۱۸ بهمن ۱۳۹۰، ۱۹:۴۱

شایسته:

به مخاطب دروغ نگفتیم/بهتر است اخلاق را در تمام جوانب رعایت کنیم

به مخاطب دروغ نگفتیم/بهتر است اخلاق را در تمام جوانب رعایت کنیم

کارگردان "من همسرش هستم" عنوان کرد: ما در این فیلم بخشی از حقیقت را به دلیل ایجاد انگیزه نشان ندادیم اما به مخاطب دروغ نگفتیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی فیلم "من همسرش هستم" با حضور مصطفی شایسته کارگردان، نازنین لیقوانی نویسنده، نازنین مفخم تدوینگر ، مصطفی زمانی بازیگر، سارا سمیعی طراح صحنه و لباس و آنتونیا شرکا منتقد سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست مفخم تدوینگر فیلم گفت: من با شایسته همکاری خوبی داشتم و خیلی از ایشان یاد گرفتم. امیدوارم امروز از دیدن فیلم  "من همسرش هستم" لذت برده باشید.

در ادامه مصطفی زمانی بازیگر فیلم گفت: خوشحالم با هم اینجا فیلم را دیدیم. وقتی فیلمنامه را خواندم فکر کردم شاید برای من سخت باشد که در چنین نقشی حضور پیدا کنم زیرا با توجه به سنی نقش داشت دور از زندگی من بود.

وی افزود: وقتی با مصطفی شایسته صحبت کردم بیشتر مصمم شدم در این نقش حضور پیدا کنم و از اینکه توانستم در این فیلم باشم  و از همکاری با کارگردان بسیار لذت بردم.

شرکا منتقد سینما در ادامه عنوان کرد: نویسنده فیلمنامه یک خانم است و کنجکاوی و علاقه بوجود می آورد تا موضوع را دنبال کنیم. لحظه ای از فیلم که پچ پچ زنانه دارد مشخص است که نویسنده آن یک زن است.

وی افزود: ساختار فیلم به پختگی نرسیده و روابط بین آدم ها آن طوری که باید باشد در نیامده است. بچه ها با پرخاشگری و مادر خود صحبت می کنند و رابطه ای که بین شخصیت دکتر و منشی واقعی به نظر نمی رسد زیرا مهر و محبتی بین آنها دیده نمی شود.

این منتقد سینما در ادامه بیان کرد: حتی وقتی مشکلی در خانواده بوجود می آید باز هم حرفی بین زن و شوهر فیلم رد و بدل نمی شود. شاید این برای اولین بار باشد که ما در سینما زنی خیانت کار می بینیم اما در پایان متوجه می شویم که باز موضوع خیانت در میان نیست و همه چیز از پیش برنامه ریزی شده است.

وی درباره موسیقی فیلم افزود: موسیقی فیلم زیاد است و قبل از آنکه ما در ارتباط با صحنه ای حسی بگیریم موسیقی آن شروع می شود. تدوین و فیلمبرداری کار خوب است . به رنگ ها و طراحی صحنه و لباس نیز توجه شده است اما به نظر می رسد بر روی فیلمنامه زیاد کار نشده است و انتهای"من همسرش هستم" بدون منطق تمام می شود.

در ادامه شایسته عنوان کرد: این یک نظر کارشناسانه و قابل احترام است یک فیلم نیز می تواند با نظر ایشان ساخته شود. آن چیزهایی که به نظر ایشان نقطه ضعف به نظر می رسد به نظر من نقطه قوت است. اگر گفت و شنود بین زن و شوهر قصه کم است حتما شرایط به جایی رسیده که آنها ترجیح می دهند این گونه زندگی را ادامه دهند.

وی افزود: بچه هایی که پرخاشگر هستند بیشتر به خانواده ارتباط دارند که بین پدر و مادر دیالوگی برقرار نمی شود.

در مورد زن خانه که محور اصلی قصه است ما در ابتدای فیلم با جزئیات نشان می دهیم با وجود این زندگی از وظایف مادرانه خود کوتاهی نمی کند.

کارگردان ادامه داد: همین خانواده دستمایه قصه ما است. اتفاقی که شما دیدید تماما با برنامه ریزی قبلی و شناخت کامل انجام شده بود. مرد خانواده نیز زمانی در قصه فعال می شود که پای تعصب در میان است.

در ادامه لیقوانی نویسنده فیلمنامه توضیح داد: این برداشتی است که کارگردا ن از نوشته من داشته است. زمانی که فیلمنامه نویس متنی را به نگارش در می آورد باید از صافی ذهن کارگردان نیز عبور کند. یک فیلم زمانی تمام می شود که نویسنده قلم را زمین می گذارد و کارگردان کات می دهد.

وی در ادامه بیان کرد: قرار نیست در انتهای قصه تکلیف همه چیز روشن شود. اگر منصفانه نگاه کنیم می بینیم که بیشتر افراد صبح ها که از خانه بیرون می روند و شب ها که به خانه بر می گردند عمدتا با همسرشان همین رفتار را دارند. اگر ببینیم در جامعه فعلی یک زن و همسرش خیلی به هم لطف دارند من شخصا تعجب می کنم.

شایسته افزود: نقاشی پایان فیلم نقطه نظر بچه هاست. در شرایط ناهنجار یک خانواده، بچه ها به ایده آل ما فکر نمی کنند . ایده آل آنها در حد و اندازه خودشان است. آنها بین زندگی که همراه با تنش و درگیری است و یا پدر و مادری که از یکدیگر جدا شده اند اولی را انتخاب می کنند.

وی افزود: اینکه عنوان می کنید پایان فیلم چه می شود از نظر من این است که آنها ترجیح می دهند یک همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر داشته باشند. این زن علاقه مند است محیط خانوادگی خود را داشته باشد و برای اتفاق هایی که همسرش برای وی بوجود آورده انتقام را انتخاب می کند و حتی در پایان نیز عنوان می کند که این انتخاب نیز اشتباه است.

مفخم ادامه داد: یک تدوینگر فقط با کات سروکار ندارد بلکه با روایت نیز کار دارد اگر من تدوینگر خوبی بودم باید صحنه هایی را حذف می کردم من اولین کسی هستم که بعد از گروه سازنده فیلم را می بینم.

وی افزود: این فیلم کالبدشکافی زن طبقه متوسط جامعه ما است. زنهایی که بی تفاوت به زندگی ادامه می دهند . ما داریم درباره شخصیت این زن صحبت می کنم مهم این است که اول زن فیلم را بشناسیم و بعد ببینیم آیا چنین زنانی در جامعه دیده ایم یا خیر.

شایسته در ادامه گفت: شخصیت شهلا در فیلم خیانت نکرده است ما در این فیلم از ابتدا بخشی از حقیقت را به دلیل ایجاد انگیزه نشان ندادیم اما دروغ نگفتیم.

زمانی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران گفت: ما فیلم می سازیم و برای ساخت آن زحمت می کشیم بهتر است اخلاق را در تمام جوانب رعایت کنیم. این قشنگ نیست که شما به یک فیلمساز بگویید فیلم را بهتر است دوباره ببیند.

در پایان شایسته درباره انتخاب بازیگران عنوان کرد: این بحثی که شما درباره مشکل سنی مطرح می کنید به این دلیل توجه‌تان را جلب کرده است که از مشخصات شناسنامه ای بازیگران اطلاع دارید . اگر کسی این موضوع را نداند با توجه به زحمت و قدرت در بازی مشکل برطرف می شود.

زمانی نیز عنوان کرد : من برای این نقش 15 کیلو چاق شدم و بیشتر سعی کردم روی تنبلی و لختی این شخصیت کار کنم همانطور که می بینید امیر حسین در فیلم مداوم مشغول خوردن و حرف زدن است. با لخت بودن این شخصیت سن بالای وی را ترسیم کردم.

کد خبر 1528559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha