۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۱۴:۵۵

سالگرد شهادت آیت الله اشرفی/

آیت الله اشرفی در ارتباطی عینی با عصر خود زندگی می کرد

آیت الله اشرفی در ارتباطی عینی با عصر خود زندگی می کرد

کرمانشاه - ‌خبرگزاری مهر:‌ آیت الله حاج شیخ عطاالله اشرفی اصفهانی از جمله عالمانی بودند که در عصر و نسل خویش حاضر و در ارتباط عینی با زمان خویش زندگی می کرده است و به دلیل همین آگاهی و بصیرت به دست منافقین در محراب نمازجمعه کرمانشاه به درجه رفیع شهادت نایل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، غیبت در زمان و حضور در زمان دومسئله اساسی است. برخی افراد از زمانی که درآن زندگی می کنند غایبند و برخی به عکس اینها هستند و در زمان خود حاضرند و با حضور زمانی آگاهانه مایه رونق دین و مکتبند.

از اجله علمای معاصر جامع معقول و منقول حاوی فروع و اصول حضرت "آیت الله حاج شیخ عطاالله اشرفی اصفهانی"؛ از جمله عالمانی بودند که در عصر و نسل خویش حاضر و در ارتباط عینی با زمان خویش زندگی می کرده است و به دلیل همین آگاهی و بصیرت به دست منافقین کور دل در محراب نمازجمعه استان کرمانشاه به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

شهید آیت الله اشرفی در سال 1322 ه.ق مطابق با 1281 ه.ش در سده خمینی شهر اصفهان در خانواده ای اهل علم و تقوا متولد شد.

ایشان تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در سده در نزد مرحوم سید مصطفی تلمذ کرد و در 12 سالگی برای ادامه تحصیل راهی اصفهان شد و در آنجا از محضر حضرات آیات سید مهدی درچه ای، سید محمد نجف آبادی، فشارکی و مرحوم مدرس قریب به 10 سال به فراگیری دروس ادبیات و سطح فقه و اصول و یک دوره درس خارج اصول از محضر این اساتید بزرگوار به کسب فیض پرداخت.

آیت الله اشرفی اصفهانی در سن بیست سالگی به جهت نیل به مدارج بالای علمی و اجتهاد در سال 1343 ه.ق در زمان حیات حضرت آیت العظمی حایری موسس حوزه علمیه قم در معیت حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملی رهسپار قم شد و خوشه چین محضر فیاض آیت الله موسس شد.

شهید آیت الله اشرفی مدت بیست سال را دور از خانواده و مجرد در حجره ای در مدرسه فیضیه گذراند علت تنهایی ایشان چنانکه خود بارها به این قضیه اشاره کرده است تنگ دستی و فشار زندگی بود که حتی توانایی اجاره کردن یک اتاق را هم نداشت.

پس از فوت آیت الله حایری و ریاست مراجع ثلاث ( آیت الله خوانساری، آیت الله حجت و آیت الله صدر ) ایشان چند سالی را از محضر این بزرگان استفاده های علمی فراوان کردند و بیشتر مطالب درس این سه بزرگوار را به رشته تحریر در آورد که اکثر جزوات فقه و اصول این آقایان موجود است.

شهید محراب آیت الله اشرفی پس از ورود به حوزه علمیه قم مورد توجه فضلا و علما به خصوص مراجع ثلاث قرار گرفته و پس از مدتی موفق به دریافت اجازه اجتهاد از مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری می شوند و در امور حسبیه از مراجع بزرگواری همچون آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانی، بروجردی، خوانساری، گلپایگانی، امام خمینی، عبدالهادی شیرازی، شاهرودی و آقا بزرگ تهرانی اجازه و تایید مراتب علمی دریافت داشت.

پس از ورود حضرت آیت الله بروجردی شهید اشرفی به مدت 12 سال در درس ایشان حاضر شد و در ردیف شاگردان خاص ایشان قرار گرفت.

آیت الله اشرفی که در قم به مرتبه بالایی دست یافته بود حسب الامر مرحوم آیت الله بروجردی و در معیت دوتن از علما و مدرسان حوزه علمیه قم، جهت تاسیس و تدریس در مدرسه آیت الله بروجردی وارد کرمانشاه شد و از همان زمان در کنار علمای بزرگ استان کرمانشاه خدمات مذهبی وعلمی فراوانی ارائه کرد و در جریانات مبارزه روحانیون مسلمان ایران از سال 41-1340 مخاطب حضرت امام و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه از طرف حضرت امام منصوب شد.

همگامی ایشان با انقلاب و حضرت امام و شخصیت برجسته ایشان در غرب کشور باعث شد که دشمنان انقلاب اسلامی با نقشه ای وی را به شهادت برسانند.

شهید آیت الله اشرفی پس از عمری مجاهدت در راه خدا و ترویج معارف اهل بیت (ع) در روز جمعه 23 مهرماه 1361 شمسی به دست منافقین کور دل به شهادت رسید.

کد خبر 1433271

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha