به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این پیام آمده است: وَ لا تَلبسوا الحَق بالباطِل و تَکتُمُوا الحَق و اَنتُم تعلمون (سوره بقره آیه 42) حق را به باطل مپوشانید و آن (حق) را کتمان نکنید، در حالی که آن (حق) را میدانید. خُمها همه در جوش و خروشند زمستی وان می که در آنجاست حقیقت نه مجاز است.
وی در ادامه اشاره کرد: جهان در آستانه یک تحول بزرگ قرار گرفته است، به گونهای که پردههای جهل و ظلمت یکی پس از دیگری از مقابل دیدگان حقطلبان و حقیقت جویان کنار میروند. مکاتبی که روزی جنبه قداست داشته و در چشم بانیان خود، همچون بُت جلوه میکردند، در حال فروپاشی و اضمحلال است و از دست نگاهبانان آنها کاری برنمیآید و آنها نیز شاهد سقوط و تلاشی دستاوردهای چند صد ساله خود هستند. موضوع آنقدر جذاب است که بعضی از مستندسازان مطرح بینالمللی علاقمند شدهاند که درباره آن فیلم بسازند.
آقا محمدیان در ادامه تاکید کرد: در سوی دیگر، حرکت و خیزش اسلامی در کشورهای منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا هر روزه شاهد سقوط یک دولت وابسته و مستبدینی است که تکیهگاه خود را غرب میدانستند. همه اینها مربوط به تجلی دوباره حق در دلها و اذهان مردم این کشورها است.
وی یادآور شد: به نظر میرسد این پدیده و دستاوردهای آن، بزرگترین مضمون و موضوع برای دستاندرکاران سینمای مستند و حتی داستانی است. به قول سهراب سپهری چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید. باید محدوده کار و عرصهی تلاش در مورد حقیقت و سینمای آن را تغییر داد و میدان تولید را فراخ و گسترده دانست که این خود مستلزم کلاننگری و تغییر در اولویت موضوعی ساخت آثار مستند است و بهترین زاویه دید سینمایی برای حوادث فعلی جهان، نگاه قرآنی حق و باطل در این اتفاقات است. لازم است برای آنکه از وادی مجاز فاصله بگیریم و به تصویر جلوه حقیقت نزدیک شویم، ورود جدیتری به مقوله مستند و مستندسازی داشته باشیم.
در ادامه این یادداشت آمده است:در گونه سینمای بحران به عنوان نمونه این موضوع که در کشور اسلامی تونس حکم الهی روزه گرفتن میتواند مانع کار تولیدی شود و حکومت با تشخیص خود، این حکم را برای مسلمانان کشور ممنوع اعلام میکند میتواند ریشهیابی شود. شاید بازتاب نگاه سکولار به این حکم الهی، روشنکننده ابعادی از آسیبهای کشورهای مسلمان باشد.
در پایان دبیر جشنواره سینما حقیقت خاطر نشان کرد: حق این است که در این مقطع دیگر نمیتوان به موضوعهای غیرجدی و غیراصولی پرداخت، چرا که گوی و میدان برای نشاندادن توانایی سینما و فیلمساز بسیار آماده است. البته خطرکردن و خطرپذیری هزینه ورود به این عرصه میباشد. امید واثق دارم کارگردانان سینمای مستند، نقش و تکلیف خود را در این مقطع تاریخساز به خوبی به انجام خواهندرساند. در پایان قدردانی و تشکر خود را از همه دستاندرکاران سینمای مستند، مدیران و همکاران مرکز در پنجمین دوره جشنواره سینماحقیقت اعلام میدارم.
نظر شما