۹ بهمن ۱۳۹۰، ۲۰:۴۵

"سیمرغ قصه‌های مردم ایران" و " هنر قصه گویی" رونمایی شد

"سیمرغ قصه‌های مردم ایران" و " هنر قصه گویی" رونمایی شد

ارومیه- خبرگزاری مهر: چهار عنوان کتاب از مجموعه "سیمرغ قصه‌های مردم ایران" و "هنر قصه گویی" در حاشیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در ارومیه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله شکرانه مدیر پروژه "سیمرغ قصه‌های مردم ایران" در آیین رونمایی این مجموعه گفت: کتاب قصه‌، کتاب مردم ایران بوده که برای احترام به آنان ارائه شده و این فرصتی است تا مربیان کانون در طول خدمت خود به راویان قصه‌‌ها ارج‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه یک کتاب از این چهار عنوان به نام "دست‌ مایه روایت ‌شناسی قصه‌های شفاهی مردم ایران" است، بیان داشت: در این کتاب سعی شده قصه به روش بهتری شناسانده و علاقه‌مندان ‌با اصطلاحات قصه بیشتر آشنا شوند.

سیمرغ قصه‌‌های مردم ایران، مجموعه قصه‌هایی به زبان، گویش و لهجه راویان بومی سرزمین پهناور ایران اسلامی است که گنجینه قصه‌های خود را به تناسب فرهنگ و آداب و رسوم منطقه و تاثیرپذیری از محیط طبیعی و شرایط اقلیمی و نوع روایتی که سینه به سینه شنیده ‌اند، نقل کرده ‌اند.

این مجموعه، تلاشی در پاس‌ داشت راویان بومی قصه‌های ایرانی و مربیان کانون است تا فرهنگ بومی و هویت سرزمین ایران بیش از پیش شناخته شود و قابلیت‌های گنجینه گویش‌های راویان قصه‌ها در گسترش فرهنگ قصه‌گویی در مراکز کانون و خانواده‌های علاقه‌مند به زبان و گویش و لهجه‌های ایران به چشم آید.

همچنین در این مراسم "هنر قصه‌گویی" نوشته‌ "علی خانجانی" رونمایی شد، که چیستی، چرایی و چگونگی قصه ‌گویی بخش اصلی محتوای کتاب "هنر قصه‌گویی" را به خود اختصاص می‌دهد که در آن خانجانی  به شناخت قصه‌گویی و جنبه‌های هنری آن و نیز بررسی انواع قصه‌گویی پرداخته است.

کتاب "هنر قصه‌گویی" در144صفحه و شمارگان سه هزار نسخه توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

خانجانی در مراسم رونمایی از کتابش ضمن تاکید بر این که مطالب کاربردی در زمینه قصه‌گویی نیاز ضروری مربیان است، گفت: درباره‌ قصه‌گویی پیش از این هم سخن به میان آمده و محققان ارزشمندی از هنر قصه‌گویی گفته‌اند و نوشته‌اند ولی آن‌چه باعث شده به نگارش کتاب حاضر بپردازم یک دلیل آن کمبود مطالب کاربردی و متناسب با نیازهای جامعه در این خصوص است.

وی افزود: منابع تالیفی در خصوص قصه‌گویی اغلب توسط کسانی نوشته شده که عمده تجارب و فعالیتها‌شان در حوزه نظری و پژوهشی بوده و کمتر با مسایل اجرایی و نیازهای کاربردی علاقه‌مندان سروکار داشته‌اند.

محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز در این آیین با بیان این که کتاب محصول اندیشه‌ اندیشه‌ ورزان است گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سالانه با چاپ بیش از 400 عنوان کتاب این آثار را در اختیار مراکز فرهنگی، هنری و عموم علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

وی کتاب را مبنای فعالیت‌های کانون عنوان کرد و افزود: کتاب منبعی غنی برای انتقال مفاهیم تربیتی است و امیدواریم با تولیدات بهتر و بیشتر این منابع را در اختیار مربیان قرار دهیم.

پانزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ششم لغایت نهم بهمن ماه به میزبانی ارومیه برگزار می شود که در این جشنواره 16 کشور خارجی از سه قاره جهان از جمله قصه گویان و هنرمندانی از کشورهای آمریکا، آفریقای جنوبی، روسیه، تاجیکستان، کنیا، اندونزی، دانمارک، کانادا، لبنان، پرتقال، اردن، رومانی، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه و سوریه شرکت کرده اند.

در این جشنواره از هزار و 150 قصه گوی برتر کشور و دنیا 53 قصه گو توانستند جواز حضور کسب کرده که از این تعداد 11 قصه گو از کشورهای خارجی حضور دارند، همچنین 38 مقاله در مورد قصه و قصه گویی در موضوعات آزاد، هشت سال دفاع مقدس و زندگانی چهار بانوی برجسته جهان اسلام به این جشنواره ارسال شده که این آثار نیز به همراه سایر آثار جشنواره به داوری گذاشته شده ونفرات برتر در پایان جشنواره مورد تجلیل قرار می گیرند.

همچنین در حاشیه این جشنواره نمایشگاه معرفی جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی در محل کتابخانه مرکزی ارومیه شامل تصاویر و تابلوهایی از اماکن طبیعی، تاریخی و آداب رسوم و سنن مردم آذربایجان غربی، لوح فشرده تولیدات مستند در خصوص جاذبه ها و معرفی و عرضه کتب داستانی کودک ونوجوان از فرهنگ سنتی و فولکلور آذربایجان غربی برای بازدید عموم مردم و مهمانان شرکت کننده در جشنواره برپا شد.

کد خبر 1520255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha