به گزارش خبرگزاری مهر، نویسنده کتاب در تشریح شکلگیری و محتوای کتاب گفت: جرقه تحقیق و تالیف این کتاب توسط دکتر خزایی استاد دانشگاهم زده شد که در آن به بررسی تزیینات معماری مسجد مذکور پرداخته شده است.
اجاقلو در ادامه به انگیزه تالیف کتاب اشاره کرد و افزود: از آن جایی که آثار و کتابهای کمی در حوزه تزیینات معماری اسلامی وجود داشته است برای پر کردن این خلا تصمیم به نگارش این کتاب گرفتم.
وی همچنین فصول کتاب را توضیح داده و گفت: کتاب دارای دو فصل است؛ قسمت اول آن به موقعیت جغرافیایی مسجد اختصاص داشته وفصل دوم به مطالعه و بررسی (دیداری) نقوش و آرایههای تزیینی این بنای مقدس اختصاص دارد.
اجاقلو موقعیت تاریخی مسجد را هم تشریح کرده و گفت: یکی از دورانهای درخشان هنر در ایران متعلق به دوران سلجوقی است که این مسجد از نظر معماری، به آن دوران منتسب میشود.
وی ادامه داد: این مسجد از تلفیق حیاط چهار ایوانى و تالار مربع گنبددار (چهار طاقى)، به بوجود آمده است به گونهاى که حیاط مرکزى و چهار ایوان اطراف آن به گونهای معمارى مذهبى ایران در آن دوران را معرفی میکند.
نویسنده کتاب در پایان مهم ترین راه گسترش هنرهای اسلامی را تحقیق، پژوهش و ترجمه کتابهای بومی به زبانهای زنده خوانده و گفت: از آن جایی که کشورهای غربی از این روشها توانستهاند هنرهای خود را انتقال دهند؛ لذا به نظر من این دو راهکار به شناساندن هر چه بیشتر معماری اسلامی کمک میکند.
نظر شما