۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۷:۰۳

فدایی در گفتگو با مهر:

زندگی در نزدیکی رستوران‌های فست‌فودی عمر را کوتاه می‌کند

زندگی در نزدیکی رستوران‌های فست‌فودی عمر را کوتاه می‌کند

اصفهان - خبرگزاری مهر: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: محققان آمریکایی هشدار دادند که سکونت در نزدیکی رستوران‌های فست‌فود برابر با کوتاهی عمر است.

سوسن فدایی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: شهروندانی که در نزدیکی رستوران‌های فست‌‌‌فود زندگی می‌کنند و کمتر به خواربار فروشی‌ها و سوپر مارکت‌های حاوی موادغذایی متنوع دسترسی دارند، عمرشان کوتاه‌تر می ‌شود و اغلب دچار مرگ زود هنگام می‌‌شوند.

وی بیان داشت: گزارش نشان  می‌دهد که این افراد بیشتر در اثر ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، سرطان و‌‌بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌‌دهند.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه افرادی که در نزدیکی این قبیل رستوران‌ها‌‌زندگی می‌کنند، بیشتر از دیگران با مشکل چاقی، اضافه وزن و افزایش فشار خون مواجه هستند، اضافه کرد: هر چه تنوع غذایی افراد یک جامعه کمتر شود، دسترسی به مواد غذایی گوناگون مورد نیاز بدن هم کمتر می‌‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و نیز مرگ ‌و‌میر زودرس در میان مردم آن جامعه به دلیل داشتن رژیم غذایی نامطلوب، افزایش پیدا می‌کند.

فدایی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان می‌دهد مصرف فست فودها و غذاهای پرکالری باعث افزایش بروز کبد چرب در کودکان شده است، افزود: پژوهش‌ها نشان داده خوردن روزانه 50 گرم سوسیس و کالباس، احتمال ابتلا به سرطان روده را 20 درصد افزایش می‌دهد که یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان‌ها است.

وی ادامه داد: حدود 30 درصد سرطان‌های سینه، روده و پروستات با تغذیه ارتباط مستقیم دارند.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: شیوع روزافزون استفاده از غذاهای آماده یا فست‌فود سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان در کشور شده است.

وی با بیان اینکه جهش‌هایی که در مجموعه اطلاعات ژنتیک سلول است، منجر به تغییرات بدخیمی در سلول‌ها می‌شود و این تغییرات ممکن است تحت تأثیر عوامل محیطی ایجاد شود، افزود: یکی از عوامل محیطی مهم، رژیم غذایی است که می‌تواند احتمال جهش را در مجموعه اطلاعات ژنتیک سلول افزایش دهند.

فدایی گفت: استفاده کمتر از رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف رژیم غذایی حاوی میزان مناسب الیاف گیاهی یا فیبر، کاهش مصرف سبزی‌های سالم، افزایش مصرف چربی و کربوهیدرات به خاطر مصرف غذاهای آماده و در کنار آن کمتر شدن فعالیت فیزیکی از جمله عوامل خطرساز ابتلای به سرطان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه یک مطالعه اخیر نشان داده که مصرف گوشت سرخ شده خطر ابتلا به سرطان مثانه را تا دو برابر افزایش می‌دهد، ادامه داد: در مطالعات مختلف از سراسر جهان ارتباط بین مصرف این نوع غذاها به ویژه گوشت سرخ شده با ابتلا به سرطان‌ها شناسایی شده است.

کد خبر 1602346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha