مذاکره به بنده اعلام نشده است.

وی در توضیح ویژگی های مجوز الف توضیح داد: این مجوز اولویتی در معرفی شرکت به بانک برای دریافت وام است.

راه اندازی شرکت کارمایه نیازمند حمایت مالی است

پورحسینی افزود: شرکت صنایع تبدیلی کارمایه با 600 میلیون تومان آورده، احداث و تکمیل شده است که در صورت راه اندازی برای 50 نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی با درخواست از مسئولان بانک ها و مدیران استان، اظهار داشت: شرکت صنایع تبدیلی کارمایه در شهرک صنعتی بوعلی احداث شده و راه اندازی آن نیازمند حمایت مسئولان استان است.

رئیس هیئت مدیره شرکت بامبان نیز در خصوص مشکلات سرمایه گذاران در استان همدان به بیان مصرعی از یک شعر پرداخت و گفت: مصرع "دست ما کوتاه و خرما بر نخیل" بیانگر ارتباط مسئولان ارشد اقتصاد استان همدان و سرمایه گذاران در این منطقه است.

سید محمود کمالی با ابراز نارضایتی از وعده های محقق نشده مسئولان در خصوص رفع مشکلات سرمایه گذاران اظهار داشت: چندین مرتبه مشکلات شرکت بامبان با مسئولان مطرح شده است اما تاکنون مشکلات به قوت خود باقی است.

شرکت بامبان به مرز ورشکستگی رسیده است

کمالی با بیان اینکه شرکت بامبان تولید کننده ایزوگام و پرایمر است، گفت: در برنامه اولیه برای راه اندازی این شرکت در سال 82 اشتغالزایی برای یک هزار و 400 نفر پیش بینی شده بود که متاسفانه به دلیل مشکلات موجود نه تنها این امر محقق نشد بلکه کارخانه تا مرز ورشکستگی پیش رفته است.

پس از گفتگو با شماری از تولیدکنندگان استان همدان به سراغ برخی از مسئولان این استان رفتیم و در این خصوص گفتگویی انجام شد.

همدان در جذب سرمایه‌گذاران ضعیف عمل کرده است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: استان همدان در زمینه جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ویژه در امر تولید فعال نبوده است.

سید کاظم حجازی با بیان اینکه فرهنگ حضور بخش خصوصی و ایجاد بستر برای فعالیت آنها راه و روش مناسبی را می‌طلبد، اظهار داشت: عدم انس و آمادگی دستگاه‌های دولتی استان در نحوه ایجاد ارتباط با بخش خصوصی و شیوه جذب فعالان مربوطه از دیگر عوامل توفیق نیافتن در جذب سرمایه‌گذاران استان همدان است.

وی ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری را از دیگر موارد مهم دانست و یادآور شد: وجود یک برنامه جامع برای افزایش تولید از ضروریات است چراکه در غیر اینصورت نمی‌توان در وضعیت مطلوب توجیه لازم را برای بخش خصوصی به وجود آورد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با اشاره به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد و شهرک فناوری‌های نوین استان همدان اظهار داشت: این پروژه‌ها زیرساخت‌ها و فرصت‌های بسیار خوبی برای جذب بخش خصوصی که تسریع در روند اجرای آنها ضروری است.

سیدکاظم حجازی با بیان اینکه در زمینه زیرساخت‌ها به نقطه تعادل نرسیده‌ایم یادآور شد: برنامه آمایش سرزمینی نیز در موضوع برش اقتصادی از دیگر نکاتی است که باید برنامه مشخصی برای آن داشت.

با این تفاسیر پرواضح است که رفع مشکلات سرمایه گذاران و تولید کنندگان در استان همدان تنها با برگزاری چند جلسه که آنهم بعضا نتیجه چندانی به همراه ندارد حل شدنی نیست و باید چاره ای قطعی برای آن اندیشید.

امروز نیز در پایان سفر یکروزه معاون اول رئیس جمهور به همدان وعده هایی مبنی بر برگزاری جلسه ای در خصوص رفع مشکلات فعالان اقتصادی استان همدان مطرح است که انتظار می رود نتایج این نشست کارساز بوده و مثمر ثمر واقع شود.

کد خبر 1325043

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha