تعبد شرعی از ضرورتهای تقوای سیاسی/ "غرور" عامل بیتقوایی است
حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره معنای تقوای سیاسی گفت: انسان متقی کسی است که بر نفسانیات خود و تمایلاتی که در هر انسانی وجود دارد مسلط است و امام راحل (ره) فرمودند منشأ اختلافات هوا و هوس و نفسانیات است و اگر همه انبیا در یک زمان جمع شوند با یکدیگر اختلاف ندارند چون هوا و هوس ندارند.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، تقوا را پایه هر کار خوب دانست و گفت: تقواس سیاسی یعنی سیاستمان عین دیانت مان باشد و نشان دهیم که با مکر و حیله، تدبیر نمی کنیم. همانطور که امیرالمؤمنین فرمودند: حکومت وقتی قوام می یابد که معامله و بده بستانی در آن نباشد و انسان تطمیع نشود. اگر تقوا بود انسان تطمیع نمی شود. همانطور که مقام معظم رهبری به نمایندگان تأکید کردند که نباید به دو مرکز ثروت و قدرت نزدیک شوند.
ابراهیمی تعبد شرعی را لازمه تقوای سیاسی دانست و با تأکید بر امکان رعایت تقوای سیاسی در دنیای امروز گفت: اگر تقوا داشته باشیم هیچگاه هدف وسیله را توجیه نمیکند. وقتی تقوا به کمال نرسیده باشد، وقتی بشر به قدرت برسد خواه ناخواه تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد که " ان الانسان لیطغی ان رآ ه الستغنی". هواهای نفسانی و خواسته های درونی و گاهی دوستان و همنشینان و آرمانهای دست نیافتنی موجب بی تقوایی می شود.
آیت الله تسخیری: چگونگی دستیابی به تقوای سیاسی/ رعایت تقوای سیاسی سخت نیست
آیت الله محمدعلی تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با تشریح چگونگی دستیابی به تقوای سیاسی، گفت: در تقوای سیاسی می باید از محرمات، دروغ، فتنه انگیزی و هرگونه مسئله مخالف شرع دوری کرد و از طرفی هدفهای شرعی را دنبال و در پی بسیج امت برای اهداف اسلامی بود.
وی در مورد امکان رعایت تقوای سیاسی در دنیای کنونی گفت: انسان مسلمان در همه زمینه ها باید خدا را در نظر گیرد و اهداف الهی را دنبال کند اما متأسفانه از بس که رفتارهای غیراخلاقی و غیراسلامی از مسئولان سیاسی جهان اسلام دیده شده است تصور می شود رعایت رفتار اسلامی در سیاست ممکن نیست در حالیکه ما به عنوان مسلمان باید اینگونه باشیم چراکه یگانه راه موفقیت هر فرد تعهد به تقوا و اجرای اوامر الهی و دستورات شرعی است و راههای دیگر مثل تزویر، مکر و... راههای بی نتیجه ای خواهد بود و اگر به ظاهر به موفقیت بینجامد، موقت خواهد بود و در نهایت به سعادت نمی رسد.
آیت الله خاتمی: رعایت تقوای سیاسی هنر مردان خداست/ همه برای همدلی جامعه تلاش کنند
آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز با بیان اینکه رعایت تقوای سیاسی هنر مردان خداست، تقویت وحدت در جامعه را یکی از مؤلفههای تقوای سیاسی دانست و گفت: تقوای سیاسی از ابعاد زندگی است که باید خداوند را در عرصه های مختلف حاضر و ناظر بدانیم یعنی اگر موضعی را تأیید می کنیم آیا رضای خدا در این موضع هست یا خیر و اگر موضعی را رد می کنیم همین مسئله را لحاظ کنیم.
وی در مورد چگونگی رعایت تقوای سیاسی در دنیای کنونی گفت: هنر مردان خدا همین است که در چنین دنیایی تقوا را رعایت می کنند که امام راحل و مقام معظم رهبری مصداق آن هستند. این بزرگواران با اینکه در قله سیاست بوده و هستند در عین حال راهبردشان راهبرد تقوا است و رهروان راه امام و مقام معظم رهبری با توکل بر خدا می توانند در این عرصه هم موفق شوند.
دکتر افروغ: هدف وسیله را توجیه نمیکند/ تشریح تبعات زیانبار بیتقوایی سیاسی
دکتر عماد افروغ نیز در گفتگو با مهر، تقوای سیاسی را اتخاذ سیاستهای اخلاقی توصیف کرد و گفت: وقتی سیاستی اخلاقی می شود که تیپولوژی قدرت ما بیشتر به نفوذ و اقناع تمایل داشته باشد تا زور و تهدید و اغوا. هرچه سیاست دولتها و حکمرانان ما اقناعی تر باشد و مبتنی بر نفوذ در ملت باشد این سیاست اخلاقی تر خواهد بود اما هرچه به سمت زور، تهدید و فریب برود و این شعار که هدف، وسیله را توجیه می کند رواج یابد، این سیاست ما غیراخلاقی می شود و در اینجا اثری از تقوا و یا اخلاق سیاسی نیست.
این استاد دانشگاه اعتماد و اطمینان خاطر را مهمترین دستاورد رعایت تقوای سیاسی برای جوامع بشری دانست و با اشاره به عوامل عدم دستیابی به تقوای سیاسی در جامعه گفت: این مسئله معلول عوامل مختلفی است اما مهمترین آن این است که به نظرم ما فهم غلطی از جمهوری اسلامی داریم و یا خوب انقلاب اسلامی را نظریه پردازی نکردیم. ما بعضا به نام حفظ نظام و رعایت مصلحت هر چیزی را مباح دانسته و خیلی از حقایق و اخلاقیات را سر بریدیم و نفهمیدیم که قدرت در بهترین حالت وسیله ای بیش نیست و به نظرم علت عدم دستیابی به تقوای سیاسی بخشی از آن به این برمی گردد که ما قدرت را هدف دانستیم در حالیکه قدرت حتی در دست پیامبر اکرم(ص) هم وسیله ای بیش نیست.
افروغ تأکید کرد: اگر می خواهیم تقوای سیاسی جریان داشته باشد و ما شاهد بی اخلاقی سیاسی نباشیم هم باید نظریه پردازی خوبی بکنیم و هم از ارائه نظریه های غلط که به گونه ای قدرت را تقدیس می کند پرهیز کنیم و توجه به نقش نظارتی و نظریه پردازی سیال و منبسط خود داشته باشیم.
وی در پایان شرط لازم یک جامعه سیاسی سالم را قوه قضائیه مقتدر و مستقل خواند و گفت: ما در این مورد عطف به مبانی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی حتما به مدعی العموم اخلاقی نیاز داریم و مدعی العموم بایستی همانطور که در خیلی از موارد منتظر شکایت نمی شود در مورد مباحث اخلاقی هم منتظر شکایت نباشد. قوه قضائیه به محض اینکه هتک حرمتی صورت می گیرد مخصوصاهتک حرمتهای جناحی و سیاسی باید وارد میدان شود و منتظر شکایت نشود.
حجت الاسلام نواب: دنیاطلبی مانعی برای تقوای سیاسی است/ در سیاست باید پخته عمل کرد
حجت الاسلام عبدالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در گفتگو با خبرنگار مهر، در تعریف تقوای سیاسی گفت: تقوای سیاسی یعنی اینکه سیاست عین دیانت و دیانت هم عین سیاست است. تقوای سیاسی آن است که احکامی که در بقیه مسائل دینی است در سیاست هم رعایت شود.
وی با بیان اینکه رعایت تقوای سیاسی ضرورت عقل است، افزود: حکما فلسفه را به دو بخش حکمت نظری و عملی تقسیم کرده اند که حکمت نظری الهیات، طبیعیات و ریاضیات است و حکمت عملی نیز علم سیاست، علم تدبیر منزل و اخلاق است.
نواب خودسازی دینی و اجتماعی و سیاسی را یکی از زمینه های تحقق تقوای سیاسی در جامعه خواند و در مورد علت عدم دستیابی به تقوای سیاسی گفت: علت آن این است که هرچه از زمان امام(ره) و انقلاب و جنگ فاصله گرفتیم دنیاگرایی و توجه به منافع شخصی بسیار بیشتر شده است. دنیا طلبی هرچه بیشتر شود رعایت تقوای سیاسی نیز کمتر می شود.
حجت الاسلام اختری: سیاست به معنای دروغپردازی نیست/ توجه به عواقب وخیم بیتقوایی
حجت الاسلام نواب: دنیاطلبی مانعی برای تقوای سیاسی است/ در سیاست باید پخته عمل کرد
حجت الاسلام عبدالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در گفتگو با خبرنگار مهر، در تعریف تقوای سیاسی گفت: تقوای سیاسی یعنی اینکه سیاست عین دیانت و دیانت هم عین سیاست است. تقوای سیاسی آن است که احکامی که در بقیه مسائل دینی است در سیاست هم رعایت شود.
وی با بیان اینکه رعایت تقوای سیاسی ضرورت عقل است، افزود: حکما فلسفه را به دو بخش حکمت نظری و عملی تقسیم کرده اند که حکمت نظری الهیات، طبیعیات و ریاضیات است و حکمت عملی نیز علم سیاست، علم تدبیر منزل و اخلاق است.
نواب خودسازی دینی و اجتماعی و سیاسی را یکی از زمینه های تحقق تقوای سیاسی در جامعه خواند و در مورد علت عدم دستیابی به تقوای سیاسی گفت: علت آن این است که هرچه از زمان امام(ره) و انقلاب و جنگ فاصله گرفتیم دنیاگرایی و توجه به منافع شخصی بسیار بیشتر شده است. دنیا طلبی هرچه بیشتر شود رعایت تقوای سیاسی نیز کمتر می شود.
حجت الاسلام اختری: سیاست به معنای دروغپردازی نیست/ توجه به عواقب وخیم بیتقوایی
حجت الاسلام محمدحسن اختری دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز در گفتگو با مهر، گفت: از آنجایی که تقوا به معنای پایبندی به دستورات اسلام و دوری گزیدن از همه ناشایستگی ها است، این در تمام شئون زندگی انسان تحقق پیدا می کند.
وی در رد سخنان کسانی که سیاست را به معنی فریب، دروغ و...می دانند، تأکید کرد: از نظر دینی ما معتقد نیستیم که سیاست به معنای خلافکاری و دروغ پردازی باشد و کسانی که خودشان دروغگو و خیانتکار و فریبکار هستند برای توجیه کارها و رفتارهای خلاف خود سیاست را به معنی فریب نشان می دهند در حالیکه سیاست به معنای اداره جامعه است و می توان در تمام نیازمندی های انسانی چه دینی، فردی و اجتماعی و... بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام عمل کرد و هیچ جای دستورات الهی نمی بینید که دروغ، تقلب، غش و... رسمیت و جواز پیدا کند.
وی در رد سخنان کسانی که سیاست را به معنی فریب، دروغ و...می دانند، تأکید کرد: از نظر دینی ما معتقد نیستیم که سیاست به معنای خلافکاری و دروغ پردازی باشد و کسانی که خودشان دروغگو و خیانتکار و فریبکار هستند برای توجیه کارها و رفتارهای خلاف خود سیاست را به معنی فریب نشان می دهند در حالیکه سیاست به معنای اداره جامعه است و می توان در تمام نیازمندی های انسانی چه دینی، فردی و اجتماعی و... بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام عمل کرد و هیچ جای دستورات الهی نمی بینید که دروغ، تقلب، غش و... رسمیت و جواز پیدا کند.
حجت الاسلام نیک نژاد: نقش تقوای سیاسی در اصلاح جامعه/ نباید بدنبال توجیه اعمال ناشایست باشیم
حجت الاسلام نصیر نیک نژاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در مورد جایگاه تقوای سیاسی گفت: تقوای سیاسی به این معنی است که در قضاوتها، اتخاذ مواضع، اظهارنظرها، موضع گیری ها و در فضاهای سیاسی- دیپلماسی و فضاهای رسانه ای و... نباید از حریم حدود الهی خارج شویم، در تقوای سیاسی ضمن عمل در چارپوب قانون رعایت حدود الهی هم لازم است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در مورد امکان رعایت تقوای سیاسی در دنیای امروز گفت: ما نباید دنبال راه فرار و توجیه عمل ناشایست خود باشیم و بگوییم چون دنیا دنیای فریب است پس ما نمی توانیم بر مدار تقوا حرکت کنیم؛ این درست نیست. ما باید وظیفه انسانی و شرعی خود را انجام دهیم. ضمن اینکه وقتی می گوییم تقوای سیاسی باید با مخالفان مان هم رعایت حدود الهی را داشته باشیم چون رعایت تقوای سیاسی و حدود الهی خود در اصلاح جامعه بسیار تأثیرگذرا خواهد بود.
حجت الاسلام سادات منصوری: سیاستمداران مراقب باشند؛ مردم الگوبرداری میکنند
حجت الاسلام نصیر نیک نژاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در مورد جایگاه تقوای سیاسی گفت: تقوای سیاسی به این معنی است که در قضاوتها، اتخاذ مواضع، اظهارنظرها، موضع گیری ها و در فضاهای سیاسی- دیپلماسی و فضاهای رسانه ای و... نباید از حریم حدود الهی خارج شویم، در تقوای سیاسی ضمن عمل در چارپوب قانون رعایت حدود الهی هم لازم است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در مورد امکان رعایت تقوای سیاسی در دنیای امروز گفت: ما نباید دنبال راه فرار و توجیه عمل ناشایست خود باشیم و بگوییم چون دنیا دنیای فریب است پس ما نمی توانیم بر مدار تقوا حرکت کنیم؛ این درست نیست. ما باید وظیفه انسانی و شرعی خود را انجام دهیم. ضمن اینکه وقتی می گوییم تقوای سیاسی باید با مخالفان مان هم رعایت حدود الهی را داشته باشیم چون رعایت تقوای سیاسی و حدود الهی خود در اصلاح جامعه بسیار تأثیرگذرا خواهد بود.
حجت الاسلام سادات منصوری: سیاستمداران مراقب باشند؛ مردم الگوبرداری میکنند
حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی نیز در این گفتگو، تقوای سیاسی را دو گونه معنا کرد و گفت: یک وقت منظورمان از تقوای سیاسی، تقوای سیاستمداران است یعنی سیاستمدار باید رعایت دستورات الهی را در رفتار سیاسی خویش داشته باشد اما یک زمان منظورمان این است که در سیاستهای خود در عرصه نظری چارچوبی را فرض کنیم که با دستورات و اخلاق اسلامی تطبیق داشته باشد.
وی تأکید کرد: در تقوای سیاسی باید هم اهداف سیاستمدار والا باشد و هم رفتارش مطابق دین اسلام باشد یعنی نه تنها دستورات و قوانین اسلام بلکه دستورات اخلاقی نیز رعایت شود، اگر هدف ما دستیابی به اهداف عالیه و بلندی است که تعالیم اسلامی به ما می دهد پس بطور حتم ما بدون رعایت چارچوب قوانین اسلام نمی توانیم رفتار کنیم چون می خواهیم قوانین اسلامی را به مردم بشناسانیم و نمی توان با رفتارهای غلط و ضد دین به اهداف دینی رسید.
سادات منصوری با بیان اینکه صلح، آرامش و رفتارهای انسانی مهمترین دستاورد رعایت تقوای سیاسی در جامعه است، گفت: پیروی از هوای نفس مهمترین عامل عدم رعایت تقوای سیاسی در جامعه است.
وی در مورد زمینه های تقویت تقوای سیاسی گفت: از دو جهت این مسئله قابل حل است آنچه ما از سیاستمداران و رفتارشان می بینیم برآیند فرهنگ کلی جامعه است و اگر اشکال اخلاقی و انسانی در رفتار سیاستمداران وجود دارد برایندی از کل فرهنگ جامعه ما است و باید این مسئله در ابتدا اصلاح شود.
رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی یادآور شد: از طرفی رفتار سیاستمداران ما بطور قطع در مردم تأثیرگذار است؛ مردم توقع ندارند سیاستمدارانشان به آنها دروغ بگویند و مرتب از آنها دروغ بشنوند و توقع ندارند سیاستمداران بر سر آنچه که نام آن را اجرای اسلام و دین گذاشتند با یکدیگر دعوا کنند . وقتی مردم این منازعات مختلف بین گروههای سیاسی را مرتب در جامعه مشاهده می کنند خود به خود از این رفتارها در زندگی فردی و اجتماع خود الگوبرداری می کنند.
وی تأکید کرد: در تقوای سیاسی باید هم اهداف سیاستمدار والا باشد و هم رفتارش مطابق دین اسلام باشد یعنی نه تنها دستورات و قوانین اسلام بلکه دستورات اخلاقی نیز رعایت شود، اگر هدف ما دستیابی به اهداف عالیه و بلندی است که تعالیم اسلامی به ما می دهد پس بطور حتم ما بدون رعایت چارچوب قوانین اسلام نمی توانیم رفتار کنیم چون می خواهیم قوانین اسلامی را به مردم بشناسانیم و نمی توان با رفتارهای غلط و ضد دین به اهداف دینی رسید.
سادات منصوری با بیان اینکه صلح، آرامش و رفتارهای انسانی مهمترین دستاورد رعایت تقوای سیاسی در جامعه است، گفت: پیروی از هوای نفس مهمترین عامل عدم رعایت تقوای سیاسی در جامعه است.
وی در مورد زمینه های تقویت تقوای سیاسی گفت: از دو جهت این مسئله قابل حل است آنچه ما از سیاستمداران و رفتارشان می بینیم برآیند فرهنگ کلی جامعه است و اگر اشکال اخلاقی و انسانی در رفتار سیاستمداران وجود دارد برایندی از کل فرهنگ جامعه ما است و باید این مسئله در ابتدا اصلاح شود.
رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی یادآور شد: از طرفی رفتار سیاستمداران ما بطور قطع در مردم تأثیرگذار است؛ مردم توقع ندارند سیاستمدارانشان به آنها دروغ بگویند و مرتب از آنها دروغ بشنوند و توقع ندارند سیاستمداران بر سر آنچه که نام آن را اجرای اسلام و دین گذاشتند با یکدیگر دعوا کنند . وقتی مردم این منازعات مختلف بین گروههای سیاسی را مرتب در جامعه مشاهده می کنند خود به خود از این رفتارها در زندگی فردی و اجتماع خود الگوبرداری می کنند.
نظر شما