ايرج نوذري بازيگر تلويزيون و سينما در گفت و گو با خبرنگار هنري "مهر"، ضمن بيان اين مطلب خاطر نشان ساخت: يك بازيگر بايد درباره نوع بازيگري در هر يك از گونه هاي مختلف تصويري كه قرار است شركت كند، مطالعه داشته باشد، تا بتواند به گونه اي عمل كند كه با شرايط تصويري همان رسانه منطبق باشد. يعني در تئاتر همه چيز غلو شده است و وقتي بازيگر روي صحنه مي خواهد به يك شي يا فرد اشاره كند بايد به سوي آن پيش برود و اصولا" همه چيز، از ديالوگ گرفته تا لباس و گريم و ابراز احساسات و حركات بزرگنمايي مي شود.
وي افزود: در سينما همه چيز بايد تحت كنترل باشد و احساس، نوع بيان، حركت و ساير عوامل بايد با ظرافت و دقت زيادي انجام شوند، زيرا حتي يك پلك زدن اضافه هم به چشم مي آيد و مورد توجه تماشاگر قرار مي گيرد. تلويزيون در عين حال كه برخي از اين خصوصيات تئاتر و سينما را دارد، اما كاملا" با آنها متفاوت است و بازيگر براي اجراي درست نقش خود بايد از شيوه بازيگري در اين رسانه به خوبي آگاه باشد. در حالي كه اكنون چنين اتفاقي نمي افتد.
بازيگر مجموعه تلويزيوني «مسافري از هند» درباره اين موضوع كه چگونه برخي از بازيگراني كه در سينما خوب بازي مي كنند، در تلويزيون آثار به نسبت ضعيفي از خود به جاي مي گذارند، يادآور شد: در برخي مواقع اين اتفاق به اين دليل مي افتد كه دست اندر كاران توليد يك برنامه تلويزيوني از جمله بازيگران، براي كاري كه انجام مي دهند هيچ ارزشي قايل نيستند و بازيگر همواره با مسايلي چون كمبود وقت و بودجه مواجه است. در حالي كه در سينما دقت نظر بيشتر است و وقت و زمان كافي در اختيار بازيگر قرار مي گيرد تا كار خود را به راحتي انجام دهد.
نوذري يادآور شد: البته گاهي هم مسايل مالي است كه بر بازيگر فشار مي آورد و عدم پرداخت به موقع دستمزد توافق شده يا ساير بدقولي هايي كه صورت مي گيرد، بازيگر را تا حد زيادي دلسرد مي كند. هر چند كه اين بهانه چندان خوبي براي ضعف كار يك بازيگر نيست. خود من هم از جمله بازيگراني هستم كه مسايل مالي را به عنوان يكي از اولويت ها براي قبول يا رد پيشنهاد بازي مورد توجه قرار نمي دهم. اما به هر حال اين مطلب تا چه زماني مي تواند ادامه يابد و يك بازيگر تا چه حد مي تواند در اين زمينه از خود انعطاف نشان دهد؟!
مجري مسابقه هفتگي « ستاره ها» به عنوان پيشنهاد ارتقاي كيفي هنر بازيگري در تلويزيون، گفت: به عقيده من مهم ترين مطلب اين است كه افراد متولي و دست اندر كار، بهاي بيشتري به اين موضوع بدهند و در جهت رفع مشكلات بازيگري اقدام كنند. براي نمونه در همين مجموعه «كوچه اقاقيا» كه پدرم در آن ايفاي نقش مي كند، همين مشكلات فشار بي حدي به بازيگر وارد و همه چيز را موكول به دقيقه 90 مي كند، مشكلي كه به شدت بركيفيت كار تاثير مي گذارد وسبب نزول آن مي شود.
نوذري درباره آخرين فعاليت هاي هنري خود توضيح داد: از حدود 15 تا 20 مرداد ماه سري دوم مجموعه تلويزيوني «كلانتر» كليد مي خورد و من در آن شركت خواهم كرد. در فيلم سينمايي «باج خور» كه فرزاد موتمن آن را كارگرداني مي كند و در زمينه سينماي نووار است، مشغول ايفاي نقش هستم كه حدود 3 هفته ديگر از تصويربرداري آن باقي مانده است. همچنين قرار است در فيلم سينمايي «نقش بر آب» به كارگرداني عبدالله باكيده بازي كنم كه در آنجا نقش سوليوان آخرين سفير آمريكا در ايران را به عهده دارم.
نظر شما