۱۲ شهریور ۱۳۹۰، ۱۲:۲۹

حسرت دنیاطلبان در هنگام مرگ/ انسان کریم قناعت‏پیشه است

حسرت دنیاطلبان در هنگام مرگ/ انسان کریم قناعت‏پیشه است

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه:‌ حضرت آیت الله مجتبی تهرانی با تشریح حسرت دنیا طلبان در هنگام مرگ، آسایش کفاف طلبان در زمان مرگ را یادآور شد و گفت:‌ در حلال دنیا نیز حساب است.

مروری بر مباحث گذشته

گفته شد که ماه مبارک رمضان، از یک سو ماه تلاوت کلام الهی است که از مصدر وحی نازل شده است و از سوی دیگر ماه راز و نیاز عبد با ربّش است. لذا ماه مبارک رمضان ماه تلاوت قرآن و ماه دعا است. بحث ما راجع به مضامین دعا در امور مادیِ دنیوی و امور معنویِ اُخروی بود.

گفتیم که در باب امور مادی دنیوی سقفی تعیین شده است که بنده در دعاهایش بیش از «کفاف» از خداوند طلب نکند و کسی که بخواهد به طور جدی از خدا طلب کفاف کند، باید نسبت به خلقت خود، خلقت دنیا و خلقت خود در ارتباط با دنیا بینشی درونی پیدا کند.

برای پدید آمدن حالت کفاف‏طلبی، انسان باید به اثرات سوئی که مترتب بر زیاده‏طلبی نسبت به امور دنیایی است، توجه کند و از طرف دیگر باید حُسن اثری که بر قناعت و کفاف مترتب است را مورد توجه قرار دهد. در جلسه گذشته روایات و آیاتی را در این باب مطرح کردم که انسان در امور مادیاش باید به افراد پایین‏تر از خود نگاه کند؛ چرا که اگر به مافوق خود نگاه کند، حس زیاده‏طلبی در او زنده می‏شود.

چه کسانی قناعت می‏ورزند؟

امام هشتم(ع) فرمودند: «لَا یَسْلُکُ طَرِیقَ الْقَنَاعَةِ إِلَّا رَجُلَانِ إِمَّا مُتَعَلِّلٌ یُرِیدُ أَجْرَ الْآخِرَةِ أَوْ کَرِیمٌ مُتَنَزِّهٌ عَنْ لِئَامِ النَّاسِ».(بحارالأنوار، ج 75، ص 349) دو گروه در طریق قناعت و زندگی قناعت‏گونه وارد می‏شوند؛ یک گروه جنبه معنوی را در نظر می‏گیرند و گروه دیگر به بُعد انسانی قناعت توجه دارند؛ اول، متعبدی است که پاداش اخروی را می‏خواهد و دوم، انسان کریمی است که از لئامت به دور است.

چشم پوشی از زیاده خواهی؛ کسب اجر اخروی

کسی که در امورِ مادی توانایی کسب مال بیش از کفاف را داشته باشد و از آن بهره نبرد، از دو حال خارج نیست؛ یا این مال بیش از حد کفاف را می‏تواند از راه مشروع و معقول به دست بیاورد و یا این‏که می‏تواند آن را از راه نامشروع و حرام به دست بیاورد. اگر این مال از راه مشروع به دستش رسید و به کفاف در معیشت خود بسنده کرد و راه قناعت را در پیش گرفت، اضافه مال را در راه خدا انفاق کرده است و پاداش اُخروی را در نظر گرفته است.

اگر از راه نامشروع میتوانست کسب مال بیش از کفاف کند، ولی به علت حرمت این عمل و جلب رضای الهی به آن نزدیک نشد، به علت ترک معصیت به پاداش اُخروی می‏رسد. حضرت می‏فرمایند کسی می‏تواند راه قناعت را پیش گیرد که امکان بهره بردن از مال بیش از کفاف را چه از راه مشروع و چه نامشروع داشته باشد، ولی در عین حال راه قناعت را پیش گیرد.

امام صادق(ع) در روایتی علائم مؤمن را این‏گونه می‏شمارند: «الْمُؤْمِنُ مَنْ طَابَ مَکْسَبُهُ وَ حَسُنَتْ خَلِیقَتُهُ وَ صَحَّتْ سَرِیرَتُهُ وَ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ».(الکافی، ج 2، ص 235) مومن کسی است که کسبش پاکیزه و خُلقش نیکو و رفتارش صحیح است و اضافه مال خود را انفاق میکند. این بخش مربوط بود به قسمت اول کلام امام رضا(ع) پیرامون متعبدی که در جهت برخورداری از ثواب آخرت قناعت می‏کند.

انسان کریم قناعت‏پیشه است

در قسمت دوم که امام رضا(ع) جنبه انسانی مسأله را مطرح کرده و فرمودند: «أَوْ کَرِیمٌ مُتَنَزِّهٌ عَنْ لِئَامِ النَّاسِ»، منظور این است که روح انسانی و کرامت طبع انسان کریم باعث قناعت‏پیشگی او می‏شود. جمع کردن مال زحمت بسیاری دارد؛ چرا که فرد باید تملّق دیگران را بگوید و در نزد افراد فرومایه تحقیر شود تا بتواند بیش از کفاف را به دست بیاورد؛ لذا حضرت میفرمایند که کرامت انسانی هم اقتضا میکند که انسان در زندگیخود به حدّ کفاف بسنده کرده و زیاده‏طلبی نکند. لذا امام هشتم(ع) میفرمایند که قناعت ناشی از دو بعد بُعد الهی و انسانی می‏شود.

در حلال دنیا نیز حساب هست

یکی از مسلمات معارف ما این است که انسان در قیامت باید حساب پس دهد؛ روز قیامت، «یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ»(سوره مبارکه ابراهیم، آیه 41) است. علی(ع) در آخرین لحظات عمر شریفشان به فرزندشان گفتند هر که در دنیا خوراک و پوشاکش نیکوتر باشد، روز قیامت توقّفش نزد خداوند بیشتر است؛ سپس فرمودند در حلال دنیا حساب است و در حرامش عِقاب.

حال اگر انسان مالی را در دنیا به دست بیاورد و بیش از کفاف بود و نتوانست مصرف کند، آیا عاقلانه است که به خاطر آن حساب پس دهد؟! کسی که مالش را در دنیا مصرف نکرده است و لذتش را نبرده است، باید در قیامت حساب پس بدهد.

حساب و کتاب دنیا بر گردن ثروتمندان

در حدیث قدسی آمده است: «یا ابن آدم لو کانت الدنیا کلها لک لم یکن لک منها إلا القوت»؛ ای فرزند آدم! اگر بنا باشد همه دنیا برای تو باشد، باز هم بهره تو از دنیا فقط به همان مقداری است که مصرف میکنی. «فإذا أنا أعطیتک منها القوت و جعلت حسابها على غیرک فأنا إلیک محسن».(مجموعةورام، ج 1، ص 164)

پس من به همان مقداری که تو مصرف میکنی و مورد احتیاجت هست به تو دادم و حساب این دنیا را به عهده دیگری انداختم؛ پس من به تو نیکی کردم. چون دیگر تو نباید حساب پس بدهی. این‏گونه نیست که اگر کسی ثروتمند شد بگوید: خدا خواسته است! آیا خدا برای او خیر خواسته است؟! در روایات ما از اهوالات کمرشکن حساب قیامت بسیار گفته‏اند. لذا به خدا بگو که من این مال و ثروت را نمیخواهم.

حسرت دنیاطلبان در هنگام مرگ

در روایات ما، هم حُسن اثر نسبت به قناعت بیان شده است و هم سوء اثر نسبت به زیاده‏طلبی. در باب کسانی که زیاده‏طلبی دارند، دو موضوع را مطرح کردیم؛ اول آن‏که امور دنیایی هدف آن‏ها میشود و برایشان اصالت پیدا میکند و پس از آن به دنیا اُنس پیدا می‏کنند و دوری از آن برایشان غیر ممکن خواهد شد.

علی(ع) فرمودند: «مَنْ کَانَتِ الدُّنْیَا هِمَّتَهُ اشْتَدَّتْ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِرَاقِهَا».(بحارالأنوار، ج 68، ص 181) کسی که هدفش دنیا شود، حسرتش در هنگام جدایی از آن شدّت پیدا میکند. یعنی هنگامی که میخواهد از نشئه دنیا عبور کند و به نشئه برزخ برود، به او سخت میگذرد؛ چون چشمش به اینطرف است.

آسایش کفاف طلبان در هنگام مرگ

کسی که بتواند خود را از نظر درونی توجیه کند و دلش به کفاف راضی باشد، با آسایش به آخرت منتقل می‏شود. اگر کسی تنها با زبان خود بگوید «اللّهُمَّ ارزُقنِی کِفَافاً»، به درد نمیخورد؛ باید از عمق جان این دعا را از خدا بخواهد. باید آثار حُسنی که بر کفاف‏طلبی و آثار سوئی که بر زیاده‏خواهیمترتّب است را ببیند و پس از آن قلباً کفاف را از خدا بخواهد.

در روایات به مسأله رضایت به کفاف اشاره شده است. امام رضا(ع) میفرمایند: «مَنْ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى بِالْقَلِیلِ مِنَ الرِّزْقِ رَضِیَ اللَّهُ مِنْهُ بِالْقَلِیلِ مِنَ الْعَمَلِ».(بحارالأنوار، ج 75، ص 356) هرکس در امور دنیاییاش به اندازه کفاف از خدا خشنود باشد، خداوند نیز به عمل کم او رضایت می‏دهد و از او می‏پذیرد.

از علی(ع) نقل شده است که فرمودند: «اُنظُر إلَى الدُّنیَا نَظَرَ الزَّاهِدِ المُفَارِقِ وَ لَا تَنظُر إلَیهَا نَظَرَ العَاشِقِ الوَامِق»(غررالحکم، ص 138) بینش و نگرشت به دنیا نباید مانند نگرش یک عاشق به آن باشد. چون آخر کار، جدایی و حسرت است. کسی که عاشق است، هنگام جدایی از محبوب غصه‏دار می‏شود.

توسل به امام رضا(ع)

روایات متعددی از امام هشتم(ع) خواندم. لذا می‏خواهم متوسل به امام رضا(ع) شوم. روایتی از امام هشتم نقل شده که فرمودند: «إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ نَرَى وَعْدَنَا عَلَیْنَا دَیْناً کَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ»(بحارالأنوار، ج 75، ص 339) ما اهل بیتی هستیمکه اگر وعدهای به کسی دادیم، آن را دِین خودمان میبینیم و به آن ملتزم هستیم؛ همانطور که پیغمبر اکرم نیز این‏گونه بود.

روایت دیگری از امام هشتم(ع) وارد شده که حضرت به کسانی که مزار او را زیارت کنند، وعده داده‏اند که در حساس‎ترین موقعیتها به داد ایشان برسند. ما دنیا و آخرتمان را مدیون امام هشتم هستیم. یکی از نعمتهای بزرگ الهی برای ما این است که موفق شدیم مزار او را زیارت کنیم. همه ما کم‏وبیش مدیون امام رضا(ع) هستیم. با این حال، حضرت میفرماید من مدیون شما هستم که آمدید مرا زیارت کردید! اما من جواب می‏دهم قربانت بروم! یا امام هشتم! چرا شما مدیون ما باشی؟! ما همه مدیون شما هستیم؛ هم در دنیا و هم در آخرت....

-------------------------------------------------------------------

پایگاه اطلاع‏رسانی حضرت آیت‏الله مجتبی تهرانی

کد خبر 1397950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha