۲۶ دی ۱۳۹۰، ۱۴:۱۶

با تجلیل از محمد فراهانی/

کارگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پشت‌شیشه در موزه امام علی(ع) آغاز به کار کرد

کارگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پشت‌شیشه در موزه امام علی(ع) آغاز به کار کرد

موزه هنر امام علی(ع) با هدف معرفی و ارایه اصیل‌ترین اسناد و مصداق‌های خلاقه فرهنگی تجسمی با هویت ایرانی شیعی، کارگاه‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پشت‌شیشه و نمایشگاه نقاشی پشت شیشه را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز (26 دیماه) کارگاه‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پشت‌شیشه و نیز نمایشگاهی از آثار نقاشی پشت‌شیشه با حضور و سخنرانی نعمت‌الله کیکاووسی؛ مدیر سابق موزه هنرهای زیبا کاخ موزه سعدآباد، رحمان احمدی ملکی؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه و مهدی توکلیان؛ رییس موزه هنر امام علی(ع) و با تجلیل از استاد محمد فراهانی از آخرین بازماندگان نقاشان قهوه‌خانه‌ای گشایش ‌یافت.

مهدی توکلیان در مراسم افتتاحیه این برنامه گفت:‌ موزه هنر امام علی(ع) با هدف معرفی و ارایه اصیل‌ترین اسناد و مصداق‌های خلاقه فرهنگی تجسمی با هویت ایرانی شیعی، کارگاه‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پشت‌شیشه و نمایشگاه نقاشی پشت شیشه را در دهه آخر ماه صفر برگزار کرده است.
 
وی افزود: کارگاه‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نمایشگاه نقاشی پشت شیشه که مروری بر نقاشی‌های پشت شیشه از دوره زندیه تا به معاصر است، در ادامه برنامه‌ها و رویکرد تخصصی موزه هنر امام علی(ع) در ماه‌های محرم و صفر، با هدف پژوهش و آموزش هنر ایرانی اسلامی و تاکید بر مضامین مذهبی با هدف آشنایی، ترویج و گسترش بیشتر این هنر در بین هنرمندان جوان و علاقه‌مندان با موضوعات مذهبی است‏.

در این نمایشگاه آثار اساتیدی همچون عبدالحسین، محمود، آقا صادق، محمود، عبدالله، اسماعیل گیلانی، علی اکبر گیلانی، قربان علی قربانی، بیوک احمری، عبدالله و امیر رحیمی، شقایق جزایری نیز با همکاری مجموعه‌داران خصوصی در این نمایشگاه ارایه خواهد شد.
 
احمدی ملکی در این مراسم گفت: نقاشی پشت‌شیشه از نمونه‌های با ارزش هنر ایران است که در بطن فرهنگ و هنر مردمی از دوران صفوی آغاز شد و در عصر قاجار به اوج اعتلای خود رسید. این هنر در زمره هنرهای در حال فراموشی است و بیشترین مضامین آثار هنرمندان این شیوه ریشه در باورها و عشق و ارادت به اهل بیت و نقطه عطف آن واقعه عاشورا است.
 
محمد فراهانی نیز در چند کلمه از اینکه همیشه آرزو داشته و دارد که جایی برای آموزش هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای داشته باشد گفت.
 
وی که همیشه در پای آثارش امضا می‌کند "محمد مدبر شاگرد قولر آغاسی" در مورد استادش گفت: او بسیار ساده بود و بی ریا. او مانند ما که حسود هستیم نبود و با عشق هرچه داشت به شاگردانش یاد داد.
 
در بخشی از این برنامه نعمت‌الله کیکاووسی؛ مدیر سابق موزه هنرهای زیبا کاخ موزه سعدآباد گفت: قدیمی‌ترین آثار نقاشی پشت‌شیشه متعلق به قرن سوم و یا چهارم پیش از میلاد مسیح است که بیشترین نمونه های آن از کشور ایتالیا بدست آمده است.تاریخ ساخت و کاربرد شیشه‌های رنگی در ایران به دوره ایلامیان می‌رسد، بر اساس شواهد، هنر نقاشی پشت‌شیشه در ایران یک هنر وارداتی بوده و در ابتدا در اندازه های کوچک و بیشتر به صورت تزیینات معماری استفاده می‌شده‌اند.
 
وی ادامه داد: این تزیینات بیشتر به صورت ساده و شامل چند سطح رنگی یا نقش گل و برگ و اشکال هندسی با معدود رنگ های تخت و دو بعدی بود. اعتقاد بر این است که نقاشی پشت شیشه به صورت مستقل از دوران صفوی در ایران رایج شده است.
 
وی ادامه داد:‌ در دوران زندیه این هنر رونق یافت و از نیمه نخست قرن 13 ه.ق با شروع سلطنت فتحعلی شاه قاجار، شیوه نقاشی صورت یا شبیه‌کشی در ایران رواج می‌یابد. در اواخر قرن 13ه.ق و اوایل قرن 14 ه.ق در شیراز، اصفهان، کاشان، قزوین و تهران از نقاشی پشت‌شیشه در گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های منازل اعیان استفاده می‌شده‌است. همزمان با تزیین در ساختمان‌ها  این هنر به صورت مستقل هم اجرا می‌شد.
کد خبر 1510743

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha