به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله حسین مظاهری در ادامه سلسله مباحث اخلاقی با عنوان فضیلتهای فراموش شده، از تمسک و انس با قرآن کریم به عنوان فضیلت فراموش شده دیگری نام برد و افزود: قرآن کریم، تجلی ذات خداوند متعال و دربر دارنده علم ما کان و مایکون و ما هو کائن است و امتیازات و ویژگیهای فراوان دیگری نیز دارد که ذکر آن در این فرصت کوتاه نمیگنجد اما آنچه باید به بدان توجه شود این است که این کتاب نورانی با همه امتیازات و ثمرات مادی و معنوی که دارد، به دست فراموشی سپرده شده است.
وی اظهار داشت: اگرچه پس از تشکیل جمهوری اسلامی، قرآن کریم به صحنه اجتماع وارد شد، اما هنوز آنطور که شایسته این کتاب الهی است، جامعه، دانشگاهها و مدارس و عموم مردم، جایگاه ویژه قرآن کریم را درک نکرده و به آن تمسک نمیجویند.
رئیس حوزه علمیه اصفهان ضمن بازگویی روایت شریف ثقلین، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در مدت رسالت خویش بیش از هزار مرتبه روایت ثقلین را بیان فرموده و به مسلمانان از صدر اسلام تا روز قیامت گوشزد کردهاند که رستگاری آنان در پرتو تمسک توأمان به قرآن کریم و عترت طاهره است و نیز به همگان فهماندهاند که قرآن کریم، کتاب هدایت بشریت و اهلبیت(ع) مبین و مفسر این کتاب نورانی هستند.
وی با تاکید بر ضرورت انس با قرآن کریم، به تشریح مراتب چهارگانه تمسک و انس با قرآن پرداخت و از قرائت یا تلاوت به عنوان مرتبه اول انس با آن کتاب نورانی یاد کرد و بیان داشت: مرتبه اول انس با قرآن کریم، عبارت از خواندن قرآن، حفظ قرآن و انس با جلسات و محافل قرآنی است.
آیتالله مظاهری اضافه کرد: قرآن باید در همه خانهها و در بین اقشار مختلف جامعه زنده باشد، در دانشگاهها و مقاطع مختلف تحصیلی، بیش از این باید به مقوله انس با قرآن پرداخته شود و همه جهتگیریها و سیاستگذاریهای فرهنگی در کشورهای اسلامی و به خصوص ایران، باید قرآنی باشد.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که بر خواندن و تلاوت آیات آن تأکید میورزد، تاکید کرد: قرآن حد یسر و توانایی را در تلاوت آیات مطرح فرموده و بدیهی است که این توانایی، حد محدودی ندارد و هرچه انسان بیشتر قرآن بخواند، باز در خود احساس میکند توانایی تلاوت آیات دیگری را نیز دارد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان همچنین گفت: آیات نورانی قرآن کریم از طراوت، لطافت و جاذبه ویژهای برخوردار است و برکات و خواص بیبدیلی نصیب انسان میکند، اگرچه ممکن است کسی که قرآن میخواند، از میزان بهرهای که میگیرد، مطلع نباشد و یا نورانیت الفاظ قرآن را درک نکند، نظیر انسانی که میوهای مانند سیب را میخورد و علیرغم عدم آگاهی از خواص آن، از ارزش غذائی نهفته در آن میوه، بهرهمند میشود.
وی افزود: قرآن هیچ زمانی را برای خواندن آیات الهی استثنا نکرده، یعنی خداوند با اینکه میداند انسان گاهی در حالت بیماری و گاه در حال مسافرت و گاه در حال کسب و تجارت و حتی گاهی در حال جهاد با دشمنان خداست و در خط مقدم جبهه در حال کارزار با دشمنان است ولی با این حال توصیه میکند تا آنجا که میتوانید از آیات قرآن تلاوت کنید.
آیتالله مظاهری تلاوت همراه با تدبر و تفسیر قرآن کریم را مرتبه دوم انس با این کتاب شریف دانست و بیان داشت: متأسفانه مراجعه به تفاسیر قرآن کریم و بهرهمندی از این کتب ارزشمند، در جامعه کنونی رویکرد مناسبی ندارد. اگرچه مفسرین نیز هنوز قادر به فهم و درک کامل لایههای درونی اقیانوس بیکران قرآن نیستند و نتوانستهاند به اعماق آن دست یابند، ولی از تفاسیر موجود نیز که زحمات فراوانی برای تألیف و گردآوری آنها کشیده شده، به شایستگی استفاده نمیشود.
وی تصریح کرد: ابنعربی که خود از مفسران قرآن کریم است عنوان کرده که تاکنون 700 تفسیر بر قرآن نوشته شده، اما هنوز قرآن بکر است یعنی کسی نتوانسته به عمق معانی قرآن کریم دسترسی پیدا کند، امام خمینی(ره) نیز با نقل این مطلب از ابنعربی میفرمودند از زمان ابنعربی تا عصر حاضر تقریباً تعداد تفسیرها دو برابر شده اما هنوز هم قرآن بکر است و کسی نتوانسته عمق آن را بفهمد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: هنوز قطرهای از دریای قرآن برداشت نشده ولی با این وجود توجه به معانی قرآن کریم و استفاده از تفسیرهای نوشته شده، مخصوصا برای نسل جوان لازم است.
وی در شرح مرتبه سوم انس با قرآن کریم، بیان داشت: مرتبه سوم تمسک و انس با قرآن، این است که بعد از تدبر و تفسیر قرآن، برای انسان، عنایتی پیش میآید که میتواند از قرآن کریم برداشت کند.
آیتالله مظاهری با بیان اینکه نمیدانم، نمیتوانم و نمیشود در نهاد انسان راه ندارد و هرکسی با اراده قوی به هر مرتبه علمی یا معنوی که بخواهد میتواند دست یابد، ادامه داد: بانو مجتهده امین با اینکه یک بانوی شوهردار و فرزنددار بود، اراده کرد که درس هم بخواند و با اینکه در آن زمان مدرسه طلبگی مخصوص بانوان نبود و استاد هم به سختی یافت میشد، اراده و همت کرد و در خانه درس خواندن را ادامه داد تا یک مجتهد، عارف و مفسر قرآن شد و یک دوره چهارده جلدی تفسیر قرآن کریم از آن بانوی نمونه بهجای مانده بنابراین نسل جوان باید آنقدر با قرآن شریف مأنوس شوند که بتوانند از قرآن برداشت داشته باشند.
وی والاترین مرتبه انس با قرآن کریم را عمل به این کتاب نورانی دانست و گفت: متأسفانه جامعه کنونی آنطور که شایسته است به قرآن عمل نمیکند، در حالیکه در همه امور زندگی، باید از قرآن کریم استفاده برد و به دستورات آن عمل کرد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان افزود: رواج فساد اخلاقی و گناهان اجتماعی که موجب افزایش اضطراب و پریشانی در جامعه شده، از عمل نکردن به آیات انسان ساز قرآن کریم و اعراض از قرآن سرچشمه میگیرد.
نظر شما