۳ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۳۶

13 رویداد شهری سال 90؛

آلودگی صوتی؛ بحرانی دیگر برای پایتخت

آلودگی صوتی؛ بحرانی دیگر برای پایتخت

آلودگی هوا و ترافیک از قدیمی ترین مشکلات شهر تهران هستند اما در سال 90 یک چالش جدید وارد ادبیات کارشناسان و مدیران شهری شد و آن هشدار در مورد بحران آلودگی صوتی در پایتخت بود.

به گزارش خبرنگارمهر ، تهران جزو شهرهایی است که بیشترین میزان آلودگی صوتی در دنیا را دارد. در خیابانها و اتوبانهای پایتخت 8/47 درصد خودروهای سواری و موتورسیکلتها صدایی بالاتر از 81 دسیبل تولید می کنند در حالیکه استاندارد آلودگی صوتی برای منازل مسکونی در روز 55 دسیبل و شب 45 دسیبل است.

اگر شدت آلودگیهای صوتی، بیش از حد آستانه مجاز باشد موجب کاهش قدرت شنوایی، افزایش فشارخون، سردرد، خستگی، تند مزاجی، عصبانیت، اختلال در مکالمات، کاهش قدرت یادگیری در کودکان، افزایش سقط جنین و کاهش وزن نوزادان هنگام تولد خواهد شد.

آمار و ارقام نشان می داد که تهران از لحاظ آلودگی صوتی یکی از پرو سر و صدا ترین نقاط دنیا است وهمین مسئله سبب شد که شورای شهر تهران ،شهرداری را ملزم به تهیه برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صداکند .

اما در این میدان برخی ازسازمانها که در این میان نقش اساسی و مستقیم داشتند خود را کنار کشیده و بهتر دیدند تنها از بیرون گود نظاره گر دست و پنجه نرم کردن مدیریت شهری با چالش جدید پایتخت باشند.

رسول علی اشرفی‌پور، مدیر کل حفاظت محیط زیست در گفتگویی اعلام کرد: اجرای برنامه‌های رفع آلودگی صوتی بر عهده مدیریت شهری است و براساس قانون، سازمان حفاظت محیط زیست با تدوین، تصویب و ابلاغ استانداردهای حدود آلودگی، وظیفه نظارتی بر منابع تولید آلاینده را انجام می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: رفع آلودگی صوتی درباره منابع ثابت به عهده صاحبان آن واحدها است و در خصوص منابع متحرک ابتدا به عهده تولید کنندگان آن منابع و سپس به عهده مدیریت شهری است که منابع متحرک در حوزه آن شهر یا منطقه تردد دارند.

اما محمد هادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در مقابل این سخنان گفت: قانون جلوگیری از آلودگی هوا مصوبه سال 74 صراحتا اعلام می کند که مسئولیت نظارت و کنترل آلودگی هوا و صوت بر عهده سازمان محیط زیست است. دوستان محیط زیست اگر ماموریتهای خود را که در قانون ذکر شده است یک بار مطالعه کنند متوجه می شوند مسئولیت حوزه‌های آلودگی آب، خاک،هوا و صوت بر عده سازمان حفاظت از محیط زیست است.

یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران نیز تاکید کرد: فعالیتهای شهرداری دررابطه با آلودگی صوتی داوطلبانه است و از لحاظ قانون شهرداری وظیفه ای در رابطه با سنجش آلودگی صوتی ندارد.

موتورسیکلت ها نیمی از سرو صدای شهر تهران را تولید می کنند. خودرو ها نیز دومین منبع تولید کننده هستند اما استانداردی برای سنجیدن میزان آلودگی صوتی خودروها و موتور سیکلت ها در مراکز معاینه فنی تعریف نشده است.

مناطق پرسرو صدای شهرتهران عبارتند ازمناطق 6-10-11-12-7-13-3-19-18 و 2 واین رتبه بندی براساس سرعت خودروها درسطح منطقه، مقدارکیلومتر پیمایش خودروها و توزیع آن ها درهرمنطقه ومیزان بزرگراه های موجود صورت گرفته است.اما سرانجام مصوبه شورا دراین رابطه چه شد؟

معصومه ابتکار در آخرین روزهای سال 90 در خصوص آخرین پیگیری های شورا در خصوص حل و کنترل آلودگی صوتی در پایتخت گفت: جلسه ای ویِژه در مورد پیگیری مصوبات شورا در رابطه با آلودگی صوتی پایتخت تشکیل شد و بخشهایی از مصوبات که مربوط به شهرداری است در حال اجرا است.

کد خبر 1563013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha