۲۳ بهمن ۱۳۹۰، ۱۵:۱۴

گزارش خبری/

زندگینامه سردار سوداگر/ نابغه اطلاعاتی سپاه با تنی پر از ترکش

زندگینامه سردار سوداگر/ نابغه اطلاعاتی سپاه با تنی پر از ترکش

اهواز - خبرگزاری مهر:حاج احمد سوداگر از فرماندهان ارشد جبهه ها که روز 21 بهمن به دیار باقی شتافت به علت شم بالای اطلاعاتیش بین بچه های جنگ به نابغه اطلاعاتی مشهور بود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد سوداگر در سال ۱۳۳۹ در یک خانواده مذهبی در شهر دزفول در استان خوزستان به دنیا آمد. از دوران کودکی در مساجد و هیئتهای مذهبی حضور داشت. دوران راهنمایی را در مدرسه سعدی گذراند، دوران دبیرستان او مصادف با شروع انقلاب مقدس اسلامی بود. او به همراه مردم ایران در مبارزات انقلابی برعلیه رژیم ستم‌ شاهی به ویژه در به تعطیل کشاندن دبیرستان و راه اندازی تظاهرات بر علیه رژیم و همچنین ساخت سه راهی برای مقابله با مزدوران مسلح رژیم مشارکت فعال داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی به سپاه پیوست. از چند ماه قبل از شروع جنگ به همراه دوستانش در قالب تیم های گشتی شناسایی تحرکات و اقدامات دشمن بعثی صهیونیستی برای شروع تجاوز به میهن اسلامی را از نزدیک رصد می کرد.

مرحوم سوداگر جزو اولین گروهی بود که قبل از شروع جنگ از سوی سپاه دوره زرهی را در لشکر ۹۲ خوزستان گذراند و با شروع جنگ به همراه نیروی های ارتش برای مقابله با تجاوز دشمن به منطقه دشت آزادگان عزیمت کرد. سپس در منطقه کرخه حضور یافت و به همراه دیگر همرزمانش مانع عبور لشکر دشمن از پل کرخه برای تصرف دزفول شد که در این ماموریت تعداد قابل توجهی از تانکهای متجاوزان را شخصا به آتش کشید.

سوداگر از همان ابتدا در جنگ، کار اطلاعاتی را انتخاب کرد تا اینکه در سال ۱۳۵۹ در منطقه کرخه زخمی و قسمتی از پای چپ وی قطع شد. فداکاری ها و ایثارگری های او در منطقه رقابیه در قالب گروه گشتی- شناسایی و اجرای کمین برعلیه دشمن همواره در خاطرات همرزمانش به یادگار مانده است. در جبهه صالح مشطط کرخه بر روی مین رفت و پای چپش را در راه اهداف مقدس خود از دست داد. بعد از دوران نقاهت در عملیات فتح المبین حضور یافت و به عنوان مسئول اطلاعات لشکر قدس مشغول به خدمت شد.

وی در ادامه عملیاتهای پیروزمند بیت المقدس و رمضان نقش موثری در ماموریتهای تیپ هفت ولیعصر (عج) داشت تا اینکه به مسئولیت اطلاعات قرارگاه لشکری قدس منصوب شد. در سال ۱۳۶۲ دوره فرماندهی و ستاد را در ارتش گذراند. هوش و ذکاوت برجسته و قدرت تحلیل فوق العاده و منطقی او نسبت به مسائل نظامی باعث شد به معاونت اطلاعات قرارگاه کربلا منصوب شود.

در اکثر عملیاتهای رزمندگان اسلام علیه دشمن بعثی به عنوان یک شخصیت موثر در تحلیل نبرد و طراحی آن مشارکت داشت و همواره تحرکات دشمن را تحلیل و حرکتهای بعدی آن را پیش بینی می کرد.

در عملیات ظفرمند والفجر هشت مسئولیت خطیر اطلاعات این عملیات را در منطقه خرمشهر در قرارگاه نجف به عهده داشت. رشادتهای بی نظیر وی در عملیات فتح فاو سبب شد تا در ابتدای سال ۱۳۶۵ در تشکیل قرارگاه عملیاتی قدس مشارکت داشته و مسئول اطلاعات این قرارگاه شد.
 
حضور سردار سوداگر در جبهه ها همراه با پدر و برادرانش بود تا در عملیات کربلای پنج یکی از برادرانش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مرحوم احمد سوداگر تا پایان دوران دفاع مقدس در این مسئولیت خطیر و حساس در جبهه ها فعال بود و تا یک سال بعد از جنگ نیز برای تثبیت موقعیت پدافندی جبهه ها و دفاع در مقابل تجاوزات احتمالی دشمن در مسئولیت جانشین فرماندهی قرارگه عملیاتی قدس در جبهه حضور داشت.

بعد از دوران دفاع مقدس این دلاور خطه های نبرد در مسئولیتهای جانشینی فرماندهی لشکر هفت ولیعصر (عج) و نیز فرماندهی لشکرهای هشت نجف اشرف، ۲۵ کربلا و ۲۷ محمد رسول اله (ص) و معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه اشتغال داشت.

مرحوم سوداگر از استعداد و هوش فوق العاده ای به خصوص در کارهای اطلاعاتی و آموزشی برخوردار بود و در این راستا پیش بینی ها و آینده نگری های شگرفی داشت. او تاکید عجیبی داشت که فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس باید برای تدوین علوم و معارف دفاع مقدس برای نسلهای آینده همت گمارند و خود از پیشتازان این حرکت مقدس و بزرگ در عرصه ملی بود.

وی برای آشنایی نسلهای جدید و آینده با علوم و معارف دفاع مقدس در سال ۱۳۸۵ اقدام به تاسیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس کرد و با پیگیری های مجدانه خود موفق شد علاوه بر نهادینه کردن مسائل دفاع مقدس به عنوان یک مبحث علمی و پژوهشی در دانشگاه های کشور، دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس را برای دوره های کارشناسی دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی را به تصویب برساند که در سه سال اخیر بیش از ۲۰۰ هزار نفر از دانشجویان این دروس را گذرانده اند.

مرحوم حاج احمد سوداگر فردی خستگی ناپذیر بود و با داشتن محدودیتهای جسمی از جمله تنی پر ترکش و پای قطع شده هرگز از فعالیت باز نمی ایستاد. دفاع از انقلاب و‌ نظام و تلاش برای تحقق اهداف آن جزوء خصوصیات برجسته وی بوده و دفاع از حریم ولایت در گوشت و خون او عجین شده بود.

صراحت لهجه وی در بیان حقایق، بی تکلفی و ساده زیستن وی زبانزد دوستان و یارانش بود. پیگیری و حساسیت فوق العاده او در انجام احسن کارهای واگذاری به او از ویژگی های بارزش بود.

مرحوم سوداگر به گواهی فرماندهان و همرزمانش نابغه اطلاعاتی و نظامی دفاع مقدس و کشور بود. بسیار در آرزوی شهادت به سر می برد تا اینکه پس از سال ها مجاهدت بر اثر تالمات ناشی از جراحات متعدد در دفاع مقدس با 55 درصد جانبازی در بیست و ششمین سالگرد عملیات والفجر هشت دار فانی را وداع گفت و به خیل یاران شهیدش پیوست.
کد خبر 1532084

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha