۲۸ تیر ۱۳۹۰، ۸:۰۴

نشست نقد "نابرده رنج"-1/

بذرافشان: بخشی از سکانس‌های "نابرده رنج" با پیشنهاد طهمورث تغییر کرد

بذرافشان: بخشی از سکانس‌های "نابرده رنج" با پیشنهاد طهمورث تغییر کرد

علیرضا بذرافشان کارگردان مجموعه تلویزیونی "نابرده رنج" با تاکید بر همکاری و تعامل خوب با بازیگران اشاره کرد بخشی‌ از صحنه‌های یک قسمت از این مجموعه با پیشنهاد سیاوش طهمورث تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه "نابرده رنج" اولین تجربه کارگردانی علیرضا بذرافشان در زمینه مجموعه‌سازی تجربه‌ای دشوار اما موفق است. بذرافشان در این مجموعه در کنار استفاده درست از کلیشه‌ها، در استفاده از بازیگران و فضاسازی موفق بوده است. نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی "نابرده رنج" با حضور کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده و بازیگران مجموعه تلویزیونی در خبرگزاری مهر برگزار شد.

*خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: آقای بذرافشان شما فیلمنامه سریال‌های متفاوتی از جمله "تب سرد"، "زیرزمین" و ... را نوشتید. همچنین تله فیلم‌هایی که کارگردانی کردید فضایی  متفاوت نسبت به "نابرده رنج" داشتند، به عنوان اولین تجربه سریال‌سازی کار مشکلی را برای کارگردانی انتخاب کردید، قصه در دهه 60 می‌گذرد، معماری شهر نسبت به آن دهه خیلی تفاوت پیدا کرده و فضاسازی چنین مجموعه‌ای ساده نیست. جاه‌طلبی‌تان باعث شد این مجموعه را کارگردانی کنید یا ساخت "نابرده رنج" به شما پیشنهاد شد؟ 

- علیرضا بذرافشان، کارگردان: ساخت این مجموعه پیشنهاد نشده بود. اصولاً بلندپروازی و جنون دو شاخصه اصلی یک کار هنری است. نمی‌خواهم بگویم ما هنرمند هستیم و کار هنری انجام دادیم، ولی باید تاکید کنم در همین عرصه حتی بخواهید به عنوان هنرجو هم قدم بگذارید باید کمی بلند پرواز بوده و مقداری جنون داشته باشید و گرنه در این عرصه آدم معمولی می‌شوید. من هم این عادت را دارم. البته همسرم - سارا خسروآبادی- به عنوان مشاور زندگی‌ام چند بار به من گفت این فیلمنامه را ننویسم، اما من می‌خواستم این کار را انجام بدهیم. خیلی هم کار سختی بود.

همسرم معتقد بود ما در شروع دورنمای درستی از حجم سختی کار نداشتیم و هنوز هم روی حرف‌اش اصرار دارد! اما خودم می‌دانستم کار چقدر سخت است، به همین دلیل سختی‌ها را پذیرفته بودم. چیزی در ذهنم بود و می‌خواستم اجرا کنم.

- سارا خسروآبادی، نویسنده: این فیلمنامه را فرد دیگری نمی‌توانست بسازد. واقعاً اگر این فیلمنامه را به هر کارگردان دیگری می‌دادید، فرار می‌کرد. یا اینکه می‌گفت همه سکانس‌ها را شهری بگیریم، شب‌ها را روز کنید و به جای سکانس‌های خارجی، سکانس‌های داخلی بگیریم. شاید خیلی کارگردانان دیگر هم باشند که توانایی ساخت چنین کاری را داشته باشند، اما شرایط فراهم نیست و همت مضاعف می‌خواهد تا این کار انجام شود.

*آقای بذرافشان از ابتدا قرار بود نویسنده و کارگردان باشید؟ یا در طول کار این مسئله شکل گرفت؟

- بذرافشان: بعد از تله فیلم‌هایی که کارگردانی کردم، به ویژه بعد از ساخت فیلم تلویزیونی درباره بم، یک مقدار اعتماد به نفس پیدا کردم برای کار پروداکشن. این کار هم این ویژگی را داشت، به همین دلیل به آقای علیرضا افخمی گفتم که می‌توانم یک سریال بسازم و ایشان هم با آقای تخشید مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه صحبت کرد و او هم به من اعتماد کرد. البته باید تاکید کنم آقای تخشید مدیر بی‌پروایی است و جسارت زیادی دارد. در مجموع بعد از پذیرفته شدن طرح و مشخص شدن تهیه‌کننده کار را شروع کردیم. از ابتدا هم بر اساس اینکه فیلمنامه را بنویسیم و کارگردانی کنیم، کار جلو رفت.

*نام سریال از ابتدا "نابرده رنج" بود؟

- بذرافشان: نام این سریال از ابتدا همین بود، البته تاریخچه‌ای دارد که بهتر است سام درخشانی آن را توضیح بدهد!

- سام درخشانی بازیگر: "نابرده رنج" نام خوبی نبود. از روز اول هم همه اعتراض کردند، اما دلیل اینکه این نام ماند، به خاطر این بود که نام دیگری پیدا نکردیم یا اینکه نام دیگری نگذاشتند که بگذاریم و مجبور شدیم نام "نابرده رنج" را روی مجموعه بگذاریم، حتی یک ربع سکه هم از طرف آقای بذرافشان تعیین شده بود برای کسی که نام جدیدی بگوید، اما نام جدیدی انتخاب نشد. هنوز ربع سکه هست و هر کس می‌تواند پیشنهاد بدهد تا نام سریال را تغییر بدهیم!

*آقای بذرافشان یکی از امتیازات سریال "نابرده رنج" دیالوگ‌های متفاوتی است که هر یک از شخصیت‌های قصه دارد. در واقع هر کدام از شخصیت‌ها بر اساس شناسنامه‌ای که دارد دیالوگ منحصر به فرد خودش را دارد. دیالوگ‌های این مجموعه را شما نوشتید یا خانم خسروآبادی؟

ـ بذرافشان: بهتر است درباره این موضوع خانم خسروآبادی توضیح بدهد.

- خسروآبادی: شکل‌گیری ساختار این سریال حاصل یک کار مشترک بود و ما درباره شخصیت‌ها مرتب با یکدیگر بحث می‌کردیم. البته در گذشته هم این راه را با هم رفته بودیم و به نتیجه مطلوب رسیده بودیم. مسلماً وقتی برای نگارش یک فرد دیگر هم کنار شما باشد می‌توان به جزییات خوبی رسید.

درباره شخصیت‌های سریال "نابرده رنج" هم این اتفاق افتاد که هر یک از کاراکترها لحن خودش را داشته باشد. این کار از طرح اولیه تا پایان به صورت مشترک بین من و آقای بذرافشان انجام شد و با یکدیگر مرتب برای دیالوگ‌ها چالش داشتیم. فکر می‌کنم همسایه‌هایمان هم از این جر و بحث‌ها به ستوه آمدند! (می‌خندد) در مجموع درباره موضوع گفتگو، اینکه در این صحنه چه صدایی باشد و ... با یکدیگر مشورت کردیم.

*آیا زمان نگارش قصه "نابرده رنج" به بازیگران هم فکر کرده بودید که برای هر یک از نقش‌ها چه کسانی را انتخاب کنید یا بعد بازیگراها انتخاب شدند؟

- خسرو آبادی: برخی نویسندگان این طور هستند، روی یک شخصیت حساب می‌کنند و می‌نویسند؛ اما نه من و نه آقای بذرافشان این طور نیستیم. به کسی فکر نمی‌کنیم، بلکه بعد از نگارش بازیگران انتخاب می‌شوند.

*تعامل‌تان با بازیگران چطور بود. آیا پیشنهادهایی که می‌دادند را به راحتی می‌پذیرفتید؟

- خسرو آبادی: این سئوال را بهتر است بازیگران جواب بدهند. تا جایی که می‌شد تعامل وجود داشت و همدیگر را قانع می‌کردیم. در عمده موارد تعامل وجود داشت. یک اثر هنری نتیجه یک کار گروهی است و اگر کاری خوب می‌شود حاصل زحمت همه آدم‌ها است. گرچه برخی کارگردانان یا بازیگران مطرح فکر می‌کنند همه کار را خودشان انجام دادند، اما ساخت فیلم و مجموعه موفق حاصل کار گروهی است. مثلا وقتی آقای سیاوش طهمورث با نقش ارتباط برقرار می‌کند، مسلماً می‌تواند نظر خوبی برای نقش به من نویسنده بدهد و من هم در کار اعمال کنم. در مجموع همکاری خوبی بود. 

- بذرافشان: اتفاقاً در یکی از قسمت‌ها بخشی از صحنه‌ها به خاطر پیشنهادهای آقای طهمورث تغییر کرد.

-------------

ادامه دارد...

کد خبر 1361563

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha