به گزارش گروه دين و انديشه "مهر" به نقل از پايگاه اطلاع رساني رسا، وي در اين سخنراني با موضوع رسالت جامعه اسلامي در ساحت نهضت حسيني به تفاوت رسالت و وصيت اشاره كرد و گفت : وصيت با رسالت فرق جوهري دارد. وصيت آن است كه وصي بعد از مرگ وصيت كننده، به آن عمل ميكند و لذا از وصيت بوي مرگ موصي ميآيد. اما از رسالت رائحه دلانگيز مرسل استشمام ميشود.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به نهضت حسيني ادامه داد : طبق فرهنگ قرآن كريم شهدا زندهاند و هرگز نميميرند. پس پيام شهداي كربلا رسالتي است براي مخاطبان آن و نه وصيت.
آيت الله جوادي آملي دليل نامگذاري بحث سخنراني خود به رسالت جامعه اسلامي را حيات شهدا دانست كه از انتقال رسالت از جانب آنها به جامعه اسلامي ميباشد.
وي علوم حسي و تجربي را فاقد صلاحيت اظهار نظر در خصوص حقيقت خلق شدن مجموعه آسمان و زمين دانست و گفت : علوم حسي و تجربي نه حق اثبات، نه حق نفي و حتي حق شك كردن درباره به حق بودن خلقت مجموعه نظام آفرينش را ندارند. اين علوم تنها اجازه اظهار نظر كردن در خصوص كيفيت خاك آب، معادن و مانند آن را دارند ولي در خصوص حقيقت نظام كيهاني حرفي براي گفتن ندارند. بلكه اين سلطان علوم و ملكه معارف وحي است كه در عين سايهافكني بر تمام علوم، عهدهدار تبيين حقيقت اين نظام است.
وي معناي حقيقت علم را عدم موافقت اعمال باطله با اين نظام برشمرد و افزود : اگر كسي در اين عالم راه عقيده الهي را طي كرد به مقصد ميرسد و اگر مخالف اين عقيده قدم برداشت جز سقوط چيزي در انتظار او نيست. قوم موساي كليم (ع ) بزرگ ترين شاهد اين مدعاست. اين قوم تا زماني كه به رهبري خليفه خدا حركت كردند راه صد ساله را يك شبه طي كردند و با آن معجزه عظيم اصحاب فرعون را به سقوط كشاندند، اما زماني كه دست از رهبري الهي برداشتند، به تعبير قرآن كريم چهل سال در آن وادي سرگردان شدند و راه يك شبه را چهل ساله طي كردند.
آيت الله جوادي آملي فقدان تقوا را دليل فقدان علوم و جهالت افراد دانست و خاطر نشان ساخت : گرچه بسياري از دانشمندان فقدان محسوسات را نتيجه فقدان علوم دانستند كه اگر كسي از نعمت سامعه برخوردار نبود، بسياري از علوم را درك نميكند، ولي در ديد اولياي خدا فقدان تقوا دوري از معارف را به همراه دارد. از اين جهت است كه انسان غير متقي شراكت شيطان در مال و فرزند خود را افيون و افسانه ميداند. در صورتي كه اين معارف دليل حقيقت عالم است. منطق وحي يك منطق بالايي است كه فقدان تقوا را دليل فقدان علم ميداند و ما اگر مواظب چشم و گوش خود باشيم صدايي كه از اجرام و اجسام عالم بلند است، خواهيم شنيد. پس انسان هر تقوايي را از دست بدهد، علم حاصل از آن تقوا را از دست داده است.
وي اهل تقوا را مستمعان واقعي دعوتهاي انبيا دانست و گفت : اگر كسي اهل تقوا شد خداي سبحان چيزي به او ميفهماند كه ديگران فاقد آن هستند. آن وقت با درك نظاره اجرام اين عالم، از گناه به آساني صرف نظر ميكند.
آيت الله جوادي آملي فطرت را بلندگوي دايمي هشدارهاي الهي بشر دانست و ادامه داد : نداي فطرت لحظه به لحظه بلند است. اگر پيامگير دروني ما فعال باشد، اين ندا را هميشه ميشنويم. چون پيام الهي هميشگي است. منتها يك كارمند خاطي پس از چند بار تذكر، معزول ميشود. در خيلي از موارد خداي سبحان آيات و عبرتهاي خود را به ما نشان داد و يادآوري نمود، ولي اگر سعي كرديم كه نبينيم، ديگر چشم ما را ميبندند تا هيچ نفهميم. طبق بيان سوره مباركه حج چنين كساني خود را كور و كر كردهاند.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به پيام مهم حسيني افزود : حسين بن علي (ع) درصدد اين بود كه به همه بفهماند روي مبناي حق نظام آفرينش اگر كسي عمل باطلي انجام داد، كل اين نظام او را فرو ميبرد، دهان باز ميكند و او را ميبلعد، جوري كه انگار روزي در اين زمين نبودند.
آيت الله جوادي آملي در پايان سخنان خود سرگذشت تلخ ظالمان را مايه عبرت دانست و ادامه داد : پهلوي، قاجار، اتحاد جماهير شوروي و مانند آن را تاريخ به نوعي فرو ميبرد كه انگار هرگز نبودند. خداي سبحان جوري شاخهها و ريشهها و سلسلههاي عميق ظالمانه و جابرانه را از زمين برداشت كه انگار هرگز در زمين نبودند. همين سلسله منحوس پهلوي با 50 سال بدعت گذاري و مخالفت با عزاداريها، مجالس و موقوفات حسيني، عاقبت به شكلي ريشهكن شد كه انگار هيچ وقت در اين سرزمين نبود. اين نتيجه تلخي است كه در انتظار همه ظالمان است.
لازم به ذكر است كه در اين جلسه بسياري از مسؤولان استان مازندران، رييس صدا و سيماي مركز مازندران، مسؤولان قضايي استان و اقشار مختلف مردم شهرستانهاي ساري، محمودآباد، آمل حضور داشتند.
آيت الله جوادي آملي در جمع مردم شهرستان آمل گفت: بر اساس قانون نظام آفرينش، تاريخ همه ظالمان را ميبلعد، همانگونه كه سلسله منحوس پهلوي را به خاطر مخالفت با عزاداريها به گونهاي ريشهكن كرد كه گويي هيچ وقت در اين سرزمين نبودند.
کد خبر 159205
نظر شما