۱ آذر ۱۳۹۰، ۲۱:۲۴

تحولات شبه جزیره کره/

درگیری فیزیکی در پارلمان کره جنوبی/اظهارات "شرمن"درباره مذاکرات شش جانبه

درگیری فیزیکی در پارلمان کره جنوبی/اظهارات "شرمن"درباره مذاکرات شش جانبه

درگیری فیزیکی نمایندگان پارلمان کره جنوبی دراعتراض به طرح توافق تجارت آزاد با ایالات متحده و اظهارات یک مقام آمریکایی درباره پیش شرط ازسرگیری مذاکرات شش جانبه از جمله آخرین اخبار مربوط به شبه جزیره کره است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های کره جنوبی گزارش دادند : نمایندگان مخالف در اعتراض به تصویب طرح توافق تجارت آزاد آمریکا و کره جنوبی و به منظور لغو این طرح یک گاز اشک آور را مقابل صندلی "چانگ یو هوا" سخنگوی حزب حاکم کار در پارلمان پرتاب کرده و با دیگر نمایندگان به صورت فیزیکی درگیر شدند.

پیش از تصویب این توافق سخنگوی مجلس از نمایندگان حزب حاکم و مخالف خواست تا اختلافات خود را کنار گذاشته و با یکدیگر به نتیجه برسند، اما فضای پارلمان یکباره متنشج شد و حزب حاکم با بی اعتنایی به درگیریهای موجود این لایحه با 157 رای موافق در برابر 7 رای مخالف به تصویب رساند.   

در پی انعقاد توافق تجارت آزاد با آمریکا در سال 2007، این توافق به یکی از مسائل سیاسی مهم و بحث برانگیز در پارلمان کره جنوبی تبدیل شده است و احزاب مخالف قول داده اند که این توافق را بلوکه کنند، زیرا آن را به نفع واشنگتن می دانند. کنگره ایالات متحده نیز این توافقنامه را اوایل ماه گذشته تصویب کرد.

خبر دیگر اینگه "وندی شرمن" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی با شفاف خواندن موضع کره جنوبی و کشورش در قبال کره شمالی توقف غنی سازی اورانیوم و پایبندی پیونگ یانگ به تعهدات هسته ای را پیش شرط ازسرگیری مذاکرات شش جانبه خواند.  

مذاکرات شش ‌جانبه میان کره شمالی و جنوبی، چین، روسیه، ژاپن و آمریکا از آگوست سال ۲۰۰۳ آغاز شد و هدف این مذاکرات پایان دادن به برنامه‌‌ های تسلیحات اتمی کره شمالی است. این مذاکرات از دسامبر سال ۲۰۰۸ متوقف شده است.

از سال 2008 به این سو کره جنوبی و آمریکا بارها سعی داشتند با تحت فشار گذاشتن کره شمالی این کشور را وادار به از سرگیری گفتگوهای شش جانبه کنند.

کد خبر 1466935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha