۲۶ خرداد ۱۳۹۰، ۱۷:۱۱

حجت الاسلام ستوده:

عبادت حضرت علی (ع) براى رفع تکلیف نبود

عبادت حضرت علی (ع) براى رفع تکلیف نبود

اردبیل - خبرگزاری مهر: مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به فلسفه عبادت گفت: عبادت حضرت علی (ع) براى رفع تکلیف نبود و او با عشق و حب قلبى خدا را عبادت می کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی ستوده ظهر پنج شنبه در جشن ولادت و مولود خوانی حضرت علی (ع) در اردبیل تجلی عبادت را در رفتار امام علی (ع) یادآور شد و اظهار داشت: حقیقت عبادت تعظیم و طاعت‏خدا و چشم پوشى از غیر اوست، عبادت اگر با شرایط خاص خود انجام شود مقام بسیار بزرگ و افتخار آمیزى است.

وی به ایمان و عبودیت حضرت علی (ع) اشاره کرد و افزود: على (ع) در ایمان و تقوى و زهد و عبادت و یقین منحصر بفرد بود در این مورد پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: "اگر آسمانها و زمین در یک کفه ترازو و ایمان على در کفه دیگر گذاشته شوند بطور حتم ایمان على بر آنها فزونى میکند".

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اضافه کرد: زیرا عبادت على علیه السلام براى رفع تکلیف نبود بلکه او محب حقیقى بود و جز جمال دلرباى حقیقت چیزى در نظرش جلوه‏گر نمی شد.

وی ابراز داشت: على (ع) در تقواى دینى و عبادت چنان کوشا بود که پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله در پاسخ کسانى که از تندى على علیه السلام در نزد وى گله می کردند، شیفتگی علی (ع) را به خدا متذکر شدند و این اوج بندگی به درگاه احدیت است.

ستوده همچنین بر ضرورت حضور قلب در نماز که جزو ضروریات عبادت امام علی (ع) بود، تاکید کرد و افزود: حضرت علی (ع) موقع نماز در برابر مبدا وجود با دل پاک و توجه تام می ایستاد و به راز و نیاز مشغول می شد عبادت و پرستش او مانند اشخاص دیگر نبود زیرا هر کسى بنا به هدف خاصى که دارد خدا را عبادت می کند.

وی با اشاره به فرمایش حضرت علی که عبادت بندگان را به دو دسته امید به نعمتهاى بهشت و ترس از آتش دوزخ انجام می شود، عنوان کرد: بهترین وجه عبادت انجام امرى است که بدون ریا بوده و صرفا براى خدا باشد و در این شرایط است که صفت تقوى ظهور می کند و تمام اینها در رفتار و کردار امیر المومنین علی (ع) متجلی بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل تهذیب نفس را عامل کمال انسان دانست و تصریح کرد: براى سیر مراتب کمال بهترین وسیله پیشرفت، تهذیب و تزکیه نفس است که راه عملى آن با عبادت حقیقى صورت می گیرد.

وی در پایان ضمن گرامیداشت میلاد حضرت علی (ع) و آغاز ایام اعتکاف متذکر شد: انجام عبادت تنها براى رفع تکلیف نیست، ‏بلکه وسیله نمو عقل و موجب تعدیل و تنظیم قواى وجودى است که نفس را از آلودگیهاى مادى باز می دارد.

کد خبر 1336931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha