۱ مرداد ۱۳۹۰، ۱۰:۳۱

غریب‌پور در گفت وگو با مهر:

نباید اجازه دهیم نمایش سنتی را بدون تحقیق اجرا کنند

نباید اجازه دهیم نمایش سنتی را بدون تحقیق اجرا کنند

بدون تحقیق نباید به کسی اجازه دهند نمایش‌های سنتی را با وجوه کلان کار کند. ممکن است برخی‌ها به اجرای این نمایش‌ها گرایش داشته باشند اما حتما باید پژوهش‌های لازم را در این زمینه کرده باشد. متاسفانه برخی خیمه‌شب‌بازی‌ها را می‌بینم که رقت‌انگیز است.

بهروز غریب‌پور نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و تاثیر آن برای رسیدن به نمایش ملی اظهار کرد: این جشنواره ما را برای رسیدن به نمایش ملی و ایرانی بسیار زیاد کمک خواهد کرد. در این جشنواره در واقع به نمایش‌های سنتی توجه زیادی می‌شود و در سمینارهای مربوط به آن، راجع به اهمیت این نمایش صحبت شده است.

وی ادامه داد: همچنین در جشنواره‌های پیشین نیز چنین تلاشی شده است. حاصل این تلاش‌ها، آن بوده که آیین و سنت بر سر زبان‌ها افتاده و گامی موثر برای شناخت پیشینه نمایش گذاشته است. اگر در برنامه‌ریزی‌های جشنواره، نگاه‌ها معطوف به داوری درست و برنامه‌ریزی بلندمدت حول محور نمایش‌های سنتی باشد، بیش از پیش به موفقیت نائل خواهد شد.

کارگردان اپرای عروسکی «مولوی» درباره علل ضعف برخی از نمایش‌های حاضر در این جشنواره، بیان کرد: این ضعف‌ها به خاطر به‌رنگ زمانه درآمدن نمایش‌های آیینی و سنتی در نظر کارگردان‌ها بوده است. از طرفی، کم‌لطفی به این عرصه از لحاظ بودجه، مکان اجرا و انگیزه‌سازی هنرمندان مشکلاتی را برای آن به وجود آورده است.

غریب‌پور افزود: شما می‌بینید که به یک نمایش با متن و فرم غربی که چند چهره شناخته‌شده در آن بازی می‌کنند بسیار بیشتر مورد توجه مسوولان قرار می‌گیرد اما توجهی به اجرای یک نمایش خیمه‌شب‌بازی نمی‌شود. بنابراین هنرمندان نیز ترجیح می‌دهند به آثاری بپردازند که نقطه توجه مسوولان و رسانه‌ها است.

این کارگردان که در تدارک تولید اپرای «حافظ» است، با بیان اینکه متاسفانه بودجه لازم برای احیای نمایش ایرانی اختصاص داده نشده است، گفت: من با حداقل بودجه خیمه‌شب‌بازی را احیا کردم و با توجه به اینکه در عرصه بین‌المللی هم نمایش‌هایی که در این زمینه کار کردم بسیار مطرح شدند اما در داخل مورد توجه واقع نشد. فکر می‌کنم یکی از وجود همین مشکلات، اهالی رسانه باشند. من یک نقد یا حتی یک مطلب منفی درباره نمایش خیمه‌شب‌بازی ندیدم اما اخبار کارهای دیگر من در رسانه‌ها پر شده‌اند. بنابراین رسانه‌های ما اعم از تخصصی و غیرتخصصی باید عمیقا به نمایش ایرانی توجه کنند. دولت هم باید در این رابطه مرکزی به عنوان احیای نمایش‌های سنتی دایر کند؛ جز این راهی نیست.

این کارگردان با اشاره به اینکه حتی اگر برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برای بیلان کاری مدیران و بالا بردن آمار فعالیت‌هایشان باشد، باز هم با تعطیلی چنین جشنواره‌ای مخالف هستم، افزود: این جشنواره همچون درختی است که نیازمند هرس کردن و مراقبت‌ بیشتر است. تذکر منتقدانه و کارشناسانه رسانه‌ها می تواند اشخاصی که در این زمینه، خواب هستند یا توجه چندانی به اصل موضوع ندارند را بیدار کند و مشکلات مربوط به کارشناسی را رفع کنند.

غریب‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: بدون تحقیق نباید به کسی اجازه دهند نمایش‌های سنتی را با وجوه کلان کار کند. ممکن است برخی‌ها به اجرای این نمایش‌ها گرایش داشته باشند اما حتما باید پژوهش‌های لازم را در این زمینه کرده باشد. متاسفانه برخی خیمه‌شب‌بازی‌ها را می‌بینم که رقت‌انگیز است.

کارگردان «کلبه عموم تم» پیشنهاد کرد: به جای آنکه صد میلیون تومان هزینه کنند تا یک اثر خوب روی صحنه بیاید این پول را بین ده نفر تقسیم می‌کنند که در عمل، اثر درخوری روی صحنه نمی‌آید. سال‌ها پیش من در ایتالیا شاهد اثری بودم که بعد از 17 سال تحقیق روی صحنه آمده بود. وقتی نمایش آغاز می‌شد زمان را فراموش می‌کردیم و به دوران قرون وسطا می رفتیم. بنابراین امر پژوهش را در احیای نمایش ایرانی نباید نادیده بگیریم.

غریب‌پور درباره مراحل آماده‌سازی اپرای «حافظ» گفت: مرحله عروسک‌سازی و طراحی آغاز شده است. موسیقی آن نیز به صورت سمپل به اتمام رسیده و در حال برنامه‌ریزی برای ضبط موسیقی و ضبط آوازها هستیم.

کد خبر 1364763

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha