۶ آبان ۱۳۹۰، ۱۰:۴۹

حاجی شریف عنوان کرد:

کتابت قرآن باید بر اساس قرائت باشد/ خط عثمان طه استاندارد نیست

کتابت قرآن باید بر اساس قرائت باشد/ خط عثمان طه استاندارد نیست

معاون نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن کریم با بیان اینکه کتابت قرآن توقیفی نیست، بر استاندارد نبودن خط عثمان طه تأکید کرد و از جایگزینی قرآن به رسم قیاسی و علامتگذاری ایرانی در آینده خبر داد .

به گزارش خبرنگار مهر، احمد حاجی شریف معاون نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن کریم در نشست تخصصی مصححین قرآن که روز پنجشنبه 5 آبانماه در سازمان دارالقرآن برگزار شد؛ با اشاره به تعداد کلمات و حروف قرآن تأکید کرد: در هر روز باید مصححان حدود 24 هزار مورد  را بررسی کنند یعنی روزی یک جزء و نیم و در روز حدود 36 هزار مورد توسط چشم کنترل می شود و این نشاندهنده کار مشکل بوده که شایسته تقدیر است.

تا سال 78 کتابت دو سوم قرآنهای چاپی بر اساس قرائت بود

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی تخصصی تصحیح قرآن در سالهای گذشته در سازمان دارالقرآن تصریح کرد: قبلا توجه عزیران ما در اداره نظارت و چاپ و نشر قرآن بیشتر به غلطهای اعرابی، کلمه ای و حرفی بود و بعد دیده شد در قرآنها آن هماهنگی لازم در کتابت و حتی علامت گذاری نیست. لذا شورای نظارت بر چاپ و نشر قرآن برای حل آن دوره های آموزشی خاصی را در سه سطح تعریف کرد که تا کنون دو سطح آن برگزار شده است و حدود 78 درصد مصححان دوره های سطح 2 را گذرانده اند.
 
معاون نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن کریم با تأکید بر کیفیت بالای تصحیح قرآن در دفتر نظارت و چاپ و نشر قرآن یادآور شد: هر قرآن در هر مرحله توسط 5 مصحح تصحیح می شود و گاهی برخی قرآنها نیز تا بیش از 10 تصحیح بر روی آنها انجام می گیرد.

حاجی شریف پس از تشریح سابقه تشکیل دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن از سال 1362 تا کنون، به برخی نتایج پژوهشهای به دست آمده از تلاش چندین ساله این دفتر اشاره کرد و گفت: نتیجه تحقیقات ما این بود که کتابت قرآن باید بر اساس قرائت باشد یعنی آنچه می خوانیم را بنویسیم؛ که دو سوم قرآنهایی که در کشور چاپ می شد ( تا پایان 78) به همین شیوه بود.
 
کتابت قرآن توقیفی نیست
 
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر روی کتابت قرآن کریم و پژوهشهای انجام شده در این زمینه در کشور تصریح کرد: در مورد کتابت آنچه که ما از مراجع شیعی استفتا کردیم بدون استثنا فرمودند کتابت قرآن توقیفی نیست یعنی آن چیزی که برخی علمای اهل سنت معتقدند قرآنی که عثمان طه کتابت کرده به شیوه رسم المصحف است چنین چیزی نیست.
 
وی افزود: یعنی در صدر اسلام نسخه عثمانی اصلا وجود نداشته که بخواهیم بگوییم توقیفی بوده است و حتی برخی بزرگان اهل سنت از جمله ابن خلدون، محمد عزت، صبحی سالم و... نیز تأکید دارند که عموم مردم نمی توانند قرآن را با رسم الخط عثمانی بخوانند بنابراین واجب است قرآن برای آنان مطابق با اصطلاحات روز و رسم الخط قیاسی نوشته شود.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن تأکید کرد: چه شیعه و چه سنی بدون استثنا معتقدند به پیغمبر اسلام(ص) یک قرائت نازل شده و این اختلافات یک نوع بازی است که برخی تحقیقات نشان می دهد این اختلاف کتابت، کار یهود است. نوع کتابت در زمان پیامبر و صدر اسلام نسخ است و خط کوفی نیست و خط کوفی خط هنری و زینتی بوده است.
 
در آینده قرآنهایی جایگزین خط عثمان طه می شود
 
حاجی شریف قرآن به خط عثمان طه را استاندارد ندانست و خطاب به مصححان تأکید کرد: خود شما اصلا اجازه چاپ قرآن عثمان طه ندهید هرچند فعلا ما این کار را نمی توانیم انجام دهیم چون یه ویژه در دو سال اخیر تعداد ناشرانی که قرآن عثمان طه را چاپ می کنند بیشتر شده است و ما باید در یک فاصله زمانی 7-8 ساله قرآنهای جایگزین داشته باشیم و قرآنی که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کتابت شده است به صورت رسم الخط قیاسی است ان شاء الله جایگزین می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا قرآن به خط عثمان طه چاپ می شود گفت: هر قرآنی که از لحاظ کتابت و علامت گذاری یک منطقی پشت سرش باشد اجازه چاپ می دهیم مگر اینکه شورای نظارت تصمیم بر این بگیرد که مجموعه قرآنی را کنار بگذاریم البته به ما این مطلب گفته شده اما به دلایلی فعلا صلاح نیست این کار انجام شود.
 
هیچ قرآنی وجود ندارد که ائمه نوشته باشند
 
وی در توضیح اینکه خط عثمان طه استاندارد نیست گفت: حدود صد سال قبل علمای مصر دور هم جمع شدند و به یک توافقی در مورد شیوه رسم الخط قرآن رسیدند و آن توافق در چاپخانه امیری در مصر حروف چینی و چاپ شد و به "قرآن امیری مصر" معروف شد و خوشنویسان از جمله "عثمان طه" از روی آن قرآن نوشتند و آن را منسوب به عثمان عنوان کردند. در حالیکه این قرآن نمی تواند عثمانی باشد چون ما هیچ قرآنی در هیچ جای دنیا نداریم که مربوط به قرن اول و نیمه اول قرن دوم باشد و هرکسی این مطلب را بگوید دروغ می گوید. هیچ قرآنی وجود ندارد که ائمه نوشته باشند و این تحقیقا ثابت شده است.
 
وی با بیان اینکه قرآنی که بر پیامبر اسلام نازل شد قرائت بود نه کتابت تأکید کرد: بهتر است بزرگان ما قرائت ائمه را منظور کنند و این 7 قرائتی که موجود است از ائمه است. یک مورد در روایات نداریم که کسی رفته باشد خدمت حضرت رسول(ص) و در مورد نوشتن آیه ای سؤال کرده باشد اما به کرات در روایات می بینیم که فلان شخص رفت آیه ای را خواند و حضرت فرمود ایراد دارد یا نه. دو نفر بر قرائت صحیح آیه ای دعوا کردند پیش حضرت آمدند و مثل هم خواندند و اختلاف لهجه داشتند و حضرت گفت هر دو درست است.

تفکری: لزوم جایگزینی قرآن با کتابت قیاسی به جای خط عثمان طه

در ادامه این نشست حسن تفکری مسئول انتشارات بصائر و از مصصحان پیشکسوت نیز طی سخنانی با اشاره به مشکلات دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن گفت: با اینکه در دفتر نظارت کار تصحیح به خوبی انجام می گیرد اما به دلیل عدم نظارت بیرونی گاهی قرآنهایی با غلط منتشر می شود که اخیرا با تشکیل کارگروهی در وزارت ارشاد جهت حل این مشکل در بعد نظارت بیرونی تلاشهایی شده است .
 
وی با اشاره به آمار بالای چاپ قرآن به خط عثمان طه تأکید کرد: خط عثمان طه استاندارد نیست و با اینکه تدریس قرآن به شیوه ایرانی است اما قرآن به خط عثمان طه است و ما تلاش داریم قرآنهایی را چاپ کنیم که رسم الخط قیاسی و علامت گذاری آن ایرانی باشد.
کد خبر 1445111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha