۱۴ مهر ۱۳۹۰، ۱۵:۳۵

آیت الله سبحانی:

نهضت تحقیق و پژوهش در حدیث باید ایجاد شود

نهضت تحقیق و پژوهش در حدیث باید ایجاد شود

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه حدیث در دوره کنونی نیازمندتحقیق و پالایش است تاکیدکرد: باید نهضتی حدیثی در کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله جعفرسبحانی پیش از ظهر پنجشنبه در کنگره علی بن ابراهیم قمی که در پژوهشگاه علامه طباطبایی قم برگزار شد با بیان اینکه قرآن وسنت پیامبر (ص) هر دو برای ما حجت هستند ادامه داد: متاسفانه از بدو وفات پیامبر خلفا باعث ممنوعیت کتابت و ترویج حدیث شدند و به جز دوران حضرت علی (ع) در دوره امویان و بخشی از عباسیان این ممنوعیت وجود داشت و آن را بدعت می‌دانستند.

وی اضافه کرد: اما حضرت علی (ع) وشیعیان به این ممنوعیت توجهی نداشتد و کتابت حدیث انجام می‌شد که موجب افتخار شیعه  است.

وی کوفه، قم، ری و خوارزم را سه منطقه اصلی حضور محدثین شیعه و مرکز نقل احادیث نامید و گفت: محدثان قمی سختگیر‌تر از دیگران بودند و به راحتی حدیثی را قبول نمی‌کردند که در راس این محدثان افرادی مانند کلینی قرار دارند.

این مرجع تقلید اظهارداشت: یکی از بزرگانی که همه فرقه‌ها به وثاقت او شهادت داده‌اند علی بن ابراهیم بوده است که علاوه بر تفسیر از ایشان ۷ هزار روایت در کتب اربعه و تعداد زیادی در غیر کتب اربعه از ایشان نقل شده است.

مزیت تفسیر علی بن ابراهیم

وی علی بن ابراهیم را شخصیتی حدیث پرور دانست و گفت: اولین مزیت تفسیر او این است که در مفردات آیات تحقیق کرده و تفسیر آیه به آیه کرده است و ناقل محض نیست.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: روایات بخشی از تفسیر علی بن ابراهیم از ابی الجارود است که می‌توان احادیث علی بن ابراهیم را از ابی الجارود جدا کرد که این کار انجام و احادیث علی جداشده است.

وی افزود: همه مشایخ بدون واسطه علی بن ابراهیم ، ثقه هستند.

این مرجع تقلید با بیان مشکلات این تفسیر که دستاویز برای دشمنان است تصریح کرد: علی بن ابراهیم شیخی به نام محمدبن خالد را دارد که در ۲۵۹ از او نقل روایت کرده است که از این موضوع می‌تواند فهمید عمر ایشان ۸۰ سال بوده است که سنگ زیرین حدیث شیعه محسوب می‌شود.

وی اظهارداشت: علی بن بابویه قمی و کلینی از بزرگ‌ترین شاگردان علی بن ابراهیم بوده‌اند.

احیای حدیث در دوره صفویه

این مرجع تقلید با اشاره به پیشرفت مسایل حدیثی در دوره صفویه گفت: حدیث شیعه نیاز به تحقیق و پالایش بیشتری در دوره معاصر دارد.

وی با بیان اینکه در عصر کنونی باید نسبت به احادیث اهتمام بیشتری داشته باشیم اظهارداشت: بیشتر کتب حدیثی دارای اشکالات چاپی است و باید نهضتی در این زمینه ایجاد شود.

این مرجع تقلید، انقلاب اسلامی را فرصت مغتنمی بر این گونه کار‌ها دانست و بیان داشت: بعد از انقلاب هم آزادی وجود دارد و هم امکانات و نیروی انسانی و شرایط برای پرداختن به این مسایل فراهم است و باید از این فرصت استفاده کنیم.

کد خبر 1426114

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha