۲۹ خرداد ۱۳۹۰، ۱۷:۵۳

آب ‌انبار قلعه باغ طبس مرمت شد

آب ‌انبار قلعه باغ طبس مرمت شد

یزد - خبرگزاری مهر: مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس از مرمت و بازسازی آب ‌انبار قلعه باغ شهرستان طبس خبر داد.

محمدحسین قیصری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این آب ‌نبار یکی از بناهای به جامانده از دوره قاجار است و در محله قلعه باغ شهرستان طبس واقع شده است.

وی افزود: اقدامات و فعالیتهای مرمتی صورت گرفته در این بنا شامل تراشیدن اندود سیمان، دیوارچینی، نماچینی به صورت حصیری تا ارتفاع 1.5 متر، نماچینی به صورت آجرفرش روی گنبد، ازاره چینی، اجرای هره سردرب، بندکشی گنبد و سردرب ورودی، پوشش سقف راهرو آب‌انبار، کف‌سازی به صورت قلوه سنگ و آجر،آزادسازی حریم آب‌انبار بوده است.

قیصری عنوان کرد: آب‌ انبار قلعه باغ از نمونه آب ‌انبارهای شیردار شهر طبس است که آب مصرفی اهالی محله قلعه باغ را در گذشته‌ ها تامین می‌کرده است.

وی با بیان اینکه این آب ‌انبار دارای مخزنی مدور به قطر تقریبی 15متر و پوشش گنبدی شکل است، بیان داشت: مرمت این مخزن به صورت حصیری و ساده‌چینی انجام شده است.

قیصری افزود: سردرب راهرو ورودی آب‌انبار در زلزله سال 57 طبس از بین رفته بود که بازسازی آن، زیبایی خاص و ویژه‌ای به بنا داده است.

وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتی، این بنا با شماره 15124 در اسفندماه سال 84 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 1338845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha