۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۵۱

"اصول فقه کاربردی" ادله و منابع فقه منتشرشد

"اصول فقه کاربردی" ادله و منابع فقه منتشرشد

در کتاب"اصول فقه کاربردی" نوشته حسین قافی و سعید شریعتی آمده است:"رسالت اصلی فقیه آن است که احکام و مقررات شرع را از منابع و ادله معتبر استنباط نماید. نکته قابل توجه در فرآیند استنباط، اعتبار و حجیت منابعی است که برای استنباط حکم شرعی به آنها مراجعه شده است".

به گزارش خبرگزاری مهر:این کتاب جلد دوم از مجموعه سه جلدی اصول فقه کاربردی است که به بررسی ادله و منابع فقه می‎پردازد.مباحثی که دارای کاربرد حقوقی است یا با حقوق ارتباط نزدیکتری دارند با تفصیل بیشتر و با ذکر نمونه‎های حقوقی مناسب، تبیین شده‎اند.

در مقدمه این کتاب آمده است:"رسالت اصلی فقیه آن است که احکام و مقررات شرع را از منابع و ادله معتبر استنباط نماید. نکته قابل توجه در فرآیند استنباط، اعتبار و حجیت منابعی است که برای استنباط حکم شرعی به آنها مراجعه شده است".
 
در این کتاب بررسی مفاهیم و اصطلاحات مربوط به ادله و منابع فقه و کلیاتی پیرامون قطع و ظن، در مبحث اول جای گرفته است. مبحث دوم با عنوان"ادله اربعه" به بررسی چهار منبع معتبر نزد شیعه یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل پرداخته و در سومین مبحث، دیگر ادله همچون عرف، بنای عقلا، قیاس و مصالح مرسله، مورد بررسی قرار گرفته است.
 
 
کتاب دارای سه مبحث کلیات و مفاهیم، ادله اربعه و ادله و منابع احکام است.که مبحث اول شال سه گفتار، واژه شناسی،مباحث قطع، و مباحث ظن است. مبحث دوم شامل چهارگفتار، قرآن(کتاب)سنت، اجماع، عقل است و مبحث سوم هفت گفتار، بنای عقل(سیره عقلایی)،عرف، شهرت، قیاس، استحسان، مصالح مرسله و استقراء است. همچنین در پایان هر مبحث چکیده مطالب و موضوعات مناسب برای پژوهش آمده است. قسمتی هم به عنوان"برای مطالعه بیشتر" در نظر گرفته شده است که یک سوم حجم مطالب این کتاب را به خوداختصای داده است.
 
مقایسه اَماره و اصل، دلیل، اماره اصل عملی و فرض قانونی در اصطلاح حقوق، حجیت قطع، اعتبار علم قاضی در مرحله اثبات دعوی  و کشف حکم،تجرّی و انقیاد، ظن شخصی و ظن نوعی، نظری سببیت، طریقت و مصلحت سلوکیه، اشاره‎ای به نظریه انسداد باب علم و علمی،حجیت قرآن، حجیت سنت، سیر تدوین کتابهای حدیث از سوی اهل سنت، رابطه سنت با قرآن، تخصیص قرآن بوسیله سنت، حجیت اجماع،از جمله مطالب مطرح شده در این کتاب هستند.
 
شیوه‏های کشف قول معصوم، کاربرد عقل در استنباط احکام شرعی، کاربرد عقل به عنوان منبع استنباط، مستقلات عقلی، قاعده ملازمه میان حکم عقل و شرع، دلالت نهی بر فساد،اجتماع امر و نهی، اعتبار و حجیت بنای عقل، قلمرو اعتبار عرف،حجیت شهرت، قیاس اولی، ادنی، جلی و خفی، حجیت قیاس، نمونه‏های از به کارگیری استحسان در فقه، کاربرد مصلحت در فقه، واعتبار و کاربرد استقراء در حقوق از جمله مطالب و موضوعات مطرح شده دیگر در این کتاب هستند که بدانها پرداخته شده است.
 
این کتاب در286 صفحه و باقیمت 4100 تومان از سوی انتشارات سمت برای نوبت اول منتشر شده است جالب توجه اینکه برای نگارش این کتاب از 218منبع که 132 عدد آن منابع عربی است استفاده شده است.
کد خبر 1601734

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha