۲۵ مرداد ۱۳۹۰، ۱۵:۲۲

قرآن کریم توسط 300 خوشنویس کتابت شد

قرآن کریم توسط 300 خوشنویس کتابت شد

آیین کتابت قرآن کریم توسط 300 خوشنویس که به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی شامگاه دوشنبه 24 مرداد مقارن با ولادت امام حسن مجتبی (ع) در محوطه تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مراسم که به گفته حسن سلطانی مجری برنامه، یکی از نورانی‌ترین مجالس ماه مبارک رمضان امسال بود با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط کریم منصوری قاری بین المللی قرآن آغاز شد؛ سپس حسین پارساییمدیر عامل بنیاد رودکی ضمن تشکر و قدردانی از محمود فرجی از مسئولان این پروژه و جواد صادقی کارشناس مسئول هنرهای تجسمی بنیاد رودکی مسئول برگزاری این برنامه یادداشتی را در مدح خوشنویسی و تشویق و ترغیب برای برگزاری چنین  برنامه هایی قرائت کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: اگرچه کلام وحی خود به خود بر روی خواننده تاثیر می گذارد، اما این حقیقت را نمی‌توان پنهان داشت که "الخط الحسن یزید الحق و ضحا" خط نیکو بر روشنی حق می افزاید. این سخنی از رسول گرامی اسلام است. به یقین پیرایه خوشنویسی و زیبانویسی اهمیت بسیاری داشته است که پیامبر اکرم (ص) و امامام معصوم (ع) پیروان خویش را به خوشنویسی تشویق فرمود اند، چنان که از پیامبر رحمت نقل شده است: هر کس آیه بسم الله الرحمن الرحیم را برای بزرگداشت خداوند به خطی خوش بنویسد، بخشیده خواهد شد."

محمود شالویی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تشکر از بنیاد رودکی به دلیل همت گماردن در برگزاری چنین محفلی، از برپایی آن ابراز خرسندی کرد و گفت: کتابت قرآن کریم توسط 300 خوشنویس و در این ماه مبارک اتفاقی نیکو و بزرگی است که توسط فرزانگان خوشنویس در حال وقوع است.

وی به نمایش درآمدن قرآن کتابت شده توسط 300 هنرمند خوشنویس را در برج آزادی و سپس موزه هنرهای معاصر باعث افتخارات خود و مرکز هنرهای تجسمی عنوان و نسبت به برگزاری برنامه کتابت قرآن در موزه هنرهای معاصر نیز ابراز امیدواری کرد.

در ادامه این مراسم حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) هنر خوشنویسی را متفاوت با سایر هنرها توصیف کرد و گفت: ایران صاحب هنرهای بسیاری است اما خوشنویسی از ابتدای شکل گیری مملو از ارتباط عمیق با معارف دینی بود و هنرمندان خوشنویس ایرانی همواره ارتباط عمیقی با کتابت آیات الهی داشته اند.

وی افزود: ما باید به هنر خوشنویسی که قدمت بسیاری دارد نگاهی نو داشته باشیم؛ چرا که در زمانی که هنرها و مفاخر ما مورد حجمه و هدف دشمن قرار گرفته، خوشنویسی توانسته همچنان جایگاه خود را حفظ کند و بسیاری از خوشنویسان آنچه می نویسند مرتبط با فرهنگ است.

شاه‌آبادی با بیان این مطلب که امروز، قرآن در کشور امام زمان زنده است، اذعان داشت: قرآن به ویژه بعد از انقلاب اسلامی در دستور کار زندگی همه مردم قرار گرفت و برنامه ریزی در لقای قرآن مورد توجه آحاد مردم و مسئولان قرار گرفت به طوری که امروزه هر قشری از جامعه با کار خودش قرآن را عرضه می کند.

پس از صحبت‌های شاه آبادی کار کتابت قرآن کریم با حضور استاد بلامنازع عرصه خوشنویسی "علی علی"به طور رسمی آغاز و توسط سیصد خوشنویس برگزیده تا بامداد ادامه یافت.

قرآن کتابت شده قرار است به مدت دو ماه در تالار وحدت و سپس در برج آزادی و موزه هنرهای معاصر به نمایش درآید.

کد خبر 1385201

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha