حجت الاسلام یعقوب جعفری نیا مفسر و پژوهشگر قرآنی در گفتگو با خبرنگار مهر به جایگاه حج در آیات قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن در مورد فریضه حج و منافع و مناسک آن و نیز سرزمین مکه آیات متعددی وجود دارد ضمن اینکه سوره ای به نام "حج" در قرآن است که البته همه آیات آن درباره حج نیست و بخشی از این سوره در مورد مناسک و منافع حج است.
وی افزود: جنبه های مختلف حج در قرآن مورد توجه قرار گرفته است؛ ابتدا بر روی مناسک و آداب حج تأکید شده چون حج یکی از عبادات اسلامی است و اگر یکی از اعمال آن درست انجام نشود، حج باطل می شود.
جنبه عبادی حج بر دیگر ابعاد آن غلبه دارد
این مفسر و قرآن پژوه تأکید کرد: جنبه عبادی حج بر دیگر ابعاد آن غلبه دارد. شاید ما وقتی از حج صحبت می کنیم بیشتر بر جنبه سیاسی و اجتماعی آن تکیه می کنیم – که البته اینها همه است- اما عمده حج عبادی است مثل نماز و روزه.
وی افزود: در قرآن بیشتر تأکید شده که مردم حج را درست به جا آورند و به صورت کلی به منافع و مناسک حج اشاره شده است؛ مثل آیات 27 تا 29 سوره حج که می فرماید: و در میان مردم براى [اداى] حج بانگ برآور تا [زایران] پیاده و [سوار] بر هر شتر لاغرى که از هر راه دورى مىآیند به سوى تو روى آورند* تا شاهد منافع خویش باشند و نام خدا را در روزهاى معلومى بر دامهاى زبانبستهاى که روزى آنان کرده است ببرند پس از آنها بخورید و به درمانده مستمند بخورانید* سپس باید آلودگى خود را بزدایند و به نذرهاى خود وفا کنند و بر گرد آن خانه کهن [=کعبه] طواف به جاى آورند.
حجت الاسلام جعفری نیا تصریح کرد: در این آیه وقتی در مورد منافع حج سخن گفته می شود علما و مفسران به منافع مادی و معنوی حج تأکید دارند که منافع معنوی آن تقوا، نزدیک شدن به خدا و... است و منافع مادی آن اجتماع انبوهی از مسلمانان از کشورهای مختلف که همین اجتماع موجب ارتباط بیشتر می شود و از سویی منافع تجاری که دارد. اما اولویت حج بر منافع معنوی است.
ویژگیهای حج نسبت به دیگر عبادات اسلامی
وی به ویژگیهای حج نسبت به دیگر عبادات اسلامی اشاره کرد و گفت: حج برای همه واجب نیست بلکه برای کسانی که استطاعت مالی و بدنی دارند واجب است اما در نماز همه مسلمانان موظف به خواندن هستند و اگر کسی استطاعت بدنی هم نداشت و نتوانست نماز را ایستاده بخواند باید نشسته و اگر نشسته نتوانست، آن را خوابیده به جا آورد.
وی یادآور شد: از طرفی حج در عمر یک مسلمان یکبار واجب است و اگر بعدها دوبار یا چندبار برود مستحبی است اما عبادات دیگر مثل روزه و نماز همیشه مسلمان در اوقات خاص باید آن را به جا آورد.
جعفری نیا افزود: از نظر تأثیر روحی، حج جایگاه والایی دارد و اعمال حج به گونه ای است که انسان به طور کلی از مظاهر دنیا و شهرتها و خودخواهی ها، تعلقات و... گذر می کند و رها می شود و حتی لباس که ممکن است باعث تشخص انسان شود باید از آن نیز بگذرد و همه لباسها در حج چه وزیر چه شاه چه کارگر و... همه یک شکل و متحد می شود و همه تشخصها و قیودات فرو می ریزد.
این مفسر و قرآن پژوه بر حالات روحی مسلمان در حال احرام تأکید کرد و گفت: وقتی مسلمان در میقات احرام می بندد این احرام بستن و گفتن لبیک اللهم لبیک یعنی من از همه تعلقات گذشتم و در آن لحظات دیگر هیچ چیزی جز خدا در ذهن و زبان او نیست و انسان در هنگام احرام حال خاصی پیدا می کند که در هیچ وقت از اوقات عمرش آن حالت بریدگی از دنیا و انقطاع الی الله را نمی بیند و این شکوه خاصی به حج می دهد و انسان را بسیار به خدا نزدیک می کند.
وی تأکید کرد: البته در حج ویژگیهای دیگری چون سیاسی، اجتماعی و جهانی بودن و... هم مطرح می شود که در دیگرعبادات اسلامی نیست و یا کمتر است. در حالت احرام برخی کارها بر مسلمان حرام می شود که در مواقع معمولی حرام نیست مثل ارتباط جنسی با همسر، رفتن زیر سایه، سخن بیهوده گفتن و...
نظر شما