۱۶ بهمن ۱۳۹۰، ۱۴:۴۱

میرشجاعی در گفتگو با مهر:

شخصیت‌های منفی نباید در انیمیشن زشت طراحی شوند

شخصیت‌های منفی نباید در انیمیشن زشت طراحی شوند

طراح شخصیت‌های پویانمایی با تاکید بر الزام رعایت اصول زیبایی‌شنایی در آثار پویانمایی گفت: حتی یک شخصیت منفی هم می‌تواند زیبایی بصری خود را داشته و اصول زیبایی شناسی در آن رعایت شده باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیّد ارشاد میرشجاعی فارغ التحصیل رشته ارتباط تصویری، مدرس دانشگاه و کارگردان هنری و ناظر کیفی پروژه‌های انیمیشن مرکز پویانمایی صبا است. تصویرگری کتاب کودک، تدریس در دانشکده صدا و سیما و عضویت رسمی در آسیفای ایران و بین الملل نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد.

حرفه اصلی او طراحی شخصیت‌ در مجموعه‌های پویانمایی است که از آن جمله می‌توان به طراحی شخصیت، لی آوت، استوری بورد، فضا و آکساسوار در مجموعه‌های گوناگونی چون "قصه‌های مثنوی"، "پا به پای آفتاب"، "رستم و اسفندیار"، "مقتل خوانی"، "سامی و دوستان"، "سفر به سرزمین دور"، "صورتگر" "آرش و ملوچ"، "ماجراهای امیرعلی"، "طنزهای طلایی"، "افسانه کوشیار"، "بوستان سعدی"، "پیامبر اسلام"، "وقت دیدار"، "قصه های شیرین"، "دوستان صبا" و "هدیه" اشاره کرد.

 

* خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و هنر: زمانی که می‌خواهید شخصیتی کارتونی را طراحی کنید،  نظر کودکانی که مخاطب کارهایتان هستند را هم می‌پرسید؟

سیدارشاد میرشجاعی:‌ بله همیشه، حتی از مراحل ابتدایی کار یعنی اتودهای اولیه و پیش طرح‌ها از بچه‌ها سئوال می‌کنم. به دلیل آنکه در نهایت قرار است برای آنها کاری انجام دهیم و در حقیقت به نوعی آنها صاحبان اصلی کار هستند. شاید باورتان نشود که مشورت و نظرخواهی از کودکان برای من همیشه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به آن به عنوان یک وظیفه کاری و یک اصل در حرفه‌ام نگاه کرده‌ام.

*به طور کلی طراحی شخصیت‎های انیمیشن چقدر زمانبر است و چه مراحلی را طی می‎کند؟

- طراحی شخصیت در یک کار انیمیشن، بعد از داشتن یک فیلمنامه خوب، اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش یک کار محسوب می‌شود و در جذب مخاطب و بیننده بسیار مؤثر است. البته اگر جذابیت و اصول زیبایی شناسی در طراحی شخصیت‌ها لحاظ شود.

چرا که به نظر من در طراحی شخصیت‌های بد و منفی یک کار انیمیشن نیز، حتما باید اصول زیبایی شناسی رعایت شود و این بدین معنا است که لزوما شخصیت‌های بد و منفی نباید شخصیت‌های زشت و کریهی باشند تا مخاطب بتواند آن‌ها را در طول داستان تحمل و توسط آن‌ها یک انیمیشن را تا پایان دنبال کند.

* یعنی این اصول را همیشه و در طراحی تمام کاراکترها رعایت می‌کنید؟

- بله به اعتقاد من یک شخصیت منفی حتی می‌تواند زیبایی بصری خود را داشته و اصول زیبای شناسی در آن رعایت شده باشد. به نظر من در یک اثر انیمیشن اولین عنصری که حتی قبل از تاثیر جذابیت فیلمنامه در جلب مخاطب، بیننده را جذب می‌کند و نگه می‌دارد تا کم کم در جریان داستان قرار گرفته و قصه را دنبال کند ، جذابیت شخصیت‌های آن اثر است. البته مواردی مانند طراحی فضا و گرافیک کار از لحاظ فرم و رنگ نیز در این موضوع دخیل هستند.

در خصوص پرداختن به این موضوع که خلق یک شخصیت چقدر زمان می‌برد، باید بگویم که این موضوع به خیلی چیزها بستگی دارد که همگی در زمانی که طراح برای خلق یک شخصیت صرف می‌شود موثر هستند. به عنوان مثال: برای طراحی شخصیت‌های یک اثر تاریخی، ابتدا طراح شخصیت باید اطلا عات خود را از لحاظ بصری در آن دوره تاریخی کامل سازد.

برای خلق شخصیت‌های یک اثر تاریخی، طراح باید قبل از طراحی شخصیت‌ها مواردی چون خصوصیات فیزیکی چهره مردم آن دوره از تاریخ، شناخت فیزیک آناتومی و اندام مردم آن روزگار، نوع پوشش مردم در آن زمان و شناخت پوشش در مشاغل دوره مدنظر و ... را در نظر گرفته و به آن آگاه باشد. در این زمینه وجود تحقیقاتی از این نوع برای این قبیل کارها بسیار لازم بوده و زمان خود را احتیاج دارد.

طیّ تجربه‌ای که من در این عرصه داشته‌ام شخصیت‌هایی بودند که برای خلق آنها یک روزه به نتیجه رسیده و بعضی وقت‌ها برای خلق یک شخصیت بیشتر از یک هفته زمان صرف آن کرده‌ام. ولی در کل به صورت میانگین و خیلی کلی می‌توان گفت که در کارهای روتین تلوزیونی در هر سه روز می‌توان طراحی دو شخصیت را به اتمام رساند.

* خلق یک شخصیت انیمیشنی چه مراحلی را طی می‌کند؟

نخستین چیزی که مهم‌ است مطالعه و شناخت لازم از خصوصیات آن شخصیت است. مثل نقش آن شخصیت در داستان، مثبت و یا منفی بودن او، شغل و پیشه‌اش، سن و سال و چاق و یا لاغر بودن. در بعضی از مواقع طراح باید برای خلق شخصیت به مورد عینی و موجود در طبیعت مراجعه کرده و پس از مطالعه و بررسی لازم، به خلق یک شخصیت اقدام کند مثل شخصیت حیوان‌ها.

بعد از آن باید اتود اولیّه و کلّی از شخصیّت زده شود. پس از رسیدن به شناخت کافی و اطلاعات لازم از یک شخصیّت است که طراح شروع به اتود زدن کرده و پیش طرح‌هایی که در ذهن او نقش بسته را پیاده سازی می‌کند. در این صورت ما امکان داشتن تعداد مختلفی طرح از یک شخصیّت برای انتخاب داریم. طرح‌ها در این مرحله باید کلی بوده وتا جای امکان از پرداختن به جزئیّات بپرهیزیم.

بعد از اینکه شخصیّت کامل شد و برخی موارد مورد نظر را کامل کردیم می‌توانیم جزئیّات لازم را بر کار بیفزاییم و مدل شخصیت را طراحی کنیم و حالت‌های مختلف و میمیک‌های لازم و کلیدی آن را در بیاوریم.

* برای طراحی این شخصیت‌ها از الگوی خاصی هم استفاده می‌کنید؟
 
 به نظر من یک طراح در ابتدا باید اصول زیبایی شناسی در طراحی را خوب بداند و پس از دانش لازم و علم کافی به کار خود دست به خلق شخصیّت بزند، بهترین الگو برای یک طراح در خلق یک شخصیّت، دقت و توجه بسیار به محیط پیرامون خود است.
 
مراجعه به اصل واقعی موجود هر چیز ، شناخت لازم و درک صحیح طراح را از آن کاراکتر مورد نظر بالا می‌برد که در نهایت توسط قوّه تخیّل طراح و خلاقیّت فردی او ترکیب شده و سرانجام یک شخصیّت تا ثیرگذار و ماندگاری از خود به جای می‌گذارد. در غیر این صورت پیروی از الگویی خاص، طراح را به سمت کلیشه برده و شخصیّت‌هایی که طراحی می‌کند تماما حسّ تکراری بودن را در ذهن بیننده نمایان می‌سازد و عاری از هرگونه نوآوری و جذّابیت است.
 
--------------
 
گفتگو: مریم عرفانیان
کد خبر 1518459

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha