۱۰ خرداد ۱۳۹۰، ۱۷:۲۶

بزرگترین آرشیو اسنادی شرق کشور در مشهد قرار دارد

بزرگترین آرشیو اسنادی شرق کشور در مشهد قرار دارد

مشهد - خبرگزاری مهر: مدیر امور اسناد و مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: بزرگترین آرشیو اسنادی شرق کشور در مشهد قرار دارد و پژوهشگران و تاریخ نگاران از این گنجینه در مشهد استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور سلطان محمدی ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: مجموعه‌ای ارزشمند افزون بر 10 هزار برگ سند تاریخی دوره قاجاریه تا انقلاب اسلامی نظیر احکام و فرامین پادشاهان قاجاری، مصالحه نامه ها، اجاره نامه ها، استشهاد نامه ها، وقفنامه ها، وصیت نامه ها، عقد نامه ها و اعلامیه ها در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد.

وی با اشاره به اسناد مربوط به خراسان در زمان زمامداری رکن الدوله اظهار داشت: مصالحه نامه ای طوماری به طول شش متر مربوط به روستای ارسنجان فارس و اسناد شاخص مربوط  به  املاک و اراضی واقع در اصفهان و قرای حومه آن که بیشتر شامل املاک افراد و خانواده های متنفذ محلی، درباری و دیوانی در دستگاه حکومتی ظل السلطان است، در این مرکز وجود دارد.

وی بیان کرد: در میان این مجموعه، اسناد ارزشمندی مربوط به انقلاب اسلامی ایران نظیر اعلامیه های دوران مبارزات ملت ایران علیه ظلم ستم شاهی و جزوه های گروهک های مختلف فکری در سال های نخست انقلاب اسلامی به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد آستان قدس با توجه به وجود اسناد تاریخی بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) به عنوان بزرگترین آرشیو اسنادی و مطبوعاتی‌ در شرق کشور جهت حفظ اسناد با ایجاد "شورای ارزیابی اسناد" و بهره گیری از کارشناسان مجرب، استفاده از روش های تشویقی و ایجاد تسهیلات فعالیت های بسیارخوبی را به انجام رسانده است.

وی همچنین بیان کرد: این مرکز با بیش از هشت میلیون برگ سند تاریخی دارای گنجینه ای ارزشمند از اسناد تاریخی دوره های مختلف از صفویه تا عصر کنونی است که مورد توجه بسیاری از محققان، دانش پژوهان، ایرانشناسان و متخصصان تاریخی و اسنادی قرار دارد.
 

کد خبر 1325475

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha