آیت الله دین پرور: عدالت خواهی ویژگی برجسته امام علی(ع)
آیت الله سید جمال الدین دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر شخصیت جامع الاطراف امام علی (ع)، عدالت خواهی را از برترین ویژگی های شخصیتی ایشان توصیف کرد و با تشریح جایگاه بصیرت در سیره ایشان تأکید کرد: مسئله بصیرت یکی از ارکان فرهنگ علوی است. دشمنان برای مقابله با حکومت عدل علی(ع) اقدام به فتنه و ایجاد شبه می کردند و این مسئله بسیار خطرناک است چراکه در فتنه، باطل را لباس حق می پوشانند.
رئیس بنیاد نهج البلاغه افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) محدود به زمان نیست بلکه زمان در اختیار ایشان است و با توجه به اینکه می دانند که در هر زمانی چه مطالبی اصل و ضروری است مطالب خود را بیان فرمودند. با علم و دانشی که آن حضرت داشته و بر همه زمانها آگاه بودند نیاز انسانها و عوامل و موانع پیشرفت جوامع را می دانستند به همین دلیل برای هر عصری الگو بودند.
آیت الله دین پرور در مورد جایگاه بصیرت در سیره امام علی گفت: مسئله بصیرت یکی از ارکان فرهنگ علوی است. دشمنان برای مقابله با حکومت عدل علی(ع) اقدام به فتنه و ایجاد شبه می کردند و این مسئله بسیار خطرناک است چراکه در فتنه، باطل را لباس حق می پوشانند.
حجت الاسلام ابراهیمی:علت ماندگاری حضرت علی(ع) در تاریخ
حجت الاسلام حسین ابراهیمی نیز در گفتگو با مهر، در مورد ویژگیهای شاخص حضرت امیرالمؤمنین(ع) گفت: امام علی(ع) یک شخصیت ذوابعاد بود که همه عالم را می توان در وجود مبارک ایشان یافت یعنی نهایت ایمان، اخلاص، ایثار، شجاعت و… در ایشان متبلور شده است و بعد از نبی مکرم اسلام(ص) حضرت امیر صاحب کمالات بلند اخلاقی و الهی است یعنی در بین شجاعان، عالمان، مخلصان، حاکمان، عدالت خواهان، و…بهترین فرد را حضرت امیر(ع) می توان نام برد.
وی در مورد دلیل الگو بودن امام علی(ع) برای تمام اعصار گفت: پیامبر گرامی اسلام فرمود" الحق مع علی و علی مع الحق یدوران" یا می فرماید قرآن با علی و علی با قرآن است؛ یعنی مجموعه خوبیهای عالم در کلام می شود قرآن و امیرالمؤمین "قرآن ناطق" است. اگر همه اوصاف حق را جمع کنید از آنجایی که حق یکی بیش نیست و پیامبر فرمود حق با علی و علی با حق است و این دو دور هم می گردند یعنی هرکجاعلی است آنجا حق است و هرکجا علی است حق هم آنجا وجود دارد.
حجت الاسلام نبوی: شهادت حضرت علی(ع) از تبعات بیبصیرتی است
معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم تأکید کرد: گرچه بر علی(ع) به طور مستقیم وحی نمی شد اما پیامبر ابواب بسیار گسترده ای از علوم را به ایشان منتقل کردند ضمن اینکه خود امیرالمؤمنین دریافتهایی داشتند که با دریافت افراد عادی متفاوت است و کلمات آنها در کنار کلمات قرآن برای همه ما حجت است چون قرآن کلیات را بیان می کند اما در کلام پیامبر و ائمه اطهار(ع) جزئیات تبیین می شود.
حجت الاسلام نبوی با اشاره به تاریخ صدر اسلام و وقایعی که پس از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاد، افزود: پس از درگذشت رسول اسلام (ص) بی بصیرتی مردم موجب فریب خوردن شان شد و تنها چند نفر به علی(ع) وفادار ماندند و بر طبق دستور الهی و پیامبر بر جانشینی برحق امام علی تأکید کردند.
نظر شما