۱۸ آذر ۱۳۹۰، ۱۵:۳۲

اختلافات میان اروپایی ها درباره تحریم نفتی ایران بالا گرفت

اختلافات میان اروپایی ها درباره تحریم نفتی ایران بالا گرفت

پیش نویس نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل بار دیگر از اختلاف اعضای این اتحادیه درباره چگونگی تعامل با ایران پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پیش نویس نشست این اتحادیه در بروکسل خواستار افزایش تحریمها علیه برنامه هسته ای ایران شده، اما در عین حال اشاره ای به احتمال توقف واردات نفت ایران نکردند.

فرانسه، آلمان و انگلیس خواهان تحریم صنعت نفت ایران هستند، اما برخی کشورها از جمله یونان مخالفت خود را با این موضوع بیان کرده و ایتالیا نیز در این باره ابراز تردید کرده است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته گذشته موافقت خود را با اعمال تحریمهای جدید علیه بخش انرژی ایران، ممنوعیت پرواز برای 37 نفر از مقامات ایرانی و 143 موسسه و شرکت مرتبط با این کشور و بانکداری جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

 دیپلمات های غربی اعلام کردند که توقف واردات نفت ایران به اروپا در حال بررسی است و پیش بینی می شود که بیانیه ضد ایرانی اتحادیه اروپا در پایان نشست این اتحادیه در اواخر امروز جمعه به تصویب برسد.

در این پیش نویس همچنین تاکید شده که افزایش تحریمها علیه ایران باید پیش از نشست بعدی اتحادیه اروپا در ژانویه 2012 اعمال شود.   

"سرگئی اشماتکو" وزیر انرژی روسیه نیز چهارشنبه گذشته در حاشیه کنگره جهانی نفت در دوحه قطر گفت: روز گذشته شنیدم که از روسیه خواسته شده تا به این تحریمها بپیوندد، اما هم اکنون روسیه تمام تلاش خود را برای داشتن موضعی بی طرفانه انجام می دهد، زیرا هیچ گونه نفتی از ایران وارد نمی کند.

به گزارش مهر، پیش نویس این بیانیه به خوبی پرده از اختلافات کشورهای اروپایی در قبال این مسئله حساس برمی دارد. بر این اساس، تحریم نفت ایران تبعاتی برای کشورهای غربی در پی خواهد داشت که این کشورها حاضر به پذیرش آن نیستند.

این در حالی است که "رامین مهمانپرست" سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در خصوص تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران گفته است: کشورهای اروپایی که حرف از تحریم می زنند اکثرا روابط ناچیز اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران داشته و یا حتی همکاری بانکی با ایران نداشته اند، بنابراین این موضوعات بیشتر در قالب یک جنگ روانی و تبلیغاتی علیه کشورمان مطرح می شود.

کد خبر 1479009

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha