به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در همایش مدلهای دموکراسی اسلامی از دیدگاه مذاهب اسلامی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد در تعریف دموکراسی آن را حکومت مردم دانست و تاکید کرد: در نظام اسلامی ما به تعبیر رهبر معظم انقلاب این مدل دموکراسی دینی است که اخیرا هم ایشان نام دموکراسی اسلامی را بکار بردند.
وی با اشاره به سیر تحولی دموکراسی تصریح کرد: پنج قرن قبل از میلاد مسیح در آتن، پایتخت یونان همه مردم جز بردگان و افراد زیر 20 سال میتوانستند مستقیماً در امور سیاسی و اجتماعی خود مشارکت کنند و تصمیم گیرنده باشند.
امام جمعه قم افزود: اگر چه این مدل برای جوامع ابتدایی پاسخگو بود اما برای جوامع امروزی نمی تواند مدل مناسبی باشد تا مردم در یک شهر جمع شوند و بخواهند در امور کشورشان تصمیم گیری کنند به همین دلیل بعد از رنسانس به جای حضور مستقیم مردم نمایندگانی با رای آنان انتخاب شدند تا به نمایندگی از آنان تصمیم گیر باشند.
غرب دنبال مصادره انقلابهای مردمی است
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دموکراسی غربی امروز گوش فلک را کر کرده است تصریح کرد: این در حالی است که دموکراسی غربی به دنبال مصادره انقلابهای مردمی در خاورمیانه است و تعریفش از دموکراسی مساوی با سکولاریسم است.
وی اتفاقات الجزایر را نمونه ای از دخالت غرب در براندازی حکومتی دانست که با ریا مردم بر سر کار آمد اما چون اسلامگرا بود با کودتا بر کنار شد.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سه مدل دموکراسی مستقیم، انتخاب از طریق نمایندگان و دموکراسی غربی امروز تاکید کرد: دموکراسی غربی شرط دموکرات بودن را سکولار بودن حکومت میداند در حالیکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب ما باید مباحث علمی را ارائه کنیم تا الگویی اسلامی از مردمسالاری در معرض دید مردم منطقه باشد.
مردمسالاری با دین در تضاد نیست
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نظام مردمسالاری دینی بیان داشت: عده ای متدین تصور می کنند دموکراسی با ارزشهای دینی در تضاد است و از آنطرف هم عده ای فکر می کنند حاکمیت ارزشهای الهی رای مردم را مخدوش می کند اما ناظم مردمسالار دینی در جمهوری اسلامی ثابت کرد که میتوان این دو را با هم دیگر جمع کرد.
وی اظهار داشت: در نظام مردمسالاری دینی هم رأی مردم محترم است و هم حاکمیت خداوند با وجود رهبری ولی فقیه در رأس نظام تضمین و صیانت میشود.
حسینی بوشهری اضافه کرد: تلقی ما این است که هم میتوان از یکسو بر حاکمیت مردم پافشاری کنیم و از طرف دیگر برای رای مردم ارزش قائل باشیم که بیعت و شورا نمونههایی از این مدل در صدر اسلام و در زمان پیامبر(ص) است.
قانونگذاری در جامعه اسلام از سوی خداست
عضو جامعه مدرسین حوزه تأکید کرد: در نظام اسلامی حق حاکمیت و قانونگذاری با خداست، اما حضور مردم است که باعث میشود حاکمیت خداوند و ارزشهای الهی تحقق پیدا کند و اگر حضور مردم نباشد احکام الهی در جامعه پیاده نخواهد شد.
وی با اشاره به وجود رهبری و شورای نگهبان برای حفظ اسلامیت نظام از یک طرف و رای مردم برای حفظ جمهوریت تاکید کرد: هر کدام از کشورهای اسلامی نیز می توانند متناسب با فضای کشورشان مدلی را اتخاذ کنند که بتواند این دو موضوع را با هم جمع کند.
قم - خبرگزاری مهر: نایب رئیس شورای عالی حوزه گفت: دموکراسی غرب که گوش فلک را کرده است تعریفش از دموکراسی ترویج سکولاریسم است.
کد خبر 1463907
نظر شما