۶ تیر ۱۳۹۰، ۱۴:۳۵

زارع‌بیدکی به مهر خبر داد:

500 عنوان کتاب از افغانستان به کتابخانه مجلس افزوده می‌شود

500 عنوان کتاب از افغانستان به کتابخانه مجلس افزوده می‌شود

500 عنوان از کتاب‌های کشور افغانستان که در بین آنها بیش از 40 عنوان نسخه خطی نیز دیده می‌شود، به کتابخانه مجلس ایران افزوده می‌شود.

علی‌اکبر زارع‌بیدکی مدیر فراهم‌آوری منابع کتابخانه مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، از خرید چندین عنوان کتاب از افغانستان برای تجهیز و تکمیل کتابخانه تخصصی افغانستان‌شناسی کتابخانه مجلس خبر داد و گفت: چندی پیش قرار خرید 500 عنوان کتاب از افغانستان گذاشته شد که بخشی از این کتاب‌ها در حال حاضر به ایران رسیده و ما نیز از بین آنها 100 عنوان را انتخاب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بخش دیگر کتاب‌ها در حال حاضر در مشهد است و به زودی به تهران می‌رسد. روند کار ما هم بدین گونه است که به تعدادی از فرهیختگان کشور افغانستان که امین ما هستند، فهرستی از کتاب‌های مورد نظر را می‌دهیم و آنها نیز آن آثار را به ایران می‌آورند و ما پس از کارشناسی آن تعداد کتاب که بخواهیم را خریداری کرده و مابقی را به افغانستان برمی‌گردانیم.

مدیر فراهم‌آوری منابع کتابخانه مجلس با اشاره به انتخاب 100 عنوان کتاب اخیر از بین بیش از 400 عنوان ارائه شده، گفت: اگر کتابی تکراری باشد و یا به دلایلی مناسب تشخیص داده نشود، بازگشت داده می‌شود و ممکن است در بین کتاب‌هایی هم که در راه تهران هستند، تعدادی باشد که مناسب نباشند ولی ما در نظر داریم 400 عنوان دیگر به 100 عنوان حاضر بیفزاییم.

زارع‌بیدکی افزود: در بین 400 عنوانی که به دستمان رسید، 40 عنوان نسخه خطی هم بود که آنها را به بخش نسخه‌های خطی داده‌ایم که اگر مورد تایید قرار گیرد به همان بخش هم افزوده می‌شود و به کتابخانه تخصصی افغانستان‌شناسی نمی‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که «آنها (مسئولان افغانستانی) چگونه تصمیم به فروش نسخه‌های خطی خود به کشور دیگری گرفته‌اند؟» گفت: هیچ کشوری علاقه ندارد نسخه‌های خطی‌اش را بفروشد ولی به دلیل قرابت ایران و افغانستان از گذشته با یکدیگر و رایزنی‌های زیاد ما و اینکه آنها خیالشان راحت است کتاب‌ها اینجا بهتر نگهداری می‌شود، این اتفاق می‌افتد.

به گفته مدیر فراهم‌آوری منابع کتابخانه مجلس این نسخه‌های خطی ضمن نگهداری در وضعیت مناسب، اسکن هم می‌شوند در نتیجه نسخه دیجیتال آنها نیز فراهم می‌شود.

زارع‌بیدکی درباره موضوع کتاب‌های خریداری شده هم گفت: این کتاب‌ها بیشتر تاریخی، حقوقی، ادبی، سیاسی و آثاری هستند که در ارتباط با فرهنگ کشور افغانستان هستند. از نمونه کتابهای این مجموعه می‌توان به مسئولیت و جزا ترجمه عبدالاحد عشرتی، مجلس امیر خسرو بلخی، فرهنگ اصطلاحات عسکری اثر میر جمال الدین فخر، فواید دین در زندگی تالیف محمد آصف قندهاری، قانون انتخابات شوری 1344، روابط بین الملل افغانستان اثر غلام مصون، قیام‌های مردم خراسان و سیستان در قرن اول هجری مولف اعظم سیستانی، ارشادات دینی، نگاهی به تجارت در افغانستان، جغرافیای صنعتی افغانستان، سیاستمداران مبارز استقلال ملی، افغانستان درگیری شوروی، فرهنگ زبان و ادبیات پبنتو، افغانستان در دهه بیست و سی قرن بیستم اشاره کرد.

کد خبر 1345603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha